פורמנטור המסתורי, אטקה הגי'פון ולאון הנחותה? - משפחת קופרה בסקירה זריזה.
2021 הייתה שנה מחורבנת. הקורונה שיחקה איתנו מחבואים, חשמליות סיניות עלומות הופיעו כמו פטריות אחרי הגשם, משבר השבבים דחף את זמני האספקה של מכוניות חדשות קדימה ואת המחירים למעלה בצורה מגוחכת, ורסטאפן הדיח את המילטון בעזרתו של מקסיקני מלוכלך, ויש הטוענים אפילו שמחיר טויוטה קורולה משומשת, עלה. וגם, אתם יודעים, אבא. מחורבנת. לגמרי.
בין מגוון הבשורות המשעממות עד נוראיות, אחת הייתה יוצאת דופן - קונצרן פולקסוואגן שלח כמה מכוניות סיאט למכון כושר והנה לנו נבחרת-על של מכוניות-ניתנות-להשגה עם מנוע (כן כן, מיכל דלק, לא סוללה) חזק ותדמית מסתורית. תפסתם אותנו.
באולם התצוגה האקסקלוסיבי של קופרה בקומה השישית ליד פארק הירקון יש בינתיים שלוש מכוניות (החשמלית הרביעית תיכף פה, למקרה שדאגתם) - את הגרסאות הפחות חזקות של לאון המשפחתית ואטקה הג'יפונית תוכלו למצוא עם הסמל סיאט בקומת הרחוב, היכן שפשוטי העם מסתובבים, אך את הפורמנטור לא. הוא נולד תחת הלוגו החדש, חף מזהות כפולה מבלבלת, ואפילו הגרסה העממית שלו נמכרת תחת אותה קורת גג.
אפשר להגיד שהפורמנטור (הקרוי על שם רצועת חוף סלעית מרהיבה בשפיץ הצפוני של חצי האי מיורקה) הוא בעצם סיאט לאון שקיבל חצי מנת גובה ומנה שלמה של עיצוב. הוא גבוה מהלאון אך נמוך מהג'יפון אטקה (שהוא עצמו, לא בדיוק שאקיל אוניל) ככה שבתכלס הוא יותר סטיישן על קצות האצבעות מג'יפון - מעין משבצת ביניים שקצת קשה לנו לרדת לסוף דעתה. כאמור הפורמנטור-ג׳יפו-נמוך נמכר בשתי גרסאות; החלשה - 150 כ"ס והנעה קדמית - עולה 175 אלף שקלים, שזה לא מעט אך עדיין 85 אלף שקלים שלמים פחות מהחזקה - 310 כ"ס, הנעה כפולה, 260,000 שקלים. יקר? חכו רגע.
בספר הכללים הלא כתובים למכוניות ספורטיביות עממיות יש יחס די קבוע בין מחיר המכונית לכוחות הסוס שהיא מפיקה, לדוגמא; סובארו שמפיקה 300 כוחות סוס תעלה לכם בערך 300 אלף שקלים. ככל שעולים באיכות המותג, היחס הזה נוטה לרעתנו - עבור מרצדס שמפיקה את אותו הכוח תשלמו כבר 400 אלף שקלים, יגואר? זה כבר בערך חצי מיליון. המכוניות היחידות שמצליחות לשבור את היחס לטובתנו (כלומר יותר סוסים מאלפים) הן בדרך-כלל מכוניות פשוטות יחסית עם פלטפורמה של הנעה קדמית וגיר ידני כמו הונדה סיוויק טייפ-R או רנו מגאן RS. קופרה פורמנטור הוא מכונית ההנעה הכפולה היחידה שיושבות בצד הרצוי של הכלל - 310 סוסים תמורת 260 אלף שקלים בלבד, והוא עוד מצויד בתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמד יקרה.
למה בעצם הנעה כפולה עדיפה לנו?
