מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
ספורטיביות: שברולט קורבט C8
ממכונית ספורט למכונית-על?
ספורטיביות: מקלארן F1 - סנה - P1
עדיין המכונית הגדולה בהסטוריה?
מנהלים: פיג'ו 508 - אופל אינסיניה - סקודה סופרב
חולמות להיות פרימיום
ב-מ-וו: Top 50
50 הבימרים הגדולים בהסטוריה
קטנות/ג'יפונים: קיה ריו נגד קיה סטוניק
טרנד בכל מחיר?
מבחן המבחנים 2
מה צריכה מכונית כדי להיות נוחה
משפחתיות/קומפקטיות: טויוטה קורולה במבחן השוואתי כפול
הסדאן נגד יונדאי איוניק וסקודה אוקטביה, ההצ'בק נגד סיאט לאון וקיה סיד
ירוק/חשמליות: פולקסווגן ID
עתיד המכונית החשמלית
קומפקטיות: פולקסווגן גולף נגד יונדאי i30
גם קוריאה מסתערת על מלכת אירופה
ספורטיביות: פורד מוסטנג V8
מנוע V8 הוא זן אהוב בסכנת הכחדה
שטח: סוזוקי ג'ימני נגד טויוטה לנד-קרוזר
הגודל לא קובע?
מנהלים/היברידיות: טויוטה קאמרי נגד קיה אופטימה
הטרנד לא עומד במבחן
כבישטח/פאר: בנטלי בנטאיגה
הכבישטח הראשון של בנטלי החוגגת יובל 100
כבישטח/מיקרוואן: יונדאי קונא - סיאט ארונה - סאנגיונג טיבולי - אופל קרוסלנד
אופנת הג'יפומיני
כמוג'יפים: ריינג'-רובר, אודי, יגואר ופורשה VS פיג'ו
הבל הפרימיום?
מיקרוואן: פיג'ו 5008 - סיטרואן C4 גרנד פיקאסו
טוען חדש לכתר מתנפל על מלך הקטגוריה
ספורטיביות: הונדה סיוויק טייפ-R נגד אבארט 124 ספיידר
שתי תפיסות שונות להשגת אותה מטרה: הנאה מנהיגה
נהג במבחן
קורס דריפטים בקייטרהאם
קטנות: סיאט איביזה נגד סיטרואן C3
מלכת הקטגוריה נגד הטוענת החדשה לכתר
חזון העצמות היבשות
הפורשה 911 הכי טובה היא אחת ישנה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: 3008 - טיגואן + ספורטאז' - Q2 - ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: פרארי דינו
מיס תבל היא גם מלכת הכביש
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
שטח: סוזוקי ג'ימני נגד טויוטה לנד-קרוזר
למפרט המלא במדריך
דצמבר 2018
דוד וגוליית


אם יש רכב אחד ויחיד בעולם שנכון לקרוא לו ג'יפון זה ג'ימני.
הדור החדש שלו יוצא לדו-קרב עם רכב שטח ענק, הפעם לא
בעמק האלה אלא במחצבה נטושה
 

- מאט פריור / תצלומים: אולגון קורדאל -

סוזוקי טוענים, שג'ימני החדש הוא "רכב השטח הקטן והקל היחיד בעולם". תיאור 
הוגן; עם אורך של 3.60 מטר הוא קצר אפילו מקודמו ובמשקל של 1090 קילו הוא לא 
יותר כבד מארגז כלים עמוס. אבל איך הוא בשטח? לקחנו אותו להתרוצץ בגבעות 
ולצלוח שלוליות, שם הוא היה במיטבו, עז הרים בתוך עדר בהמות משא. אחת מהן, 
טויוטה לנד-קרוזר, התנהלה בצייתנות בקוליז שלו.



הדור הרביעי של ג'ימני זעיר יחסית ללנד-קרוזר. הוא חייב להיות; קטגוריית מיסוי 
מכוניות המיקרו K ביפן מגבילה את ממדיו. האילוץ הזה הוא שעמד מאחורי הרעיון 
שהוליד את הדור הראשון של הג'יפון ב-1970. הנוסחה: הנעה כפולה – הראשונה 
בדגמי K – ברכב מיניאטורי, מחוספס, שימושי ובעל מראה ג'יפי. הדור הראשון, 
LJ10, חי 11 שנה; השני, SJ410, שרד 17 שנה (ב-1984 הוא הגיע לראשונה 
לישראל – ראו מסגרת למטה - וכשהמנוע הוגדל מ-1.0 ל-1.3 ליטר הוא זכה בכינוי 
סמוראי); ואילו ג'ימני הקשיש חגג השנה יומולדת עשרים ובזה תם עידן הדור השלישי. 
הדור החדש קצר מקודמו, אבל נראה גדול יותר הודות לקצוות הפחות רכים, 
שמעניקים לו הופעה המזכירה יותר את סמוראי ואת שלישיית רכבי השטח הקלאסיים: 
לנד-רובר דיפנדר, מרצדס G וג'יפ רנגלר.

