מבחנים

הוקם על ידי רוני אהרנוביץ' 1951-2021 נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
טויוטה קורולה קרוס
הג'יפון האולטימטיבי?
BYD
הסערה המושלמת
ספורטיביות: משפחת קופרה
פורמנטו-מה?
חשמלית: רימאק נוורה
ההיפר-מכונית החזקה, המהירה – והמטומטמת – בעולם
ספורט סדאן בצבע: ב-מ-וו - אלפא - מרצדס
קלאסיקה מודרנית
משפחתיות: סקודה אוקטביה - מאזדה 3
הג'יפונים השתלטו על המגרש?
ספורטיביות: אלפא ג'וליה GTA
האלפא מהסיקסטיז היא היום מלכת הטרנד
כבישטח: אסטון-מרטין DBX
מנוע גרמני וכסף יהודי חוברים להצלת סמל בריטי
ספורטיביות: אסטון-מרטין DB5
המכונית הכי מפורסמת בעולם
ספורטיביות: פורד פוקוס ST - פורד מוסטנג בוליט
שתי גישות שונות לגמרי למכונית ספורטיבית
טרנד: המראה החלוד
אם האוטו שלך מחליד, סימן שיש לו עתיד
שטח: לנד-רובר דיפנדר - תרצדס G - ג'יפ רנגלר רוביקון
דיפנדר החדש פוגש בכביש ובשטח את שני יריביו
קומפקטיות: פורד פוקוס נגד פורד פוקוס
מי המוצלחת בין גירסאות הפוקוס
ג'יפונים: ניסן ג'וק - סיאט ארונה
הג'יפון הראשון מול מנצח מבחן הג'יפונים הראשון
ג'יפונים: פיג'ו 2008 - סיטרואן C3 איירקרוס - סקודה קאמיק - VW טי-קרוס
צרפת נגד גרמניה בעימות כפול
ספורטיביות: הצ'בק חמות
החמישיה הפותחת + עשיריית הספסל
ספורטיביות: פורשה 911 GT3 RS
הזירה המושלמת עבור המשוגעת שבמכוניות
ספורטיביות: אודי קוואטרו
40 שנה לקוואטרו, המכוניות והאייקון
מיקרוואן: סיטרואן C5 איירקרוס - פיג'ו 3008 - סקודה קארוק (וגם ב-מ-וו X3 וקיה ספורטאז')
מי הכי מומלץ למשפחה עם ילדים
ספורטיביות: שברולט קורבט C8
ממכונית ספורט למכונית-על?
ספורטיביות: מקלארן F1 - סנה - P1
עדיין המכונית הגדולה בהסטוריה?
מנהלים: פיג'ו 508 - אופל אינסיניה - סקודה סופרב
חולמות להיות פרימיום
ב-מ-וו: Top 50
50 הבימרים הגדולים בהסטוריה
קטנות/ג'יפונים: קיה ריו נגד קיה סטוניק
טרנד בכל מחיר?
מבחן המבחנים 2
מה צריכה מכונית כדי להיות נוחה
משפחתיות/קומפקטיות: טויוטה קורולה במבחן השוואתי כפול
הסדאן נגד יונדאי איוניק וסקודה אוקטביה, ההצ'בק נגד סיאט לאון וקיה סיד
ירוק/חשמליות: פולקסווגן ID
עתיד המכונית החשמלית
קומפקטיות: פולקסווגן גולף נגד יונדאי i30
גם קוריאה מסתערת על מלכת אירופה
ספורטיביות: פורד מוסטנג V8
מנוע V8 הוא זן אהוב בסכנת הכחדה
שטח: סוזוקי ג'ימני נגד טויוטה לנד-קרוזר
הגודל לא קובע?
מנהלים/היברידיות: טויוטה קאמרי נגד קיה אופטימה
הטרנד לא עומד במבחן
כבישטח/פאר: בנטלי בנטאיגה
הכבישטח הראשון של בנטלי החוגגת יובל 100
כבישטח/מיקרוואן: יונדאי קונא - סיאט ארונה - סאנגיונג טיבולי - אופל קרוסלנד
אופנת הג'יפומיני
כמוג'יפים: ריינג'-רובר, אודי, יגואר ופורשה VS פיג'ו
הבל הפרימיום?
מיקרוואן: פיג'ו 5008 - סיטרואן C4 גרנד פיקאסו
טוען חדש לכתר מתנפל על מלך הקטגוריה
ספורטיביות: הונדה סיוויק טייפ-R נגד אבארט 124 ספיידר
שתי תפיסות שונות להשגת אותה מטרה: הנאה מנהיגה
נהג במבחן
קורס דריפטים בקייטרהאם
קטנות: סיאט איביזה נגד סיטרואן C3
מלכת הקטגוריה נגד הטוענת החדשה לכתר
חזון העצמות היבשות
הפורשה 911 הכי טובה היא אחת ישנה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: 3008 - טיגואן + ספורטאז' - Q2 - ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
שטח: למבורגיני LM002
נשבר מג'יפונים? קבלו את הדבר האמיתי
ספורטיביות: פרארי דינו
מיס תבל היא גם מלכת הכביש
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
ג'יפונים: ניסן ג'וק - סיאט ארונה
למפרט המלא במדריך
יולי 2020
מפגש ראשונים



