טור העורך

נטקאר בפייסבוק
טור העורך
שמאלנים, נמאסתם (אבל לא על המשטרה)
מלחמתי בשודדי הנתיב המהיר וב'קורס לנהיגה מונעת' חוזרת לכנסת
נכון לתמיד
לה-מאן 24 שעות
היום הארוך ביותר
נו, אז מה קונים?
מי הכי נמכרת, למי יהיה שוק, מי תהיה אמינה ומי בטוחה
רצח באוריינט
המלחמה בתאונות: עם הנהגים, לא נגדם
מכונית המאה
התחרות הרשמית - והבחירה שלי
ראלי - קולין מקריי
PlayStation ושעון החול
מירוץ ירוק - חסכון בדלק
25 ק"מ לליטר? אכן
SAVE F1
התכנית המלאה להצלת פורמולה 1
פאריז-דקאר
ההרפתקה המוטורית האמיתית האחרונה
F1 - איירטון סנה
בן-תמותה
אינדי 500
ראש בקיר
בראנז'ה
מותו של 'אוטו מגזין'
עיתון כותב לקוראיו - פרסומון למפרסמיו
עיתונות או יחצנות
המדריך הבלתי מצונזר לקריאת 'מבחן דרכים' בעברית
ההשקה
בווידאו זה נשמע יותר טוב
לידיעת באי אוטומוטור
'עיתונות הרכב' משת"פית עם האמרגן הנוכל
השקות רכב בחו"ל
גם למכוניות עושים פרמיירה
תחקירים
סקר: עמדת היצרנים בנושא הגה חשמלי
ההסברים והתירוצים: קלות החניה גוברת על חדוות הנהיגה
NCAP - ניסוי הריסוק נכשל במבחן
הארגון מסרב לגלות איזה יצרנים משלמים לו עבור הניסוי
יקחו לך את הרשיון
אוננות והתנצלות בכנסת (אהרנוביץ VS חוטובלי)
נסיון לסכל חקיקת תעבורה דרקונית
אשמתם, בגדתם
מי מתנקש בחיינו, דוחף ידו לכיסנו, מתנכל לחופש שלנו
להעיף את מארבי המהירות מהשוליים
מלכודות הלייזר בשוליים לא חוקיות ומסכנות את חיינו
בג"ץ ועצומה
בעד העלאת המהירות, נגד מצלמות המהירות
מקומון
התנצלות
גם השנה אני לא מפרסם נתוני מכירות
טור אורח. עיר בלי כבישים
עיר לא צריכה כבישים
חישוקים וצמיגים, אלפא וחרטא, כתבתבים ויבואנים
מקבץ סצינות משוק הרכב המקומי
טור אורח. פ"ח וצבע
גם אני נפלתי בטרייד-אין
שודדי הנתיב המהיר
מכת מדינה מעצבנת ומסוכנת. והמשטרה? מתעלמת
אג'נדה
בחדר הלידה של המכונית האוטונומית
עדות ראיה מכנס היסוד לתכנית רצח המכונית, 1986
וישמן ישורון
מדור לדור הולכות המכוניות ומתנפחות
מסמך. הקשר שלי עם מימרן
התרומה של מימרן לא היתה כסף, אבל שווה יותר ממה שקיבל נתניהו
פצאל זה לא ישראל
עוד פעם משתמשים בחובבי המירוצים המורעבים למטרה פוליטית
הולך ופוחת הדור
10 מכוניות מקוריות, שהמחליפות שלהן ניתקו את השושלת
סליחות
הפאקים שמקלקלים לנו את המכונית המודרנית
בטיחות? הצחקתם אותם
דרושים: מכונית המנטרלת סלולארי וחגורות באוטובוס
נובמבר 2002
שודדי הנתיב המהיר
מכת מדינה  מעצבנת – והעבירה הכי מסוכנת. 
והמשטרה? מתעלמת 


(תצלום: abc)
וידוי אישי: לפעמים אני, אפילו אני, מתגעגע לצבא. זה קורה לי תמיד 
באותה סיטואציה: כשאני תקוע בנתיב המהיר, מאחורי שטט כבישים 
מצוי, שמזדחל לו לאיטו. שיקאן נייד. אתם מבינים, כשהייתי בצבא היה 
לי מקלע 0.5 מותקן לצידי על סיפון הרכב, זמין תמיד.

