מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
קטנות/ג'יפונים: קיה ריו נגד קיה סטוניק
טרנד בכל מחיר?
מבחן המבחנים 2
מה צריכה מכונית כדי להיות נוחה
משפחתיות/קומפקטיות: טויוטה קורולה במבחן השוואתי כפול
הסדאן נגד יונדאי איוניק וסקודה אוקטביה, ההצ'בק נגד סיאט לאון וקיה סיד
ירוק/חשמליות: פולקסווגן ID
עתיד המכונית החשמלית
קומפקטיות: פולקסווגן גולף נגד יונדאי i30
גם קוריאה מסתערת על מלכת אירופה
ספורטיביות: פורד מוסטנג V8
מנוע V8 הוא זן אהוב בסכנת הכחדה
שטח: סוזוקי ג'ימני נגד טויוטה לנד-קרוזר
הגודל לא קובע?
מנהלים/היברידיות: טויוטה קאמרי נגד קיה אופטימה
הטרנד לא עומד במבחן
כבישטח/פאר: בנטלי בנטאיגה
הכבישטח הראשון של בנטלי החוגגת יובל 100
כבישטח/מיקרוואן: יונדאי קונא - סיאט ארונה - סאנגיונג טיבולי - אופל קרוסלנד + סיטרואן איירקרוס
אופנת הג'יפומיני
כמוג'יפים: ריינג'-רובר, אודי, יגואר ופורשה VS פיג'ו
הבל הפרימיום?
מיקרוואן: פיג'ו 5008 - סיטרואן C4 גרנד פיקאסו
טוען חדש לכתר מתנפל על מלך הקטגוריה
ספורטיביות: הונדה סיוויק טייפ-R נגד אבארט 124 ספיידר
שתי תפיסות שונות להשגת אותה מטרה: הנאה מנהיגה
נהג במבחן
קורס דריפטים בקייטרהאם
קטנות: סיאט איביזה נגד סיטרואן C3
מלכת הקטגוריה נגד הטוענת החדשה לכתר
חזון העצמות היבשות
הפורשה 911 הכי טובה היא אחת ישנה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: 3008 - טיגואן + ספורטאז' - Q2 - ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: פרארי דינו
מיס תבל היא גם מלכת הכביש
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
קטנות/ג'יפונים: קיה ריו נגד קיה סטוניק
למפרט המלא במדריך
יוני 2019
הגודל כן קובע


הג'יפון והסופר-מיני של קיה זהים מבחינה מכנית - ולא רק.
האם יש סיבה מהותית - פרט למחיר - להעדיף אחד מהם?


לא נכנעתי לפיתוי להעניק למבחן הזה את השם 'קרמר נגד קרמר', למרות 
שהוא עמד לי על קצה המקלדת. אמנם בשני הק'-נגד-ק' מדובר בסיפור גירושין 
קשה בו לא לוקחים שבויים, אבל ללהק כוכבים מהקליבר של מריל סטריפ 
ודאסטין הופמן לתפקיד כלי רכב קוריאניים זולים, נראה לי קצת לא ראוי - גם 
אם הייתי מצליח לקבוע מי מהם זוכה בתפקיד הג'יפון. המבחן הזה לא יכול 
היה להיערך ב-1979, השנה בה זכה הסרט בפרסי האוסקר וגלובוס הזהב, 
מסיבה פשוטה: הג'יפון הראשון נולד רק ב-1994. האמת היא, שצריך דמיון של 
תסריטאי הוליוודי כדי למצוא איזהו קשר בין אותו טויוטה ראב4 שהקדים את 
זמנו והמציא קטגוריה חדשה לקיה סטוניק שמנסה לקפוץ על עגלה כשהיא כבר 
עמוסה לגמרי. כמה עמוסה? רק בארץ יש היום לסטוניק לא פחות מתריסר 
מתחרים ישירים.



ריו, אחיו הבכור של סטוניק, אינו ביניהם. אז מה הוא עושה כאן? מאתגר. את 
הראש ואת הכיס. הרוב המכריע של הג'יפונים – ולא משנה באיזה גודל – 
מבוסס על מכוניות נוסעים "רכות" שתורמות להם פלטפורמה ומכלולים. רק 
VW גולף לבדו הוא האב הביולוגי של חמישיית ג'יפונים. ואולם, קשה למצוא 
בתת-הקטגוריה של ג'יפונים קטנים – שהיא היום בתנופה הגדולה ביותר – 
הרבה דוגמאות של זהות מכנית מוחלטת בין ג'יפונצ'יק לתורם שלו. בארץ יש 
היום שתיים-וחצי דוגמאות כאלו: סיאט איביזה וארונה, פיג'ו 208 ו-2008 וקיה 
ריו וסטוניק (מי החצי? פיג'ו 208 כבר הוחלפה בחו"ל בדגם חדש לגמרי). 
אם היינו חפצים בעוד מבחן ג'יפונצ'יקים מפוהק, היינו מעמתים את סטוניק עם 
ארונה, מנצחת המבחן הקבוצתי הקודם. למה מפוהק? כי הדבר האחרון 
שמציעים ג'יפונים הוא בדל של ריגוש או קמצוץ של סיפוק לחובבי נהיגה.