ואולם, בפנים הוא ממשיך להמחיש את גודלו הזעיר. מבוגרים אמנם יכולים להידחק 
לספסל האחורי, אבל אם מקפלים את המסעד הדקיק שלו כדי להגדיל את תא 
המטען הסמלי מ-85 ל-377 ליטר, הנהג יכול להגיע מהמושב שלו לדלת האחורית. 
ג'ימני מעולם לא התיימר להיות רכב משפחתי.

  

  

הוא גם הצליח להישמר מפני אימוץ התצורה, המבנית והמכנית, של כזה. בעוד 
שכבישטח קומפקטיים אחרים אימצו את מורשת טויוטה ראב4 ועברו לשילדה אחודה, 
ג'ימני שומר על שילדת סולם נפרדת עם סרן חי מלפנים ומאחור; בעוד שרוב המכוניות 
מקבלות מנוע טורבו, הסוזוקי נשאר עם מנוע אטמוספרי 4 צילינדרים, שגדל מ-1.3 
ל-1.5 ליטר והתחזק מ-85 כ"ס ו-11.2/4100 קג"מ ל-100 כ"ס ו-13.3/4000 קג"מ – 
סל"ד גבוה יחסית עבור שיא המומנט ברכב שטח, מה שמצריך לעיתים קרובות את 
המעבר להילוכי "כוח" הנמוכים בשיפועי קרקע תלולים. 



זוויות הגישה והנטישה הן 37 ו-49 מעלות – וזה טוב לא רק בהשוואה ללנד-קרוזר 
(31 ו-26 מעלות) אלא אפילו יחסית לג'יפ רנגלר החדש (35 ו-29). כמובן שאלה אינם 
המספרים החשובים היחידים, כי נסיעת שטח היא דבר מורכב יותר. במכוניות עם סרן 
חי תמתחו קו בין צירי שני הגלגלים ומעט מתחת לו תמצאו את הנקודה הנמוכה ביותר 
ברכב. ג'ימני רוכב על צמיגים 195/80X15 שנותנים לו מירווח גחון של 21 ס"מ – 
בדיוק כמו בלנד-קרוזר – בעוד שברנגלר הקצר הוא נע בין 24 ל-26 ס"מ. אז בשבילים 
מחורצים או בזחילת סלעים ישנם רכבים שיגיעו רחוק יותר. ואולם, עם רוחב צנוע של 
1.65 מ' וקוטר סיבוב של פחות מעשרה מטר, היפני הגמדי יכול להשתחל ברווחים 
צרים שאחרים לא יכולים, בעוד שמשקלו הנמוך מאפשר לו לדלג מעל משטחי בוץ 
שיונקים לתוכם כלים כבדים יותר.  

  

לעומת זאת, ישנם רכבים בעלי מנועי דיזל גדולים וגמישים ודיפרנציאלים ננעלים אשר 
נותנים להם יתרון בשטח טכני על הסוזוקי, שחסר כאלה ונאלץ להסתפק במערכת 
בקרת משיכה בסיסית. לא תמיד היא נותנת תשובה ולפעמים גלגל חסר אחיזה 
מסתחרר לו בחוסר אונים. בדרך כלל, אם כי לא תמיד, הפתרון הוא לסגת ולנסות שוב 
עם יותר תנופה. 

האם ג'ימני ייצא נשכר ממנוע טורבו? כמובן שעל הכביש, היכן שהמנוע סואן ללא 
רחמים, אבל גם בשטח, שם קל לדומם מנוע אם מנסים לזחול בלי לבשל את המצמד. 
אבל אם מכלול הטורבו מוסיף עשרים קילו, ומחייב גם מצמד בשרני יותר וכו', קל מאוד 
ליפול במלכודת של הוספת משקל פה ושם עד שגומרים עם רכב 4X4 שהפסיק להיות 
ג'ימני. 

סוזוקי הוא יצרן הרכב הרווחי ביותר פר יחידה. בחינה מדוקדקת של ג'ימני ממחישה 
מדוע. אתם מקישים על הגוף ותוהים עד כמה דק הפח, אפשר לראות היכן הפסיקו 
לצבוע ומה נותר לא מכוסה על-ידי איפור פלסטיק בתא המנוע. היעדר טורבו חוסך 
עלויות, כמו גם הסתפקות בחמש מהירויות בגיר הידני – החמוד למדי – ואם התוצאה 
הלא מבריקה היא 11.8 ק"מ/ליטר, אפשר לראות איך סוזוקי עושים כסף על מכוניות 
זעירות וזולות בעוד שיצרנים אחרים אינם מסוגלים.



