מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
ספורטיביות: שברולט קורבט C8
ממכונית ספורט למכונית-על?
ספורטיביות: מקלארן F1 - סנה - P1
עדיין המכונית הגדולה בהסטוריה?
מנהלים: פיג'ו 508 - אופל אינסיניה - סקודה סופרב
חולמות להיות פרימיום
ב-מ-וו: Top 50
50 הבימרים הגדולים בהסטוריה
קטנות/ג'יפונים: קיה ריו נגד קיה סטוניק
טרנד בכל מחיר?
מבחן המבחנים 2
מה צריכה מכונית כדי להיות נוחה
משפחתיות/קומפקטיות: טויוטה קורולה במבחן השוואתי כפול
הסדאן נגד יונדאי איוניק וסקודה אוקטביה, ההצ'בק נגד סיאט לאון וקיה סיד
ירוק/חשמליות: פולקסווגן ID
עתיד המכונית החשמלית
קומפקטיות: פולקסווגן גולף נגד יונדאי i30
גם קוריאה מסתערת על מלכת אירופה
ספורטיביות: פורד מוסטנג V8
מנוע V8 הוא זן אהוב בסכנת הכחדה
שטח: סוזוקי ג'ימני נגד טויוטה לנד-קרוזר
הגודל לא קובע?
מנהלים/היברידיות: טויוטה קאמרי נגד קיה אופטימה
הטרנד לא עומד במבחן
כבישטח/פאר: בנטלי בנטאיגה
הכבישטח הראשון של בנטלי החוגגת יובל 100
כבישטח/מיקרוואן: יונדאי קונא - סיאט ארונה - סאנגיונג טיבולי - אופל קרוסלנד
אופנת הג'יפומיני
כמוג'יפים: ריינג'-רובר, אודי, יגואר ופורשה VS פיג'ו
הבל הפרימיום?
מיקרוואן: פיג'ו 5008 - סיטרואן C4 גרנד פיקאסו
טוען חדש לכתר מתנפל על מלך הקטגוריה
ספורטיביות: הונדה סיוויק טייפ-R נגד אבארט 124 ספיידר
שתי תפיסות שונות להשגת אותה מטרה: הנאה מנהיגה
נהג במבחן
קורס דריפטים בקייטרהאם
קטנות: סיאט איביזה נגד סיטרואן C3
מלכת הקטגוריה נגד הטוענת החדשה לכתר
חזון העצמות היבשות
הפורשה 911 הכי טובה היא אחת ישנה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: 3008 - טיגואן + ספורטאז' - Q2 - ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: פרארי דינו
מיס תבל היא גם מלכת הכביש
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
ספורטיביות: מקלארן F1 - סנה - P1
אוקטובר 2019
מלכת הכביש


מקלארן F1 המיתולוגית היתה ההיפרקאר הראשונה
ושינתה את חוקי המשחק. איך היא מול היורשות המודרניות


- אנדרו פרנקל – 

אני חולם? זה לצד זה ניצבים על המסלול שלושה דורות של מקלארן, F1, סנה ו-P1, 
דלתות זקורות לרווחה, ממתינים לפקודת אש. את מי מהשלוש אקח ראשונה? הלב אומר 
לשמור את F1 לקינוח, אבל החובה המקצועית מכתיבה שהיא תהיה ראשונה. היא 
המלכה האם, מייסדת השושלת, מורת הדרך, אמת המידה, ההשראה, זו שבלעדיה ספק 
אם השתיים האחרות היו זוכות לצאת לאוויר העולם.



ריגוש גדול. לא האמנתי שניפגש שוב, אבל לוחית הרישוי מסגירה אותה. כן, זו אותה 
מכונית ממש שלפני 25 שנה זכיתי לערוך בה את מבחן הדרכים הרשמי היחיד, הראשון 
והאחרון, שנערך ל- F1מאז ומעולם. לקח לנו שנה תמימה לשכנע את מקלארן להעמיד 
אותה למבחן ומאחר שבאותה עת הייתי עורך מבחני הדרכים של המגזין הבריטי 
'אוטוקאר', נפלו בחלקי הזכות והחובה לנהוג בה רוב הזמן ולכתוב את המבחן. הגורל, 
שמפגיש בינינו שוב, יכול להיות גם אכזר; המבחן נקבע ליום 2 במאי 1994 – יום לאחר 
שנהג הפורמולה 1 איירטון סנה נהרג על המסלול. יחד עם F1 הגיע היוצר שלה, גורדון 
מאריי. לאחר שהברבהאם-ב-מ-וו שתכנן זכתה בשתי אליפויות עולם, 1981 ו-1983, 
עבר מאריי למקלארן וב-1988 זכה איתה סנה באליפות העולם הראשונה שלו. השניים, 
הנהג והמהנדס, היו חברים קרובים. יום אחרי מותו של סנה, מאריי היה שבור לרסיסים, 
אבל המבחן היה חייב להיערך.