לג'יפון הראשון יש כבר דור שני, מולו מתייצב הג'יפון
הראשון של קונצרן VW ומנצח מבחן הג'יפונים הראשון


- תצלומים: דור אהרנוביץ –

נשים מבקשות סנטימטרים, גברים רוצים אינצ'ים
(רוני אהרנוביץ, 'חישוקים וצמיגים', נטקאר, יולי 2016)

האם התובנה הזאת, שנכתבה לפני פרוץ מגיפת הג'יפונים הקטנים, עדיין תקפה?
אחזור לזה בהמשך. בינתיים, מומלץ לקרוא את המבוא למבחן הג'יפונים הקודם

אפשר לקבל תקציר מנהלים?
- כל רכב שטח, כל כבישטח ואפילו כל ג'יפון נאלץ להתפשר בקטע הדינמי; משקל 
עודף, מרכז כובד גבוה ומיתלים שנועדו לכפר עליהם אינם מתכון להתנהגות כביש 
מהנה; 
- בג'יפונים הכי קטנים, אלה המבוססים על מכוניות סופר-מיני ובהם עוסקים שני 
המבחנים האחרונים, הגודל משחק דווקא לטובתם: ככל שג'יפון קטן וקל יותר, המחיר 
הדינמי שהוא משלם אמור להיות נמוך יותר; 
- מצד שני, גם התמורה שהוא נותן, זו שיוצרת את כוח המשיכה שלו, נמוכה יותר. 
לכמוג'יפים יש ארבעה-חמישה נכסים, שמתקשים לבוא לידי ביטוי בג'יפונצ'יקים 
הזעירים: גישה ויציאה קלות יותר לתא הנוסעים וממנו (שמוכפל אם מתווסף הצורך 
להושיב ולחגור ילדים קטנים מאחור), חלל ישיבה מרווח יותר, שדה ראיה משופר, 
יכולת טיפוס על מדרכות ונסיעה בדרכי עפר כבושות; 
- ישיבה גבוהה? עוד אשליה. המושבים נמוכים למדי וכנראה שלא תצליחו להביט 
מעבר להר מכוניות הליסינג האפורות בפקק. אסור לצפות בהם לישיבה גבוהה כמו  
בכבישטח גדולים יותר;
- הג'יפונים יקרים יותר מהמכוניות עליהן הם מבוססים.



מדוע נבחרו דווקא שני הג'יפונים האלה לעימות הזה?
סיאט ארונה הוא הג'יפון הראשון של קונצרן VW ומנצח מבחן הג'יפונים הגדול 
הראשון
. ניסן ג'וק הוא מייסד הז'אנר – ובהיותו הוותיק ביותר הוא גם היחיד שכבר
יש לו דור שני.

מייסד הז'אנר?
די נדיר שאפשר להצביע על דגם מסויים ולומר שהוא זה שהמציא קטגוריה שלמה. 
אחד כזה הוא טויוטה ראב4 דור ראשון, נוסד 1994. ציטוט:
"כל רכבי הכבישטח משתמשים היום בשילדה אחודה, כמו במכוניות כביש  - 
וכמו בראב4 הראשון, הכלי ששבר את כללי המשחק. טויוטה, שנסיונם העשיר 
עם רכבי שטח נופל רק מזה של ג'יפ ולנדרובר, הכירו היטב הן את יכולתם 
המוגבלת על הכביש והן את סוג השימוש המקובל בהם. הם הגיעו למסקנה, 
שרכב השטח מבלה הרבה יותר זמן על הכביש, ושינו את סדר העדיפויות 
בתכנון הרב-תכליתי החדשני שלהם. ראב4 המקורי היה רכב השטח הראשון 
שזנח את מבנה הטנדר המסורתי ונבנה כפי שבנויה כל מכונית מודרנית - עם 
שילדה אחודה ולא עם שילדת סולם. מבנה השילדה האחודה, יחד עם הנעה 
כפולה קבועה משוכללת ומערכת מיתלים עצמאית לכל גלגל, הקנה לטויוטה 
החטוב התנהגות כביש שהזכירה GTI ספורטיבית ולא רכב שטח מסורבל. 
עד הופעת ב-מ-וו X5 , מנהגי הכביש של ראב4 היו ברמה ללא תחרות בחבורת 
הג'יפים. וכל היצרנים מיהרו כמובן להעתיק את הנוסחה המנצחת."


