מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
ספורטיביות: שברולט קורבט C8
ממכונית ספורט למכונית-על?
ספורטיביות: מקלארן F1 - סנה - P1
עדיין המכונית הגדולה בהסטוריה?
מנהלים: פיג'ו 508 - אופל אינסיניה - סקודה סופרב
חולמות להיות פרימיום
ב-מ-וו: Top 50
50 הבימרים הגדולים בהסטוריה
קטנות/ג'יפונים: קיה ריו נגד קיה סטוניק
טרנד בכל מחיר?
מבחן המבחנים 2
מה צריכה מכונית כדי להיות נוחה
משפחתיות/קומפקטיות: טויוטה קורולה במבחן השוואתי כפול
הסדאן נגד יונדאי איוניק וסקודה אוקטביה, ההצ'בק נגד סיאט לאון וקיה סיד
ירוק/חשמליות: פולקסווגן ID
עתיד המכונית החשמלית
קומפקטיות: פולקסווגן גולף נגד יונדאי i30
גם קוריאה מסתערת על מלכת אירופה
ספורטיביות: פורד מוסטנג V8
מנוע V8 הוא זן אהוב בסכנת הכחדה
שטח: סוזוקי ג'ימני נגד טויוטה לנד-קרוזר
הגודל לא קובע?
מנהלים/היברידיות: טויוטה קאמרי נגד קיה אופטימה
הטרנד לא עומד במבחן
כבישטח/פאר: בנטלי בנטאיגה
הכבישטח הראשון של בנטלי החוגגת יובל 100
כבישטח/מיקרוואן: יונדאי קונא - סיאט ארונה - סאנגיונג טיבולי - אופל קרוסלנד
אופנת הג'יפומיני
כמוג'יפים: ריינג'-רובר, אודי, יגואר ופורשה VS פיג'ו
הבל הפרימיום?
מיקרוואן: פיג'ו 5008 - סיטרואן C4 גרנד פיקאסו
טוען חדש לכתר מתנפל על מלך הקטגוריה
ספורטיביות: הונדה סיוויק טייפ-R נגד אבארט 124 ספיידר
שתי תפיסות שונות להשגת אותה מטרה: הנאה מנהיגה
נהג במבחן
קורס דריפטים בקייטרהאם
קטנות: סיאט איביזה נגד סיטרואן C3
מלכת הקטגוריה נגד הטוענת החדשה לכתר
חזון העצמות היבשות
הפורשה 911 הכי טובה היא אחת ישנה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: 3008 - טיגואן + ספורטאז' - Q2 - ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: פרארי דינו
מיס תבל היא גם מלכת הכביש
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
ספורטיביות: פורד מוסטנג V8
ינואר 2019
שירת הדינוזאור


מנוע V8 אטמוספרי הוא זן אהוב בסכנת הכחדה

- אנדרו פרנקל –

החווייה האמיתית מתחילה בצליל המצמית, המצמרר, הגועש, הממכר, שהופך את 
C63AMG מהתרחשות מוטורית להתחוללות גיאולוגית. המרצדס הזאת אינה עוד 
חורכת אספלט; היא מבקעת אותו. בצפון ים המלח, ליד מצוק רב-הוד שנברא 
מאירוע גיאולוגי אחר, בעודי נערך לגמוז עוד שיירת מכוניות שלא הרוויחו את זכותן 
לגזול ממנה אספלט, פנה אלי הנווט בתחינה: 
- אל תיתן גז!
-  למה?! 
-  הרעש ידרדר עלינו את כל הצוק הזה... 
(רוני אהרנוביץ, החיה שבמכונה, מרץ 2010)


לפעמים דברים מסויימים תופסים לא בגלל שהם עדיפים על כל דבר אחר אלא מפני 
שהם נראים הגיוניים יותר. קשה לומר את זה על הצלחתו של מנוע ה-V8. לפחות 
על הנייר אין מה שיסביר את הפופולריות של המנוע הזה, שהשתלט על יבשת 
שלמה. אין כאן מעשה קסמים או תוצאה מוחצת של מבנה שני זוגות טלטלים על 
גל-ארכובה. הסיבה הרבה יותר פשוטה; כשמנועי V8 התחילו לככב באמריקה 
בשנות השלושים, זה היה בגלל מספר הצילינדרים בו חשקו הלקוחות. 8 צילינדרים 
נתנו להם מה שהם חיפשו מבחינת כוח ופעולה חלקה בלי להפיל עליהם סיבוך 
מיותר, הוצאה גדולה וממדים מופרזים. זו היתה הסיבה הפרוזאית להולדת תצורת 
המנוע המועדפת.