  
גורדון מאריי (משמאל) והמבחן היחיד מאז ומעולם שנעשה ליצירתו

F1, מכונית הכביש הראשונה של מקלארן, נולדה בעקבות אותה אליפות שלהם ב-88; 
אחרי שניצחו את פרארי על מסלולי הפורמולה 1, החליטו מקלארן להראות לפרארי מי 
הבוס גם על הכביש. מאריי ניגש לתכנן מכונית שתגדיר מחדש את יכולותיה של מכונית 
ספורט. ביצועים דמיוניים היו רק חלק מהחזון; מאריי הוא אדם הרבה יותר שאפתן 
ומתוחכם. להבדיל ממכוניות-על אחרות, שהיו צפופות, ספרטניות וברוטאליות, בזו של 
מקלארן לא באה המהירות על חשבון נוחות ושימושיות. למרות שהיא היתה המהירה 
מכולן, היו בה שלושה מושבים – עם הנהג במרכז! - מזגן, מערכת סאונד משובחת ונוחות 
נסיעה נהדרת. F1 שינתה את חוקי המשחק.



מקלארן F1 היתה מכונית הכביש הראשונה בעולם שהיתה עשויה כולה מסיבי-פחמן. 
אחרות, כמו פרארי F40, השתמשו במכלולי קארבון, אבל המקלארן היתה הראשונה 
שהשתמשה בחומר המרוכב גם לגוף וגם לשילדה. ואם אתם חושבים שסיבי-פחמן היה 
החומר האקזוטי ביותר בו השתמש מאריי, כדאי שתדעו שדיפון תא המנוע היה עשוי זהב 
טהור – לא כדי לנקר עיניים אלא בזכות התנגדותו לחום – בעוד שמערכת הפליטה 
והדוושות היו עשויות טיטניום. מאריי לא תכנן את F1 כמכונית מסלול, אבל מקלארן לא 
יכלו לעמוד בפיתוי והביאו את גירסת GTR שלה למירוץ 24 השעות של לה-מאן, בו 
ניצחה ב-1995 – והיו ליצרן היחיד פרט לפרארי(...) שניצח שם בנסיונו הראשון.



הקפה ראשונה. קשה להאמין שזו מכונית בת 25, אבל האמת היא שהגיל נותן בו את 
אותותיו - לטובה: היא קומפקטית במימדיה, יש לה גיר ידני, מנוע אטמוספרי – V12 
מתוצרת ב-מ-וו - מחוונים אנלוגיים והגה לא מתוגבר. מי שאוהב את מלאכת הנהיגה 
הטהורה יכול רק להצטער שכל הנכסים הטהורים האלה עברו וחלפו מן העולם. מושב נהג 
מרכזי נשמע מטורף בתיאוריה, אבל מאוד אפקטיבי בפרקטיקה. אין צורך בהסתגלות, זה 
בא בטבעיות כבר מההתחלה. שדה הראיה סנסציוני, ההיפך מתחושת תיבת המכתבים 
הקלאוסטרופובית המאפיינת את עיצוב הקוקפיט של למבורגיני. תחושת הבטחון גוברת.



הטורים עולים חלק, מוט ההילוכים קל. קשה להאמין עד כמה נוחה הנסיעה למרות 
המיתלים הקשיחים. אין לה מוטות מייצבים; מקלארן מכנים אותם "נוגדי משיכה". ההגה 
קל ומתקשר כאילו מדובר בלוטוס קטנה וקלה. ואז אתה מפסיק להתאפק ומתחיל ללחוץ, 
מזכיר לעצמך שיש לה 627 כ"ס ורק 1164 ק"ג - ושום עזרי נהיגה אלקטרוניים. בום. 
התאוצה המטורפת מתחילה להיות נתפסת רק כשאתה נזכר שלאוטו העתיק הזה יש יחס 
משקל/הספק טוב מזה של בוגאטי ויירון. באמת. כל הגפיים שלך עסוקות בלהחליף 
הילוכים ולשמור על קו ישר. וכשאתה כבר מרשה לעצמך להעיף מבט בספידומטר, המחוג 
מורה על 250 קמ"ש.  