בעיתון "הארץ" התפרסם לו דרך קבע מדור זעיר בגודלו אך ענק 
בחשיבותו. "חיי אדם" שמו, והיה חתום עליו אחד, פרופ' ברוך פולק. 
המדור עסק בפן אחד ויחיד בחיי אדם שאין להפריז בחשיבותו, אם כי 
גישתה השכיחה יותר של התקשורת היא שמדובר בעניין שולי, זניח, שאין 
להידרש לו אלא לאחר תאונה קטלנית במיוחד. טוב עשה "הארץ" 
בהעניקו למדור זה דריסת רגל קבועה באגף המאמרים הנחשב, מחוץ 
לגבולות טריטוריית מדור הרכב שהוא, כידוע, איזוטריה לא רצינית. 
הפרופסור הנכבד, שתחום התמחותו אינו ידוע לי, היה דולה בחריצות 
מפרסומי המשטרה, משרד התחבורה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 
נתונים מעניינים, מאלפים אפילו, המאירים בכל פעם זווית חשוכה אחרת 
של בעיית תאונות הדרכים. כך למשל הצביע פרופ' פולק על מעורבותם 
הגבוהה של משאיות ואופנועים כבדים בתאונות קטלניות, על הקשר 
הגורדי בין צפיפות ותאונות ועוד כהנה וכהנה צימוקים מעוררי מחשבה 
(אם כי, למרבה הצער, טרם נוכחתי לדעת שהם גם מגרים את הרשויות 
הממונות לפעולה).

רק בעיה אחת, קטנה אך מציקה, העיבה על המדור המרתק והחשוב הזה. 
כאמור, אינני מכיר את פרופ' פולק, אך מאוד יפתיע אותי אם יתברר 
שהאיש מחזיק ברשיון נהיגה. כמה מגילוייו הם בבחינת טריוויה לכל נהג 
חדש, אחרים מעוגנים היטב במספרים וגראפים מאירי עיניים אך תלושים 
מהאספלט. לעיתים, הקשר בין הממצאים והמסקנות תמוה, אם לנקוט 
בלשון המעטה. שני מדורי "חיי אדם" ממחישים את הבעיה.

כותרת אחד המדורים שהתפרסם זה מכבר קראה: "יש להילחם 
בסטיה מנתיבים." אכן אכן. לפי נתוני הלמ"ס, המצוטטים במדור, 
העבירה סטיה מנתיב מדורגת בראש רשימת העבירות מאחר שהיא 
גורמת ל-20 אחוז מהתאונות הקשות והקטלניות (מתוך כלל התאונות בהן 
"בוצעה עבירה על-ידי הנהג", שהן 53 אחוז מסך-כל התאונות). "סטיה 
מנתיב, " הסביר פולק, "היא עבירה הגורמת למספר נפגעים כולל גדול 
ולמספר ההרוגים והפצועים קשה הגדול ביותר (ב-60 אחוז יותר מעבירת 
המהירות המופרזת)." הממצא העובדתי הזה הביא את הפרופסור פולק 
למסקנה הבאה: "יש לפתח שיטה וכלים לאכיפת נסיעה ללא סטיה 
מנתיב..."

סליחה?! אפילו אם נתעלם לרגע מהעובדה הידועה, שאין כל קשר בין 
אכיפה ותאונות, הרי כל מי שנוהג בכביש המהיר יודע שהרשויות, 
ובמיוחד המשטרה, רק מעודדות סטיה מנתיב. הכיצד? בכך שהן מתעלמות 
מנסיעה בנתיב המהיר, השמאלי, שלא לצורך עקיפה
. אין שילוט מיוחד 
האוסר על כך או משמש תזכורת לנהגים מרחפים, אין פעילות משטרתית 
שנועדה לצמצם את התופעה. הו, וכמה שיש לצמצם.
 