לנד-קרוזר אינו רכב זעיר, אבל האתוס שלו לא נורא שונה מזה של ג'ימני – הוא מציב 
יכולת שטח לפני עידון בכביש, למרות שלא באופן כל כך קיצוני כמו הסוזוקי קצר 
הנשימה, הקופצני והמעייף. אבל רכב כמו לנד-קרוזר, שהוא הבחירה הטבעית 
באפריקה, לא אמור להתקשות לטפל בשטח בריטי, נכון? אכן כן. בקרב הזה גוליית 
לא מנוצח. עם כושר צליחה של 70 ס"מ, כפול מזה של ג'ימני, אבל גם עם כפליים 
משקל ומחיר, לנד-קרוזר הוא רכב שטח מסורתי בעל שילדת סולם שתוכלו לסמוך עליו 
שייקח אותכם לכל מקום שתרצו – וגם יחזיר אותכם הביתה.



גם לטויוטה יש תיבת העברה ליחסי גיר נמוכים ("הילוך כוח") וסרן חי אחד (האחורי, 
שהוא אגב נמוך בחצי סנטימטר מזה של ג'ימני), אבל גם דיפרנציאל מרכזי מוגבל 
החלקה (רמת הגימור היקרה מקבלת גם מיתלים מתכווננים ודיפרנציאל אחורי ננעל). 
הודות לקוטר סיבוב קצר של 10.4 מטר, גירסת 3 הדלתות נחושה באופן מפתיע. 
ישנם יערות בהם ג'ימני ייטיב לעבור בין העצים הצפופים ויש מצבים בהם תעדיפו את 
1090 הקילו שלו על 1955 הקילו של הטויוטה, אבל ברוב המקרים לנד-קרוזר ייסע 
רחוק יותר ונינוח יותר – במיוחד על בולדרים ובחציית נחלים. עם ותק של 67 שנה, 
לרכב השטח הגדול הזה יש יכולת גבוהה יותר. הוא נעים יותר לנסיעה וקל יותר 
לנהיגה, בכביש ובשטח, ונותן תחושה שהוא עשוי מחומרים מוצקים יותר. בהתחשב 
בהפרש המחיר בין השניים, זה לא מפתיע. למעשה, השוואה ביניהם לא תשרת כלום; 
שניהם מגיעים משני מקומות שונים בתכלית ושניהם מצליחים נהדר במשימה 
העיקרית שלהם – להעניק יכולת שטח אמיתית, נכס שהולך ונעשה נדיר מיום ליום.


ציור: אוסמר שינדלר

כלי לכל עת
מה עשתה מתיחת הפנים האחרונה לטויוטה לנד-קרוזר



לנד-קרוזר הוא רכב שטח, אבל נכון יותר יהיה לומר שהוא רכב רב-תחומי, כלי נדיר 
שמצליח לרכוב על כל החתונות: להביא איש עסקים לפגישה, קבלן לאתר הבניה, 
חקלאי לשטח, ילדים לחוגים ואת כל המשפחה לטיולי שטח קשים. בניגוד ללנד-רובר, 
ללנד-קרוזר אין בעיית תדמית, אבל גם לא זהות או תדמית מוגדרות. השנה הוא עבר 
מתיחת פנים – שניה מאז השקת הדגם ב-2009 – ויצאנו לבדוק מה חדש.

לא אהבנו את הפרצוף המבריק והמצועצע שהטויוטה קיבל במתיחת הפנים של 2014 
ואנחנו אוהבים אפילו פחות את מהדורת 2018. הפרונט הזה פשוט עושה עוול לרכב 
כל כך תכליתי וכן במהותו. אם הגריל הנוצץ הוא עניין של טעם, המעבר למסך מרכזי 
חדש הוא כבר בעיה פונקציונלית; המסך הקודם אמנם היה מגושם יותר ופחות קורץ 
באולם התצוגה, אבל לא כל מה שמתאים לקורולה מתאים לרכב שטח, שמצריך 
לעיתים מגע גס – אפילו עם כפפות – ולא מסנוור בגלל אבק שהצטבר. לא חכם.