האמת שהיינו מעדיפים הנעה אחורית, אבל מכיוון שההצעה הזו לא קיימת כאן בקומה השישית, הנעה כפולה היא ללא ספק הדרך הנכונה ללכת בה, במיוחד כשמדובר במנועים של ילדים גדולים. נכון, עם שלדה מדהימה ומתלים קשיחים אפשר לגרום להנעה קדמית חזקה לעבוד טוב - פורד עושים את זה היטב בפוקוס ST ורנו במגאן RS, אך קונצרן פולקסווגן יודע שזו לא המומחיות שלו, ולכן מעדיף להעניק למכוניות שלו שחוצות את אזור ה-250 סוסים הנעה כפולה.
בעצם, הנה קופרה לאון - דוגמא חיה ונושמת למכונית תוצרת פולקסווגן עם 300 כוח-סוס והנעה קדמית. אולי הפעם הם הצליחו לגרום לזה לעבוד?
לא, הם לא.
למה בכלל לטרוח לייצר לאון עם כל-כך הרבה כוח והנעה קדמית מועדת לפורענות כשיש את הפורמנטור הטרי, חלופה כמעט זהה אך יותר פרקטית, סקסית, וכפולת הנעה בתוספת מחיר קטנה? חובבי ההגה יקפצו מיד ויגידו שמכונית ספורטיבית צריכה להיות כמה שיותר צמודה לאספלט וכמה שיותר קלה. אבל פה לא מדובר במכונות נהיגה מושחזות עם גיר ידני ותגובות של קארטינג, אלא במכוניות משפחתיות עם בגאז' גדול שפשוט יודעות בין היתר לנסוע מהר, מאוד מהר. רוצים חווית נהיגה טהורה? אתם לא בכתבה הנכונה.
קופרה לא תעשה מכם נהגים מדויקים יותר, היא לא תחדד את חיישני האחיזה שבכפות ידיכם ולא תלמד אתכם להיות אמני היגוי יתר מן השורה הראשונה. היא כן תוסיף לכל נהג סביר אלמנט של מהירות מגוחכת (במובן הטוב ביותר של המילה) לכל נהיגה, בין אם היא לקצה המדינה או פינת הרחוב. מהירות שעד כה הייתה מלווה בפשרה בין נוחות לשימושיות או תוספת גדולה במחיר.
לא רק מנוע.
החיים הם לא רק אפס-למאה, ולא חוכמה גדולה לדחוף טורבו ענק כדי לקבל נתון כ"ס מרשים ולשלוח אנשים למותם. הדבר הקשה יותר הוא לתפור חליפה תומכת מושלמת; משלדה מאוזנת, בולמי זעזועים איכותיים ועד כיסאות מחבקים, ובזה קופרה שולטת ביד רמה. אמנם היא לא המשפחתית הראשונה שיודעת להגיע ל-100 קמ"ש ב- 5 שניות, סובארו אימפרזה STI עושה זאת כבר שנים, אבל תוך כדי תחושה רעועה שכל סחיטת דוושה עלולה להיות האחרונה. פורמנטור לעומת זאת מצליחה בקלות לשמור על קצב היסטרי בצורה רהוטה ועקבית, עיקול אחר רמזור, אפילו בידיו של נהג ברברי.
בפנים נעים, הקו העיצובי החדש של סיאט לגמרי נאה (למרות שאנחנו מגנים את המגמה לעיצוב פנימי זהה של כל היצרנים לאחרונה) והגימיק שהכי אהבנו הוא שילוב של אזהרת שטחים מתים שמתחבאת בפס תאורת האווירה שעוטף את הקוקפיט. פשוט אבל גאוני. המושבים מצליחים לתמוך בצורה טובה בעיקולים וגם להיות אדיבים לכל טוסיק, אפילו אם הוא לא אחד של נהג מירוצים בדיאטת ירוקים. עד שלא תשבו במושב "באקט" של פורד פוקוס לא תדעו להעריך זאת באמת. אם כבר מדברים על מימדים, או גיל, אז יתרון הגובה של הפורמנטור על הלאון (כמעט 10 ס"מ) הופך אותה למכונית עדיין נמוכה אבל עם כניסה ויציאה נוחה מאוד. אהבנו, במיוחד המבוגרים שבינינו.
אז מה הקאץ'? חייב להיות אחד.