ואז קורה משהו. יותר נכון, לא קורה: קצב התאוצה לא מואט. בניגוד למכוניות-על 
מודרניות, שהגוף המכונף שלהן מייצר כוח הצמדה, ל-F1 אין גרר. בהתחשב בגילה 
ובנדירותה – את כל המקלארן F1 בעולם שעדיין במצב נסיעה אפשר לספור על אצבעות 
יד אחת – לא המשכתי להצפין מעבר לקו השלוש-מאות קמ"ש, אבל באותו מבחן שעשינו 
לאותה מכונית ממש ב-94' היא הגיעה ל-391 קמ"ש, שזה הרבה יותר מהר ממה ששתי 
הצאצאיות הצעירות והחזקות ממנה בהרבה מסוגלות להגיע. משפט אחד על כוח 
הצמדה: למרות שהן חזקות ממנה, F1 מגיעה למהירות מירבית גבוהה ב-40 קמ"ש מזו 
של P1 ו-60 קמ"ש מזו של סנה. חבל רק שהבלמים אינם בליגה של הביצועים.



גילה של F1 מתחיל לתת את אותותיו בעיקולים. אלו לא חדשות רעות כי למכונית יש 
אחיזה טובה להפתיע והיא מאוזנת יפה לקראת המיגבלות. ללא כוח הצמדה או הנעה 
כפולה ועם משקל קל אפשר להגדיר את התנהגותה כטבעית, אבל היא לא אוהבת 
שמדרבנים אותה לחצות את המיגבלות. המושב המרכזי מאפשר מיקום מדוייק של 
הגלגלים בשיא הפנייה, שהמרחק ממנה אינו משתנה בין אם זו פנייה ימנית או שמאלית, 
ומקזז את אפקט זווית הגלגול. המימדים הקומפקטיים תורמים את שלהם, ומחוץ למסלול 
הקוטן הוא בונוס גדול. המנוע האטמוספרי מייצר תגובת דוושה ספונטאנית, אבל הדבר 
הכי טוב באוטו הזה הוא התחושה שמעביר ההגה המתקשר. אין היום דברים כאלה. 
 
  F1 P1 סנה
השקה 1992 2013 2018
מנוע V12 אטמוספרי
6.0 ליטר
V8 טורבו
היברידי 3.8 ליטר
V8 טורבו
4.0 ליטר
הספק 627/7500 916/7300 800/7250
מומנט 63.2/500 91.8/4000 81.6/5500
הנעה אחורית אחורית אחורית
גיר ידני, 6 מצמד כפול, 7 מצמד כפול, 7
משקל 1164 ק"ג 1490 ק"ג 1314 ק"ג
ק"ג/כ"ס 1.9 1.6 1.6
0-100 3.2 שנ' 2.8 שנ' 3.1 שב'
קמ"ש 391 349 335
מחיר* 115 מיליון 10 מיליון 7 מיליון
*) מחיר משוער בשקלים, כולל מיסים 

ואיך המעבר ממנה ל-P1 ילידת 2013? נכסיה פחות מגרים: יש לה מנוע טורבו V8, לא 
V12 אטמוספרי עצום; את ההילוכים מעבירים מפליפרים על ההגה, לא באמצעות מוט; 
יש רק שני מושבים ואין מקום למטען. אמנם הודות לסיוע היברידי המנוע הרבה יותר 
חזק, 916 כ"ס, אבל זה מוסיף לה 300 קילו. P1 נולדה במטרה לתת תשובה לשתי 
מכוניות-על, פרארי לה-פרארי ופורשה 918, שחדשנותן הטכנולוגית וביצועיהן הדמיוניים 
הולידו, עשרים שנה אחרי F1, מינוח חדש: היפרקאר. אבל האם זו אכן היתה קפיצת 
מדרגה?



ובכן, ובמילה אחת, כן. להסרת כל ספק, אני מעדיף את מנוע F1 על זה של P1 בכל יום, 
חודש או שנה, אבל זה לא עושה את P1 למכונית פחות מפוצצת ועם יכולות ש-F1 פשוט 
לא היתה מסוגלת לדמיין. יש להן גם לא מעט מהמשותף: סמל, מבנה סיבי-פחמן ודלתות 
מתרוממות. למרות 20 השנים המפרידות ביניהן, אי אפשר לטעות בקרבה המשפחתית. 
הקוקפיט המרווח והמואר עושה את זה. P1 היא מכונית הרבה יותר מסובכת, עם בורר 
מצבי נהיגה, כפתורי שליטה באמצעי עקיפה כמו DRS ומגבר לחץ טורבו, אבל היא עדיין 
גורמת לך להרגיש בבית. 

  


מלמעלה משמאל, בכיוון השעון: P1, סנה, F1

ההבדל הוא, שכאן השילדה אינה שחקנית משנה למנוע; הם מקבלים יחס שווה ומספקים 
בצוותא יכולת נדירה, אפילו בקריטריונים של היפרקאר. למעשה, P1 נותנת תחושה 
שהיא מהירה יותר מ-F1 גם בכביש ישר מפני שהמערכת ההיברידית סותמת את החורים 
בעקומת המומנט, מספקת דחף טורבו עם אפס שיהוי. המנוע ההיברידי לא נשמע נהדר 
כמו ה-V12 האטמוספרי, למעשה הוא נשמע די מכוער, אבל איכשהו זה הולם את הקצב 
המטורף בו היא צוברת מהירות. 