אני מניח שאז עוד לא יכולת לדעת שההמצאה המבריקה הזאת, שהצילה את רכבי 
השטח, תגרום בעתיד לנזק בלתי הפיך לרכבי הכביש?
 
כמובן שלא. מצד אחד, אני אוהב את ראב4 הראשון (בגירסת 3 דלתות הקצרה); מצד 
שני, קשה שלא לכעוס על הנזק שגרם לטווח הארוך. אפילו קטגוריית הכבישטח כבר 
אינה מה שהיתה; נדיר למצוא היום ג'יפון עם הנעה כפולה וההגדרה הנכונה יותר 
למשתתפי המבחנים האחרונים היא מיקרוואן.

בוא נחזור לג'וק. איזו זכות ראשונים עומדת לו?
הוא היה הג'יפון הראשון שהתבסס על סופר-מיני. הקדימון שלו הוצג בתערוכת ז'נבה 
2009 תחת השם קאזאנה ולא יכולתי שלא לקבל אותו בתשואות:
"איש לא מתעב את אופנת הכבישטח החלולה יותר ממני. בחבל ארץ שחון זה, 
הרעיון של מכונית לשלג – גם יותר יקרה וגם פחות דינמית – פשוט מעליב את 
האינטליגנציה. ואולם, שוב ושוב אני שומע מנשות חבריי, שבאות לשאול בעצתי 
מה לקנות (מכונית, לא ארנק; את דעתי על נעליים הן כבר יודעות בעל-פה), 'אבל 
אני רוצה לשבת גבוה'. למה? ככה. זה נותן להן משהו, לאחת בטחון, לשניה 
אשליית בטיחות, לאחרת פיצוי על זה שבבית היא מוגבלת לתנוחה המסיונרית. 
כל אחת והשריטה שלה. ניסן כבר עלו על זה די מזמן ונתנו לאירופה השמרנית 
את קשקאי, שעושה שם חיל על חשבון נכסי צאן ברזל כמו גולף ופוקוס. אחרי 
שגמרו על הקומפקטיות, החליטו ניסן, שראו כי טוב, ללכת גם על הקטנות. וכך 
נולדה לה קאזאנה שאינה קוזינה של אף אחד אלא זאת שתעשה בשנה הבאה 
צרות צרורות לפיאסטה ולאיביזה. ולמרות העויינות הבסיסית שלי לז'אנר, 
המוגבהת המתוקה הזאת דווקא עושה לי את זה. מאוד. איש לא היה מאמין, 
אבל אני בוחר בקאזאנה ככוכבת תערוכת ז'נבה 2009. כי היא פשוט נהדרת."




ועל ג'וק הזה רואים שהוא בנו של ג'וק המקורי?
בהחלט. ג'וק 2 ממשיך להציע עיצוב אתלטי צעיר ומקורי, שנראה שונה מול טריליון 
אלה שקמו עליו להדיחו. מאחר שבינתיים היו מספר נסיונות להעתיק את ג'וק הראשון, 
דרוש קצת ידע מוטורי כדי להבין שג'וק החדש אינו אלא חיקוי של טויוטה C-HR... 
ואולם, קשה להשתחרר מהרושם שהניסן הקטן עושה שמיניות באוויר כדי להמציא 
עצמו מחדש, עם עיצוב מוחצן וגימיקים ויזואליים בחוץ ובפנים. התחושה הזאת 
מתעצמת ליד סיאט ארונה, אחד הג'יפונים הכי פשוטים, דלים ומשעממים למראה, 
אפילו בגירסת FR המועדפת, עם גג בצבע שונה (המכונית בתצלומים היא גירסת 
Style הזולה). 

קורה לא אחת שהדור החדש מהווה נסיגה לעומת קודמו. ניסן לא נפלו למלכודת 
הזאת?