זה נורא פשוט. ג'יפונים לא מתביישים בעובדה, שהמתכון שלהם כולל בהכרח 
את שלושת האויבים הגדולים של דינמיות: משקל, גודל ומרכז כובד גבוה. זה 
מה שמבדיל ביניהם לבין מכוניות שאינן מתחפשות לרכבי שטח ("רכבי פנאי" 
בלשון המאכערים). ואולם, כאן כן משחק הגודל: ככל שג'יפון קטן יותר, המחיר 
הדינמי שהוא משלם – סליחה, שהנהג שלו משלם – אמור להיות נמוך יותר. 
מצד שני, גם התמורה שהוא נותן, זו שיוצרת את כוח המשיכה שלו, נמוכה 
יותר. אם לקזז את השיקול התדמיתי, האופנתי – כי הרי ידוע שקוראי האתר 
הזה אינם שייכים לעדר והם "חסינים בפני תרבות הצריכה" (כדברי איתי ברקן
– לכמוג'יפים יש שלושה-ארבעה נכסים: גישה ויציאה קלות יותר לתא הנוסעים 
וממנו (שמוכפל אם מתווסף הצורך להושיב ולחגור ילדים קטנים מאחור), חלל 
ישיבה מרווח יותר, שדה ראיה משופר, יכולת טיפוס על מדרכות ונסיעה בדרכי 
עפר כבושות (הנעה כפולה תיעלם בקרוב מתת-הקטגוריה עם הפסקת יבוא 
הגירסה הזאת של יונדאי קונא) ולעיתים אפשר להוסיף לרשימה גם תא מטען 
מוגדל ועיצוב משתדל.

כמה מבין שדודי הטרנד הזה אכן עשו את שיקולי הבעד-נגד השכלתניים 
האלה? כמה מהם פשוט זרמו עם "מה שהולך היום הכי חזק בשוק"? לא בדקנו 
– וזה גם לא מעניין אותנו. מה שכן מעניין זו דחיקתן של הלא מתחזות לתחתית 
סולם המכירות. בחלוקת הרכוש המשפחתי של קיה, ריו נאלצת להסתפק 
בחמישית מהנתח של סטוניק, הג'יפונצי'ק הכי נמכר בארץ. מדובר בשני דגמים 
חדשים יחסית, שזהים לגמרי מרוב הבחינות: אותה פלטפורמה, אותו מנוע, 
אותו גיר, אותו לוח מחוונים, אותו אבזור בטיחות ולמעשה אותו ציוד נוחות. 
הפרש הביצועים זניח. הג'יפון גבוה מהסופר-מיני ב-6 ס"מ, ארוך ממנה 
בשבעה, תא המטען שלו גדול ב-28 ליטר, הוא כבד יותר יותר ב-25 קילו ויקר 
יותר ב-12-17 אלף שקל. 

  

בעוד שריו בנזין משווק כאן בגירסה אחת בלבד, סטוניק מציע 3 אפשרויות: 
גירסה בסיסית (אורבן), אשר מסתפקת במנוע אטמוספרי 1.4 ליטר 100 כ"ס 
וגיר אוטומטי פלנטרי, ומחירה – 110,000 שקל - גבוה בחמשת אלפים שקל 
בלבד מזה של ריו. למרבה ההפתעה(?), זו גם הגירסה הנמכרת ביותר של 
סטוניק עם מחצית ממכירות הדגם. את המחצית השניה חולקות שווה בשווה 
EX ופרימיום, עם מנוע טורבו 3 צילינדרים 120 כ"ס וגיר רובוטי חכם, שגם 
ביניהן מפרידים חמשת אלפים שקל; EX עולה 117 אלף ופרימיום 122 אלף. 
ומה מותר הפרימיום על EX? זוטות: מפתח חכם, חיישן גשם ופנסי ערפל. 
מאחר שגירסת אורבן הפרימיטיבית ממש לא מעניינת אותנו, השאלה היא האם 
מוצדק להוסיף עבור סטוניק EX עוד 12 אלף שקל לעומת ריו (אם מפתח חכם 
שווה או לא שווה לכם חמשת אלפים שקל, אינה שאלה הרלוונטית למבחן 
הזה).



סטוניק אינו היפה או המרשים בין תריסר הג'יפונצ'יקים, אבל לידו ריו ממש 
שקוף. כצפוי, הכניסה לסטוניק מעט קלה יותר (הריצפה גבוהה ב-5 סנטימטר), 
אבל הישיבה לא הרבה יותר גבוהה ולא מומלץ לצפות כאן לתנוחת נהיגה 
אוגדונרית – ואפילו לא ספורטאז'ית - אשר תאפשר לכם לצפות לעבר האופק 
מעל גגות מכוניות הליסינג שלפניכם. ומאחר שהתקרה כמעט באותו גובה 
ביחס לריצפה כמו בריו, גם המרחב הפנימי לא בדיוק מיקרוואני ואפילו די 
מאכזב מאחור. ריו היא מכונית מרווחת יחסית לסופר-מיני כך שהבדל המרחב 
הפנימי בין שתי הקיה אינו גדול. בשתיהן אין פתחי מיזוג מאחור ושפת 
ההטענה של הבגאז' גבוהה מדי.