כמובן שיש. משהו לא ברור עובר על פולקסווגן בשנתיים-שלוש האחרונות. לא ברור אם זה אין-אונות לאחר פרשת דיזל-גייט או פשוט ריצה מבוהלת קדימה לעולם היברידי/חשמלי ללא תוכנית עבודה ברורה. זה בא לידי ביטוי בקריסה של הנקודה החזקה ביותר שלהם - הנדסת האנוש. הגרמנים לא תמיד יודעים לעצור את הרכבת בזמן, ולאחר שהקונצרן הגיע לנוסחת הנדסת אנוש מנצחת, הוא ניסה משום-מה להמציא מחדש את הגלגל והרס הכל. בתא הנוסעים של הפורמנטור (והלאון, הם זהים לגמרי למעט גודל המסך הראשי) הם עשו את כל הפדיחות האפשריות - פתח המיזוג ירד לגובה הברכיים, חוגות הווליום והמזגן עברו להיות חלק מסרגל טאץ' נוראי, ושאר פעולות קריטיות כמו ביטול מנגנון עצור-וסע או שליטה במצבי הנהיגה ובקרת היציבות מסתתרות להן תחת יותר מדי לחיצות במסך המגע.
כמה זה קריטי?
זה די מבאס, במיוחד לדעת שהם כבר היו על-זה ולקחו שלושה צעדים בכיוון לא נכון. אם לא הייתה לפורמנטור יכולת קסומה ללחוץ לנו על נקודת התורפה - הצורך במהירות, ולעלות בנו חיוכים מטופשים לא בטוח שהיינו מצליחים לבלוע את הצפרדע. בדיוק בגלל זו אנו לא רואים יותר מדי סיבות, למעט התדמית המסתורית החדשה, לאהוב את הפורמנטור החלש יותר, משום שלמרות שהוא זול בהרבה, יש במחיר שלו חלופות לא פחות ראויות.
לו רק הייתה קופרה חזקה עם הנעה כפולה בלי השטויות האלו… רגע, יש!
קופרה אטקה נולדה שנתיים לפני הפורמנטור, היא עוד זוכרת את הריח של אולם התצוגה הישן, שם הייתה מלכת הכיתה הבלתי מושגת, עם תג מחיר שאומר תשארו-עם-האיביזה-שבאתם-איתה ומנוע שלקוחות סיאט פשוט לא ידעו להעריך. ראוי למכונית ספורטיבית. כואב לראות איך הפורמט החדש דחף אותה לשוליים, סוג של מוחרמת, עם פינה חשוכה באולם התצוגה ואזכור מינימלי במדיה.
נכון, היא קצת שמנמנה, ולא עדכנית, אבל בעולם שהתקדם מהר מדי, האחרון אינו בהכרח דבר רע. גם לה הנעה כפולה עם 300 כ"ס, תיבה רובוטית וגלגלים מוגזמים אבל היא מייצגת תקופה טובה יותר של הנדסת אנוש, עם כפתורים במקומות הנכונים, ידית הילוכים אמיתית (ולא צ'ופצ'יק מצחיק) והכי חשוב - פתחי מיזוג אויר שמתאימים לקיץ במזרח התיכון. גם יכולת טיפוס מדרכות משודרגת יש לה בזכות מרווח גחון ג'יפוני. אמריקה.
אז לעזוב הכל ולרוץ לקנות אטקה?
אם העולם היה כזה פשוט, היינו עכשיו כולנו בריביירה לוגמים ריקר עם שתי קוביות קרח. גילה של האטקה מבליט את קמטיה, איכות ההרכבה נופלת מזו המצוינת של הפורמנטור, ובואו נודה בזה - היא לא חגיגה גדולה לעיניים, במיוחד בתא הנוסעים הבסיסי מדי למראה. בכל מה שקשור להנאה מנהיגה, הלאון נמוך מדי, האטקה גבוה מדי, אבל הפורמנטור, שעד שטעמנו מכל קערות הדייסה לא התיישב לנו בראש, קולע בול ומצליח להיות בגובה נגיש אבל לא מתנדנד בנהיגה מזורזת, מה שאי אפשר לומר בלב שלם על האטקה הגבוה יותר. הבחירה קשה, אבל כל עוד תבחרו באחת מהאחיות החזקות, ותרצו לתת בגז, תהיו מבסוטים. מהר מהר לפני שיתחשמל.