הבעיה הראשונית, הבסיסית, של הדור הראשון היתה שהוא היה פשוט קטן מדי; 
הגישה למושב האחורי היתה קשה והישיבה בו מיטת סדום למבוגרים. ג'וק הנוכחי 
משתמש בפלטפורמה של רנו קליאו ומימדיו צמחו לגודל המקובל: +9 ס"מ באורך, 
+3 ס"מ ברוחב, +11 ס"מ תמימים בבסיס הגלגלים, +6 ס"מ במרחב הברכיים 
מאחור, +68 ליטר בנפח תא המטען. ועדיין, הישיבה בג'וק מאחור קלאוסטרופובית, 
חלון הצד גבוה וקטן ואת שדה הראיה לפנים חוסמת משענת הגב המאסיבית של 
המושב הקדמי. אגב, ידית הדלת האחורית גבוהה מדי ואין מצב שילד מתחת לגיל 
בר-מצווה יכול לתפעל אותה. המושב האחורי בארונה, שרוכב על הפלטפורמה של
סיאט איביזה, דומה במימדיו, אבל התחושה בו מרווחת יותר. בשני הג'יפונים אין
פתחי מיזוג מאחור; למה, ג'יפונים זה לרווקים או שיצרני הרכב חושבים שהלקוחות
שלהם שוטים (כנראה שכן: ע"ע מיצובישי אאוטלנדר)?

נעבור קדימה?
בגירסת N-Design, שהיתה היחידה שזמינה למבחן, הריפוד בג'וק משובץ עור בצבעי 
לבן-על-שחור והקשקוש הזה קצת מעצבן את העין ומזכיר דקורציה של מוטל זול. 
אהבתי יותר את העיצוב הרוגע בגירסת Acenta הזולה בלא פחות מ-15 אלף שקל(!). 
וגם לזה עוד אחזור. פתחי המיזוג עושים עבודה טובה בזריקת אוויר לפנים, השליטה 
על המיזוג נוחה, בלם היד חשמלי ואיכות הייצור טובה מאוד. היינו שמחים לאווירה 
קצת פחות אינטנסיבית ויותר מאווררת. הארונה שגרתית, הנדסת האנוש טובה וגם 
האיכות (למרות עבר של 55 אלף ק"מ). פתחי המיזוג במקום הנכון ושדה הראיה טוב 
משמעותית מזה שבג'וק. דרוש כאן באופן דחוף עיצוב יותר צעיר ויצירתי. 

  

15 אלף שקל בניסן, 10 אלפים בסיאט... מה נותנות רמות הגימור הגבוהות?
בשתי המכוניות זה מתחיל בגג בצבע שונה (שזמין בתוספת מחיר גם בגירסאות 
הבסיסיות). בארונה FR מתווספת בקרת מצבי נהיגה (תקנית בכל הג'וקים), מערכת 
זיהוי כלי רכב בשטח מת, התראת תנועה צולבת בעת נסיעה לאחור וחישוקי "17 
במקום "16. בקרת שיוט אדפטיבית סטנדרטית בשתי גירסאות הסיאט ואינה קיימת 
בג'וק, שמפצה עם מערכת אקטיבית לתיקון סטיה מנתיב. השוני המשמעותי ביותר בין 
שתי גירסאות הניסן הוא הגלגלים: חישוקי "17 וצמיגים בחתך 60 בגירסה הבסיסית 
מול חישוקי "19 וצמיגים בחתך 45 בגירסה היקרה. את ההבדל הזה רואים בעין 
ומרגישים בגב. ועוד איך מרגישים.

לטובה או לרעה?
אתה צוחק? זה מחזיר אותי לאותו טור עורך מ-2016 איתו פתחתי את המבחן הזה:
"פעם, הציבור הקטן והמובחר של חובבי הגה חיפש צמיגים רחבים, כי היה משוכנע 
שהם משפרים את האחיזה והניהוג... אבל היום כבר לא מדברים על צמיגים. היום 
מדברים על חישוקים. ג'נטים. מה שיותר גדול – יותר טוב. כמעט כל עלייה ברמת 
הגימור של מכונית הנמכרת בישראל מלווה בהגדלת קוטר החישוק. הסיבה האחת 
והיחידה לטרנד הזה היא הלוק. שופוני. מכונית עם גלגלים גדולים, שממלאים טוב 
יותר את החלל שמתחת לכנפיים, נראית טוב יותר, דינמית יותר, מודרנית יותר. 
כמובן שהגדלת קוטר החישוק מחייבת את הקטנת חתך הצמיג. וגם השילוב  
הזה תורם לאפקט הוויזואלי. מה שמגביר את הביקוש – ואת ההיצע. רוב  
המכוניות הנמכרות היום בארץ מצויידות בצמיגים בחתך נמוך מדי יחסית  
לדרישותיהן הדינמיות. והיום 'חתך נמוך' זה לא 60 אלא 50 ואפילו הרבה  
פחות. כל מי שקצת מתעניין גם במהות ולא רק בצורה, יודע שצמיגים נמוכים  
גובים מחיר, לא רק ברכישה: ירידה משמעותית בנוחות הנסיעה, ירידה  
בביצועים וביכולת ניקוז המים, עלייה ברעש ובצריכת הדלק."