כמובן שאנחנו לא חושבים על דברים ארציים כאלה כשאנחנו מריירים על וי-שמונה. 
אנחנו חושבים בעיקר על דבר אחד: הצליל הזה. כולנו מכירים אותו כשאנחנו 
שומעים אותו. מהנדסים לא מעטים פירסמו מסות נלהבות המנסות למצוא הסבר 
לסיבה שהגרגור של מנוע וי-8 כה קוסם לנו. הם מדברים על פעימות, טונים ופאזות, 
פסקי הצתה לא סדירים וכו'. וכמובן שאין הסכמה רבה ביניהם. החוט המקשר היחיד 
ביניהם הוא, שאף אחד מהם לא ממש יודע. או שאני פשוט לא יודע לקרוא ולפרש 
ספרות נשגבת כזאת, וייתכן שאני גם לא צריך: אין לי מושג מדוע הנקניקיות שאני 
קונה אצל הקצב השכונתי שלי טעימות יותר מנקניקיות שאני רוכש בכל מקום אחר. 
מספיק לי שאני פשוט יודע שהן כאלו.

ידיעה כזאת היתה מאוד נוכחת כשלקחתי הבוקר לכבישיה הפלתלים של וולס את 
המהדורה האחרונה של פורד מוסטנג 5.0 ליטר V8 עם 450 כ"ס ואיפשרתי למנוע 
להתרברב ביכולתו. אין הרבה דברים שאני לא אוהב במכונית הזאת, אבל מה שהכי 
מאפיין אותה זה איך האוטו כולו משמש מערכת תמיכה למנוע. ברוב המכוניות זה 
שונה: ברנו אלפין A110 תיווכחו מיד שהמנוע שלה משמש רק כלי המאפשר לכם 
למצות עד תום את השילדה הנהדרת שלה. במוסטנג זה הפוך: פורד אמנם מוכנים 
למכור גם מנוע 4 צילינדרים לאותם עלובי החיים המעוניינים רק בתדמית של 
המוסטנג, אבל היה להם ברור כבר מאותו יום ב-1964 בו הומצא הסייח הזה ש-V8 
הוא המפתח לאופי שלו. לנהוג במוסטנג בלי V8 זה כמו לשתות בירה נטולת 
אלכוהול או קפה ללא קופאין.



ועכשיו ה-V8 גוסס. ייתכן שאתם סופרים את כל אותן מרצדס, ב-מ-וו, יגואר, אודי, 
פרארי, לנד-רובר, מקלארן, מאזראטי ופורשה עם מנועי V8 ותוהים על מה אני 
חושב שאני מדבר. כוונתי לדגמים עם מנועי V8 במצבם הטבעי, האטמוספרי, ללא 
מגדש. לפורד יש אחד, ללקסוס אחד ולמזראטי גם – כל עוד הגראן-טוריזימו מיוצר – 
ולשברולט יש שניים. וזהו. היו ימים בהם לכל אחד מהיצרנים הנ"ל (למעט מקלארן, 
שלא היתה קיימת), היה דגם סדרתי עם וי-8 אטמוספרי. כולם נעלמו לטובת נתוני 
פרוספקט של זיהום אוויר נמוך, הספק גבוה ומומנט זמין שמעניקים מנועי טורבו. 
לעומת זאת, אותו צליל אינו בעדיפות גבוהה אצל רוב האנשים, לא יותר מאשר 
תגובת דוושה חדה כתער. אפשר לקבל את הכוח, המומנט והסאונד גם עם מנוע 
סופר-צ'ארג'ר – יגואר ולנד-רובר מצליחים – אבל לא לאורך זמן.  



למרות שאיננו יודעים מדוע ה-V8 נשמע לנו כל כך מתוק, ברור שהסאונד שלו הוא 
תוצאת לוואי מקרית. למעשה, מנועי וי-8 לא תמיד נשמעו ככה וכמה מהם עדיין לא. 
מנועי מכוניות מירוץ ומכוניות-על כמו פרארי ומקלארן, משתמשים באותה תצורת 
גל-ארכובה פשוטה כמו V8 שתוכננו לפני מלחמת העולם הראשונה. הבעיה עם 
התצורה השטוחה, הדו-ממדית (flat-plane crankshaft) היא, שמתקבלת מנה 
כפולה מהרעידה המשנית של מנוע 4 צילינדרים, מפני שזה מה שהם: שני מנועי 
4 צילינדרים החולקים את אותו גל-ארכובה. באמריקה של בין שתי המלחמות 
המנועים נעשו גדולים יותר כדי לספק את הכוח הדרוש לגמיאת מרחקים במהירות 
סבירה, כך שהבעיה רק החריפה. 