  

  

ללא טורבו, הגיר הרובוטי לא מתחמם                אפשר לסנוור גם ביום 

על העיצוב הפנימי המשעמם ונטול הרגש בשתי הקיה אחראי אותו מעצב, שמן 
הסתם לא בא לו לטרוח פעמיים; הן הצורה והן החומרים ממש זהים (ההגה 
בסטוניק EX שונה מזה שבפרימיום). איכות החומרים בסדר, אבל סביבת הנהג 
לא מספיק מודרנית או יצירתית. הנדסת האנוש טובה ברובה אך רחוקה 
מלהיות מושלמת: מסך המגע קטן ובהיר מדי (ממש מסנוור בלילה, בניגוד לפס 
הפלסטיק מתחתיו שמעדיף להשתמש בקרני השמש כדי לסמא את הנהג) ולא 
עומד בסטנדרט המקובל היום – וגם לא הסאונד של מערכת השמע. מלפנים 
דווקא יש פתחי מיזוג והם אפילו ממוקמים נכון, בקרת האקלים משתפת פעולה 
ולא מנתקת את מנגנון סחרור האוויר בכל כיבוי מנוע או במהלך נסיעה 
ממושכת. אין בהן סאנרוף, אפילו לא כאופציה, וגם לא בקרת שיוט אדפטיבית, 
אבל מערכות בלימה אוטונומית ושמירת נתיב אקטיבית הן ציוד תקני. בעיית 
אמת היא חרדת היתר הפולניה של הקוריאנים לשלום הנהג; על כל התנהגות 
שלא נראית לה נורמטיבית, מתנפלת עליו המכונית עם צפצופים אלימים 
ומחרישי אוזניים, אפילו אם הוא מעז לנסות להתניע לפני שחגר את עצמו – 
שלא לדבר על פתיחת דלת כשהמנוע פועל. 



את פעולת המנוע מרגישים, משום מה, באופן מוחשי יותר רק בריו. הוא פשוט 
רועד בעמידה ברמזור, כמו מנועי 3 צילינדרים דור קודם. אם העיצוב הפנימי 
משעמם, המנוע והגיר קצת עייפים, וחסרונם של בורר מצבי נהיגה ופיקוד גיר 
מההגה לא משפרים את המצב. לשניים ניהוג סביר וצפוי, כשיתרון ריו על הרכב 
הגבוה ממנו ממש זניח. נוחות הנסיעה אינה טובה, בלי לגלוש לנוראית, 
כשסטוניק משלם את מחיר צמיגיו הרחבים והנמוכים עם יותר רעש כביש 
ופחות סלחנות לבורות. לא ריו ולא סטוניק עושים חשק גדול לנהיגה ממושכת.
ריו אמנם משופר משמעותית לעומת הדור הקודם, אבל הוא עדיין לא משתלב
בפסגת הקטגוריה - וגם סטוניק לא מצליח לחולל מהפך בתת-הקבוצה שלו.


בעימות משפחתי של ספורטאז' וסיד - התוצאה תהיה שונה לגמרי

הפרש המשקל, שוני הצמיגים וההבדל האווירודינמי – כולם לרעת סטוניק – 
מעניקים לריו צריכת דלק חסכונית יותר: בעיר ההפרש קטן, פחות מחמישה 
אחוז, מחוץ לעיר צומח היתרון ל-15 אחוז – קצת יותר מפער המחיר בין הג'יפון 
לסופר-מיני. במקרה של סטוניק וריו, השיקול הכלכלי עלול להיות הדיל-ברייקר 
היחיד; הדו-קרב המשפחתי הזה מאמת את הנחת המוצא, שככל שמדובר 
בג'יפונים קטנים, נמוכים וקלים - נחיתותם הדינמית פחות משמעותית. מצד 
שני, כשג'יפון מוותר על גודל, הוא נאלץ לוותר לפחות על שניים מנכסי היסוד 
של תצורת השטח – מרחב פנימי נדיב וישיבה גבוהה ושולטת. אם נמשיך עם 
משפחת דגמי קיה, מבחינה דינמית ספורטאז' המגושם לא מתקרב לסיד 
הקומפקטית וסורנטו הגמלוני מפגר אחרי אופטימה המרווחת. לעומת זאת, 
הפער הדינמי בין סטוניק לריו זניח – וספק רב אם כל אחד יוכל להבחין בו, 
שלא לדבר על להתחשב בו. במקרה הזה, הבחירה בדגם הנאה והאופנתי 
אמנם יקרה יותר, אבל אינה כרוכה בוויתור מהותי מבחינת הנהג.



                                  מבחנים קשורים

         
           ג'יפונים קומפקטיים                                 ג'יפונים קטנים