פעם, כשכבישים מרובי נתיבים היו תופעה נדירה, רק נהגים בודדים זחלו 
בנתיב השמאלי שלא לצורך עקיפה. הם לא עשו זאת במקרה או בטעות: 
הם שימשו מחסום נייד, שנועד בכוונה תחילה למנוע מנהגים אחרים 
לנסוע במהירות גבוהה מהמותר בחוק. היום, רוב המשייטים להם בנתיב 
השמאלי הם אנשים שלא מודעים לנהיגתם או שכלל לא יודעים שהדבר 
אסור (או שמתכננים עקיפה בעוד כמה קילומטר – ובינתיים שכולם 
מאחור יקפצו להם). מתופעה שולית אך מרגיזה הפכה הנסיעה האיטית 
בנתיב השמאלי למכת מדינה מורטת עצבים. 

נהג עצבני הוא נהג מסוכן. אמנם קצת פחות מנהג פחדן והרבה פחות 
מנהג שאינו מודע לנהיגתו, שהוא שטט הכבישים המצוי, אבל עדיין 
מסוכן. כשהבהוב האורות לא מזיז את האדיוט שמלפנים ימינה, עושה 
הנהג העצבני אחת משתיים: נדבק לו לזנב ("אי-שמירה על מרחק" –
14 אחוז מהתאונות, מקום חמישי בדירוג העבירות המסוכנות) או מתחיל 
לזגזג ("סטיה מנתיב" – 20 אחוז, מקום ראשון). מצב אידיאלי.

המשוטט לו משמאל גורם מסביבו למערבולת רוחשת של נהגים עצבנים, 
מבוהלים או מצטופפים. יופי של מרשם לנסיעה בטוחה. קורה שהשטט 
מתעשת לו לפתע וחוזר בפזיזות לנתיב הראוי לו. "סטיה מנתיב". בדרך 
כלל זה קורה רגע אחרי שמרוט העצבים מאחור כבר ויתר על זכותו 
לעקוף בנתיב המהיר והחליט לבצע זאת מימין. בנג!
 
והמשטרה? העבירה הנפוצה הזאת אינה מעניינת אותה. היא הרבה פחות 
סקסית ומשתלמת מעבירת המהירות. העונש עליה קל יותר, השוטר חייב 
להטריח עצמו לבית-משפט להעיד (אין כאן ממל"ז-שממל"ז פלאי שאיזה 
שופט קבע שמהימנותו אינה זקוקה להוכחה מאחר ש...כבר נרשמה 
בוכטה של דו"חות - "מסה קריטית" בלשון כבודו – בהסתמך על המכשיר, 
שפוטר לכאורה את השוטר מנטל הראייה), ובכלל – אם יתעסקו להם 
שוטרי ישראל בנהגים השמאלנים הללו, מי יתפנה ללכוד עברייני 
מהירות?! 

פעם עצרתי שוטר תנועה בכביש מהיר לאחר שהתעלם באופן שיטתי 
מכמה חוסמי נתיב מהיר. האיש כה הופתע מחוצפתי, עד שהודה לאלתר 
שאינו נוהג לעצור נהגים חוסמים. 
-   ואילו היו נוסעים ב-120 קמ"ש? 
-   הייתי רושם להם דו"ח במקום! 

לא מפתיע למצוא את עבירת "אי-שמירה על הימין" במקום השלישי 
מהסוף, עם אחוז בודד מהתאונות: הלמ"ס אינה ממציאה את הנתונים – 
היא רק מפרסמת מה שהמשטרה מדווחת לה. למשטרה יש סיבה טובה 
"לשחק" עם הנתונים: עבירת המהירות בה היא מתעסקת גורמת, 
לגירסתה-שלה, לאחוז אחד עלוב מהתאונות... 

כשהמתנהל לאיטו – "משונע" הוא מינוח הולם יותר מ"נוהג" - תקוע לו 
משמאל ומבחין בניידת, מה הוא עושה? זז ימינה? מה פתאום. הוא בולם! 
הרי "מהירות מופרזת הורגת" . 

בבריטניה, נסיעה בנתיב המהיר שלא לצורך עקיפה, מוגדרת גזל כביש.
הנהג העבריין נקנס על המקום, ללא משפט.