  

לא התרגשנו מזה שמערכות בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית מותקנות רק 
בשתי הגירסאות היקרות (בהפרש עצום של 80 עד 100 אלף שקל!) וגם לא סבלנו 
בשטח מזה שמיתלים מתכווננים, בורר שטח, בקרת זחילה ונעילת דיפרנציאל אחורי 
עומדים אקסלוסיבית לרשותו של נהג הגירסה הכי יקרה; עוד לא מצאנו בספרי טיולי 
השטח המשובחים של אבירם ברקאי מסלול שגם לנד-קרוזר בסיסי לא יכול להם.

המסלול האחרון אליו הגענו הפעם היה אחד האהובים עלינו; נחל עתק הוא הדרך 
המרהיבה ביותר לרדת לערבה. מרוב יופי נגמר לנו היום ופקעה האופציה של חזרה 
צפונה בכביש היחיד מאילת (ואליה) הראוי לנסיעת אדם, כביש 12 כמובן. מעז יצא 
מתוק וכביש הערבה הארור, רולטת כביש רצחנית, איפשר לנו לגלות שמשהו טוב בכל 
זאת יצא ממתיחת הפנים הזאת; שיפור מוחשי בנוחות ואיכות הנסיעה בכביש. וזה 
משהו שלא כל רכב שטח אמיתי מסוגל להעניק.  


                _______________

מבחן השטח הראשון בארץ
סוזוקי SJ410 היה רכב השטח הראשון שזכה למבחן דרכים
של המגזין 'טורבו' (יוני 1984). 1500 ק"מ בשלושה ימים.
קבלו קומץ ציטוטים נבחרים, שמנסים לעמוד במבחן הזמן




האם הסוזוקי החמוד והשברירי הוא ג'יפ אמיתי או סתם מתחזה היאה רק לשוויצרים? 
זה נראה כמו הזדמנות לערוך טיול של כיף ולצאת מהשגרה של מסלול כבישים קבוע 
ומוכר. 'תשכחו מהכיף, תתכוננו לחפור ולדחוף...'

    

את הסוזוקי לומדים להכיר בשלבים: קודם מתבדחים, אחר כך מזלזלים, בהמשך 
מפקפקים ורק אחרי שמצליחים – מאמינים. 'הוא יחזור לתל-אביב בחתיכה אחת? 
חתיכה אחת בטח תגיע לתל-אביב.' המיתלים קשים מדי ובסיס הגלגלים קצר מדי, 
אבל עבור רכב דו-תכליתי שהוא אוסף של פשרות, מרבית ההפתעות היו לטובה. 
האכזבות שהנחיל היו יותר בתחום המכוניתי שלו, הכשרון והיכולת שהפגין היו כולם 
בתחום הג'יפי. 



בדרך לבית-ג'אלה לומדים האורחים מאיטליה כיצד לזהות התנחלות: אם זה נראה 
כמו פרונקל שהוצנח על ראש ההר, ללא עצים ועם מרובעים טרומיים ששוברים את קו 
הרקיע – זו התנחלות; אם אלה בתי אבן המתמזגים היטב בצלע ההר ובנוף – זה כפר 
ערבי. יש כאלה שכופים על הנוף וכובשים את ההר, יש כאלה שחיים בצילו ובצלעו. 
פוליטיקה חזותית, האמת כולה בפריים אחד של נוף, ברור וכואב.

    

לא רחוק מהמקום בו לחמו הל"ה את הקרב האחרון שלהם, נמצאת כיפה בולטת 
ומסולעת ממנה ניתן להשקיף על כל הסביבה. 
- נעלה?
- נעלה!
היושבים מאחור מתכוננים לרדת מהג'יפ לטיפוס רגלי מתיש בין הסלעים הגבוהים 
והשיחים הקוצניים. איזה נאיבים חסרי מודעות ג'יפאית. הנהג והנווט מתכוננים לעלות 
על הגבעה עם הג'יפ... זו בדיחה שתסתיים מייד או עם כבל גרירה? הנווט שולח 
אצבע לכיוון זה או אחר – הנהג והג'יפ מצייתים. אני ממתין לחבטה, להיתקעות, 
לקולות הניפוץ וקריעת המתכת – ואילו הסוזוקי ממשיך לדלג בעקשנות של פרד 
ובקלילות של תיש מסלע לסלע. לרגע מורה חרטום הג'יפ בכיוון השמים ושניה אחר כך  
הוא נראה כעומד להטיח את פנסיו בסלע שמלמטה. לא רואים קרקע – רק סלעים 
ושיחים. הג'יפ הלבן מגיע ראשון לפסגה ואנחנו נותנים לגבעה את השם, 'גבעת 
הגברים'. אחרי גבעת הגברים הפסקנו לקרוא לרכב 'סוזוקי' והתחלנו לקרוא לו 'ג'יפ'.