פולקסווגן פולו היא הזוכה בתחרות 'מכונית השנה' הרשמית באירופה.
בחרו בה 59 כתבי רכב עם אג'נדה ירוקה. ולא, היא לא בחירת נטקאר


2010  Car of the Year– תוצאות התחרות הרשמית
1 . פולקסווגן פולו – 347 נקודות
2 . טויוטה איי-קיו – 337 נקודות
3 . אופל אסטרה – 221 נקודות
4 . סקודה ייטי – 158 נקודות
5 . מרצדס E - 155 נקודות
6 . פיג'ו 3008 – 144 נקודות
7 . סיטרואן C3 פיקאסו – 113 נקודות


'מכונית השנה' 2010 – בחירת נטקאר
1 . טויוטה איי-קיו
2 . סקודה ייטי
3 . סיטרואן C3 פיקאסו
(הערה: מתוך 33 המועמדות בתחרות הרשמית)


פסולות גמר
7 המכוניות הנ"ל הגיעו לשלב הגמר בתחרות 'מכונית השנה' 2015 .
חבר השופטים, המורכב מ- 58 כתבי רכב אירופאיים מ- 22 מדינות, פסל
בשלב הסינון הסופי 24 מתחרות נוספות:
ב-מ-וו X1
ב-מ-וו Z4
ב-מ-וו 5GT
הונדה אינסייט
טויוטה אוונסיס
טויוטה אורבן קרוזר
טויוטה ורסו
טויוטה פריוס
יונדאי i20
יונדאי ix55
לנד-רובר דיסקאברי 4
לקסוס RX450h
מאזדה 3
מיצובישי קולט
ניסן 370Z
ניסן קיוב
סובארו B4
סוזוקי אלטו
סיאט אקסאו
פורד קא
פורשה פאנאמרה
פיג'ו 5008
קיה סול
קיה סורנטו
רנו סיניק
שברולט קרוז


מנצחות, מפסידות – ורק אחת זוכה
בשנה שעברה, התופעה הבולטת בבחירת שבע המועמדות הסופיות היתה
דחייתן המוחלטת של כל אלו שאינן בתצורה הקלאסית של המכונית; אף רכב
שטח, אף קרוסאובר, אף מיניוואן, אף מיקרוואן. השנה מתהפכת המגמה; בין
שבע הפינאליסטיות יש שלושה מיקרוואנים, שאחד מהם קיים גם בגירסת
כבישטח ולשני יש יכולת שטח מסויימת. ואם בשנה שעברה התגייסו עיתונאי
אירופה להגן על הבית ולא נתנו לאף יפנית או קוריאנית להעפיל לגמר, השנה
הצליחה יפנית אחת מבין 18 המועמדות הזרות לפרוץ את החומה (ולהשאיר
מאחוריה שלישיית ב-מ-וו ופורשה אחת). בהצבעה הסופית היא שילמה את
המחיר.

לפי ההגיון של שנה שעברה, מכונית השנה של נטקאר היתה צריכה להיות
פולקסווגן פולו; יש לה לא רק גיר רובוטי חכם, כמו זה שזיכה את סיאט איביזה
בתואר אשתקד, אלא גם מנוע טורבו חכם. עם הקומבו של TSI+DSG יש
לפולו כל מה שצריך כדי להוביל את קטגוריית הקטנות בארץ (באירופה, פולו
בלו-מושן עם צריכת סולר של 30 ק"מ/ליטר וזיהום מינימלי של 87 גרם/ק"מ
CO2 עושה את אפקט השפיץ הטכנולוגי). ואולם, מי שישוב לקרוא את נימוקי
הבחירה של 2009 ימצא שם את הקטע הבא: "אילו מכונית חדשה, שהושקה
כבר בתחילת 2008 , היתה מועמדת בתחרות Car of the Year 2009 ,
הייתי בוחר בה ללא היסוס. כוונתי לטויוטה איי-קיו המרעננת, הנכונה. מכונית
נוספת שהיתה יכולה להיות שחקנית מפתח בתחרות היא סיטרואן C3 פיקאסו
העליזה. ואולם השתיים טרם נמכרו באירופה בכמות המאפשרת את
השתתפותן בתחרות הרשמית".

השנה iQ כן משתתפת ובשנה שחלפה מאז לא נולדה אף מכונית שיכולה
למנוע ממנה את הזכיה המוצדקת בתואר. אם תרצו, הקלף החזק של מכונית
השנה 2010 זהה לזה של מכונית המאה: קומפקטיות. לא בכל שנה מגיעה
לתחרות מכונית כה יצירתית וחדשנית כמו הטויוטה המבריקה והמרהיבה
הזאת, שלא במקרה אינה נמכרת בארץ; זה לא היא, זה אנחנו. במדינת
היהודים, טויוטה רוכשים רק משיקולים חשבונאיים (או חברתיים, במובן
המגונה של המילה). איי-קיו קטנה רק באורך, לא במחיר.

בין 26 המועמדות שלא העפילו לגמר, מצאתי אחת מקופחת ואחת מופלית
לטובה. ניסן קיוב בהחלט ראויה ליותר, אבל כנראה שגילה בעוכריה. מצד שני,
לנד-רובר דיסקאברי 4 הוא דור רביעי רק בשם; אפילו יוצריו ומשווקיו
משתמשים בביטוי מתיחת פנים. למעט אופל אסטרה אין בין שבע
הפינליסטיות מכונית לא ראויה. לרוע מזלן, מול הטויוטה הגמדית, שהיא זוכה
טבעית, זה ממש לא כוחות. זאת ועוד; למעט פיג'ו 3008 , שחלוציותה
ההיברידית עדיין לפניה, אף אחת לא ממש פורצת דרך או מורה כזאת.
סקודה ייטי מקדימה את סיטרואן C3 פיקאסו פשוט בגלל היותה מרנינה יותר
לנהיגה; פעם היה לשני היצרנים הללו סדר עדיפויות הפוך. מרצדס E משלימה
היטב את מהפך החצר אצל היצרן הגרמני בו החלה אחותה C שנה-ומשהו
קודם. E היא גם המכונית היחידה בין 7 המועמדות הסופיות שכבר נמכרת
בישראל. וזה עוד משהו שאומר יותר עלינו מאשר עליהן.