בניגוד לצורת הנהיגה ב-F1, בה נדרשות שמרנות בכניסה לפניות וזהירות עם הבלימה, 
אפשר להתייחס ל-P1 כמעט כמו למכונית מירוץ. אפשר לבלום ב-300 קמ"ש, להרגיש 
איך בלמי הקארבון משילים 150 קמ"ש כאילו היו שכמיה קלה ואז להשליך אותה לתוך 
הפנייה – עדיין תחת בלימה חזקה. תנסו את זה ב-F1 ותגמרו בגדר. יש לה אחיזה 
הרבה יותר גבוהה, ועדיין אין צורך להתרחק מהמיגבלות כמו ב-F1 אלא לחפש אותן 
וליהנות שם. עם כוח הצמדה ראוי, כנפיים אקטיביות, צמיגים מודרניים ואחת ממערכות 
המיתלים המתוחכמות בעולם, P1 היא מכונית קלה ונגישה יותר מ-F1 לנהיגה מהירה - 
תשובה הולמת למיגוון הדרכים בהן המכונית הישנה מוכיחה, שלא כל קידמה היא תמיד 
בכיוון הנכון. 



ואולם, המכונית המפגינה איך תפיסת ההיפרקאר של מקלארן התפתחה במשך רבע 
מאה אינה P1 אלא סנה, ילידת 2018. F1 היתה ותמיד נועדה להיות מכונית כביש 
טהורה. P1 היא שילוב מושכל ומאוזן בין מכונית כביש למסלול ומשתמשת במיתליה כדי 
לשכנע בשתי הזירות. אבל סנה? פעם ביליתי יום שלם על הכביש עם אחת, וזה היה 
מרתק ומפרך כאחד. ממש מפרך. המכונית רועשת ולא נוחה. לעולם אינך יכול לצפות מה 
תהיה תגובתה כשאתה מצמיד את הדוושה לריצפה כי מערכת בקרת המשיכה עלולה 
פשוט להפחית את כוח המנוע. כמובן שאפשר לנתק אותה, אבל צריך להיות מוכן 
להתעסק עם תגובתה. על הכביש, סנה היא כמו חיית פרא בכלוב כי להבדיל מהשתיים 
האחרות אין טעם לנהוג בה אם לא נוסעים הכי מהר שאפשר. ואת זה אי אפשר לעשות 
מחוץ למסלול.



ועל המסלול? אלוהים אדירים. הסנה כה טובה עד שלידה נראית P1 כמעט מגושמת. או 
לפחות מבוגרת ממנה בדור שלם. סנה נותנת הרגשה של מכונית מירוץ, או לפחות של 
מכונית מירוץ עד כמה שמאפשרים צמיגים חוקיים לכביש. קור הרוח שלה בעיקולים 
מהירים אינו דומה לזו של שום מכונית כביש בה נהגתי. הדיוק, המהירות והתחושה 
במהירויות גבוהות נוגעים בשמים. צמיגי כביש, אפילו המשובחים ביותר, פשוט מגבילים 
אותה. בפנייה מהירה, כשכוח הצמדה של 800 קילו מצמיד את המכונית לאספלט, היא 
פשוט מהפנטת, בעולם אחר אפילו לעומת זה אותו הפגינה P1. בעיקולים איטיים, בהם 
היא חייבת להסתפק באחיזה מכנית שמספקים המיתלים, נוצר תת-היגוי שמצריך טיפול. 
למרבה המזל, מאחר שהמשקל קרוב יותר לזה של F1 מאשר של P1 והיא יותר 
תקשורתית משתיהן, הנאה מרובה טמונה בטיפול הזה.  

שלוש המקלארן נבדלות לא רק בגיל אלא גם בתפיסה. בעוד ש-F1 כבר התבססה בתור 
האייקון המוטורי של הדור האחרון, לסנה ול-P1 עדיין לא היה זמן למצוא את מקומן 
בהסטוריה, אבל העברת הדגש ממכונית כביש למכונית מסלול ברורה. מעניין שהמכונית 
הבאה ב"סדרה האולטימטיבית" של מקלארן תהיה ספידטייל, שאמורה להיות יותר 
מפוארת ויותר מוכוונת כביש מ-F1, שבלי דעת היתה ההיפרקאר הראשונה. המעגל 
נסגר.


תצלום: Autocar