ואולם, על-ידי קביעת מירווחי ההצתה ב-90 במקום 180 מעלות ויצירת גל-ארכובה 
דמוי צלב (cross-plane crankshaft), בעיית הרעידות נפתרת או לפחות מופחתת 
למינימום נסבל. אז מדוע מנועי מירוץ לא מתוכננים באותה צורה? כי לחיצה בריאה 
על הדוושה תגרום למנוע כזה להרקיד את עצמו מתוך תא המנוע ומעבר לכביש. את 
הנטיה הזאת אפשר למנוע בעזרת משקולות איזון, אבל משקולות אלו מוסיפות... 
משקל ואינרציה. אז מנועי V8 מתקדמים שוקלים יותר, פחות ששים לעלות בטורים 
ומייצרים פחות כוח. אבל הם נשמעים נהדר.


TV ההבדל בין שני סוגי גלי-ארכובה

מנוע V8 ראוי לשמו נותן יותר מסאונד נטו: הוא רצף של וריאציות על אותו נושא 
אהוב. המוסטנג נשמעת בצורה אחת כשמכים בדוושה בגז-ביניים של הורדת הילוך 
ואחרת כשפמפמים בעמידה ברמזור רק בשביל הכיף. הוא מייצר רעם אדיר 
כשהרגל דבוקה לריצפה ב-5000 סל"ד – שיא הכוח מתקבל ב-7000 - וקול שונה 
כשהוא חוזר לטורים נמוכים יותר, כשמייצבים את המצערת במהלך עיקול. 



יש משהו נוסף ב-V8 אטמוספרי: יש בו פשטות כנה, מין מעמד צווארון כחול מקסים 
ויעיל. כשפורד התחרו בפרארי בלה-מאן 1966, האיטלקים הביאו את P3 המרהיבה 
עם מנוע V12 מאלומיניום, ארבעה גלי-זיזים עיליים ושישה קרבורטורים כפולים. 
פורד? GT40 הסתפק ב-V8 ישן מברזל יצוק, עם שסתומים עיליים ומאייד בודד. 
אבל מול 4.0 ליטר חטוב של פרארי התייצבו פורד עם 7.0 ליטר מפלצתי. ועל 
היתרון הזה לא הצליחו כל הצילינדרים, הקאמפשאפטים והקרבורטורים שבעולם 
להתגבר. פורד סיימו במקומות ראשון, שני ושלישי, בעוד שכל הפרארי קרסו תוך 
כדי נסיון לעמוד בקצב. מעולם לא נשמע המכתם האמריקאי 'אין תחליף לגודל' 
נכון יותר.

אבל לא היה להם טורבו ב-1966 והיום מוכיחים המגדשים שהם תחליף יעיל ל-V8 
אטמוספריים. ישנם מספר V8 טורבו מודרניים מאוד אפקטיביים, שגם נשמעים 
נהדר, במיוחד אלה מתוצרת מרצדס, אבל בעוד שאובייקטיבית הם מנועים טובים 
יותר מקודמיהם האטמוספריים, אין צורך בזמן ממושך על סיפון המוסטנג כדי 
להיזכר במה שאבד לנו.

אני צופה שתוך עשור ייעלמו כמעט כל ה-V8 האטמוספריים, אם לא כולם. ואנחנו 
נלך ברחוב, נכרה אוזן לאותו רעם מרוחק שמעלה איזה וי-שמונה עתיק ונתאבל על 
עוד משהו שאיבדה חדוות ההגה לטובת "קידמה". זה נחמד מאוד לקרוא ולכתוב על 
V8 אמיתי, אבל זה רחוק מאוד מהאפשרות לנהוג בכזה. אז אם תסלחו לי, אני עף 
החוצה וכל עוד אני יכול אני מתניע את המוסטנג ויוצא איתו לסיבוב פרידה.



______________________________________________________________

גלריה: סייחים גזעיים



  

  

  

  

  


______________________________________________________________

מבחנים קשורים:

  
       מרצדס V8 אטמוספרי                       מרצדס V8 טורבו