ועכשיו, מעניין לבדוק את התייחסות המחוקק לנושא שוד הנתיב המהיר. 
לא שמליאת הכנסת נדרשה חס-וחלילה לעניין איזוטרי זה, אבל הוא 
התגלגל לוועדת הכלכלה, במסגרת דיון על העלאת הקנסות.
היו"ר אברהם פורז: "אני מציע להעלות את הקנס על זה ל-500 שקל."
יפעת רווה (משרד המשפטים): "אנחנו השתדלנו את העבירות שיש בהן 
יותר שיקול דעת לעשות הזמנה לדין, אבל היו כאלה שכן נשארו ברירת 
משפט, כמו הדבר הזה. זה דבר שנתון להרבה מאוד ויכוחים. ככל שהקנס 
יותר גבוה זה הופך את זה ליותר בעייתי. הגבול הוא הרבה יותר אפור 
כאן מאשר בעבירות אחרות. אני מציעה להשאיר את זה 250 שקל."
אתי בנדלר (יועצת משפטית לוועדה): "זאת אחת הרעות החולות."
רווה: "גם 250 שקל זה כסף."
פורז: "אני מציע להפריד את התקנה לשתיים, כך שחלק אחד יהיה שיש בו 
משום הפרעה לתנועה, ואחד יהיה רגיל." 
שולמית שמעון (משטרת ישראל): "אי אפשר, כי לפעמים יושב לך מישהו 
בנתיב השמאלי לאורך 3 קילומטר, לא מפריע לאף אחד."
פורז: "אם הוא באמצע המדבר ואין אף אחד במרחק 50 קילומטר זה בסדר. 
אני בכל זאת חושב שצריך למצוא משהו יותר ישים מבחינה משפטית."
רווה: "ככל שנעלה פה את הקנס זה יהיה הרבה יותר בעייתי כי אנשים 
יבקשו להשפט."
בנדלר: "שילכו להישפט. זו בגדר מכת מדינה."
פורז: "האם אפשר לתקן את התקנה באופן שייאמר, שאי שימוש בנתיב 
הימני כשאין הצדקה.".
צבי יוזנט (משרד התחבורה): "הייתי משאיר את זה 250 כי הפרשנות פה 
מאוד רחבה."

הוועדה העלתה את הקנס ל-500 שקל – עדיין כעבירת ברירת קנס – אך 
הנושא שב ועלה בישיבה הבאה:
רווה: "מדובר על שימוש רק בצד ימין של הדרך ומדובר על כלי רכב 
שנוסעים בצד שמאל ומעכבים את התנועה. הקנס הנוכחי הוא 190 ש"ח 
ואנחנו הצענו 250 ש"ח, אבל הוועדה קבעה 500 ש"ח. דנו שוב בסעיף 
הזה במשרד המשפטים ולדעתנו זאת תקנה שהאכיפה שלה היום ממילא 
לא גדולה
, מכיוון ששוטרים באמת לא תמיד בטוחים אם אדם באמת עבר 
את העבירה, נסע בכוונה או שזאת איזושהי טעות. אנחנו חוששים שדווקא 
ההגדלה תמנע רישום דוחות. אנחנו חושבים שזאת עבירה שכן צריך 
לאכוף אותה, אבל 250 ש"ח מספיק."
פורז: "שוכנעתי. להוריד הקנס ל-250 שקל..."

שוד הנתיב המהיר שב ועלה ביוזמתי בוועדת הכלכלה בעת הדיון על שינוי
שיטת הניקוד:
רוני אהרנוביץ: "אני בעד להעלות את העבירה של נסיעה בנתיב השמאלי 
שלא לצורך עקיפה מ-4 ל-8 נקודות. שתי הסיבות העיקריות לתאונות 
דרכים הן סטיה מנתיב וכן כשנוסע מתנחל ב-80 קמ"ש בנתיב השמאלי 
ולא נותן לעבור. זאת מכת מדינה."
פורז: "נעביר את זה ל-6 נקודות. אני לא חושב שהעבירה הזאת מצדיקה 
העלאה מ-4 נקודות, אבל היא עבירה מאוד מעצבנת, היא מעצבנת גם 
אותי. תפסתם אותי ברגע של חולשה, תראו את זה כסטיה מנתיב."

אז זהו. "אכיפה לא גדולה", 250 שקל קנס, 6 נקודות. שודדי הנתיב 
המהיר קיבלו אור ירוק. מישהו יודע על מקלע 0.5 בהזדמנות?