אתה לא מגזים?
להיפך. חששתי שצמיגים כאלה לא ייטיבו עם ג'וק וביקשתי לבחון את הגירסה 
הבסיסית. אחרי המבחן חזרתי על הבקשה כי רציתי לאפשר לג'וק לעבור מקצה 
שיפורים. עד כדי כך הוא כשל במבחן. ג'וק הוא הדגם היחיד בקטגוריה עם חישוקי 
"19 – וזה לא מקרה. ג'יפון צריך גלגלים "19 כמו שדג צריך אופניים. הנסיעה הקשה
בעיר מענישה על כל בור או מהמורה, כמעט בלתי אפשרית, ומחוץ לעיר זה נע בין
סביר לגרוע, תלוי בכביש. בנוסף לשיכוך הכושל סובל הג'יפון מתנודות מצד לצד,
כמו רכב שטח מיושן עם שילדת סולם. ארונה אמנם פחות נוח מגולף, אבל ליד ג'וק
הזה הוא ממש מרבד קסמים.  

מנוע? גיר?
לשניהם מנועי טורבו קטנים, 3 צילינדרים 1.0 ליטר עם הספק דומה וגיר רובוטי כפול 
מצמד 7 מהירויות. למרות הדמיון הבסיסי, לארונה יש יתרון ביצועים די מוחשי. 
התחושה בג'וק היא שהוא פוסע על הגבול הדק המפריד בין ביצועים נסבלים לבלתי 
מספיקים. במצב "ספורט" זה עובר, במצב "חסכון" זה לא. דוושת הגז ארוכה ובלתי 
צפויה ונקודת האור היחידה היא פליפרים לפיקוד ידני על הגיר. בקונצרן VW צריכים 
להקים ועדת חקירה מדוע אין מנגנון כזה גם בארונה (ובטי-קרוס). כמו ניהוג (בשניהם 
לא כיף גדול), לא ביצועים הם שמכריעים דו-קרב ג'יפונים ובמקרה הזה גם לא הפרש 
של 10-15 אחוז בצריכת הדלק לטובת הרכב הזריז יותר.

אז מה כן מכריע כאן את המבחן?
כמו במבחן הקודם לארבעת הג'יפונים, מי שלא עובר את שלב הסינון הוא זה שסובל 
מכשל נקודתי חמור ברמה של דיל ברייקר. ובשני המבחנים, הכשלון אינו נובע 
מאימפוטנציה הנדסית אלא מגרידיות של היצרן. הנמכת פתחי מיזוג לגובה הברכיים 
בפולקסווגן טי-קרוס ובסקודה קאמיק נגרמה משיקולים שיווקיים. גם עילת סיכול 
עסקת רכישת ג'וק יכולה להיות נסיון הפיתוי עם התקנת גלגלים מופרזים (טבור קטן 
יחסית לקוטר החישוק יוצר חלל שגם לא נראה טוב). אני סמוך ובטוח, שהמצב 
בגירסה הבסיסית של הניסן, המצויידת בגלגלים נורמליים, טוב בהרבה – וזה גם בלי 
להזכיר את מחירה המופרז בעליל של הגירסה היקרה. למרבה הצער לא התאפשר לי 
לבדוק עד כמה. ארונה חסר את כוח המשיכה החזותי והתדמיתי של רוב מתחריו 
בקטגוריה, אבל גם אינו סובל משום מינוס מדיד שיכול למנוע ממנו נצחון נוסף או 
לחרב דיל. 

ומה עם תקפות התובנה שפתחה את המבחן? 
כשג'וק הראשון הגיע ארצה, חששתי שהשם עלול להרתיע את המין שאינו ידוע 
בחיבתו למקקים. למרבה המזל או השכל, יבואן ניסן לא נהג כמו יבואן סוזוקי ולא 
החליף את שמו המקומי (לא אמרתי עיברת, כי קרוסאובר זה יותר גוי מעברי), והנשים 
לא נרתעו. אם נשים הן עדיין קהל היעד העיקרי של ג'וק בגלגולו הנוכחי, מישהו בניסן 
משוכנע שהיום גם הן רוצות אינצ'ים – יחידת המידה המקובלת לקוטר הגלגלים. רק 
שבעידן MeToo גם נשים יודעות להגיד לא.