גירסה נטענת מרשת החשמל הביתית של פריוס ההיברידית הושקה כבר
בשנת 2011 אך היבוא לישראל הוקפא עד עכשיו. ליבואני טויוטה היה תנאי
ליבוא המכונית: שהטעינה אכן תהיה מרשת החשמל הביתית ו/או שהענקת
מונופול ההטענה לבטר-פלייס לא תהפוך חשמל-לרכב למנגנון גביית מס
החומס את האזרח, בנוסח הבנזין. החשמל הביתי אכן זול, נקי וכדאי, אבל אם
הממשלה תמסה את השימוש בו לרכב באמצעות תקן הטענה ייחודי - אם
באמצעות בטר-פלייס ואם באמצעות יזם אחר - יתרונו עלול להיעלם ואיתו גם
חזון המכונית החשמלית המקומית (או היברידית נטענת נוסח פריוס פלאג-אין).
לפי טויוטה, מערכת פלאג-אין תהווה את הפתרון האופטימאלי ל-10-20 השנים
הקרובות ובעתיד צפוי היצרן להציע טכנולוגיה זו גם בדגמים נוספים. טויוטה לא
מאמינים שבשנים הקרובות רכב חשמלי מלא יוכל להוות תחליף לרכבים
היברידיים ופלאג-אין.
לפי מנכ"ל היבואנית, רן דנאי, "תחילת שיווק פריוס PLUG-IN מביאה
לראשונה לציבור הישראלי את טכנולוגיית העתיד, המאפשרת ליהנות מהשילוב
האולטימטיבי בין יתרונות הרכב החשמלי לבין שימושיות וגמישות מוכחות של
הטכנולוגיה ההיברידית, שזכתה להצלחה עולמית. טויוטה, הנחשבת למובילה
העולמית בתחום ההנעות החלופיות, מקפידה על כך שהטכנולוגיות החדשות
שהיא מציעה יהיו מבוססות על שימוש יומיומי נוח, קל ופשוט ללא מגבלות
ואילוצים, וללא צורך בביצוע שינויים באורח החיים ובהרגלי הנסיעה."
מבחינה טכנולוגית מדובר בפריוס לכל דבר, עם מפרט וביצועים זהים, בשוני
אחד: מערך הסוללות, שמורכב מסוללות לית'יום מתקדמות יותר, הוא מפוצל;
רובו משמש נסיעה חשמלית טהורה והוא זה שניתן לטעינה הביתית, חלקו
הקטן יותר מתגבר את המנוע בנסיעה היברידית ונטען אך ורק מהמנוע
והתאוטה ולא מרשת החשמל. תוספת הסוללות עושה את פלאג-אין לכבדה
יותר מפריוס הרגילה, אבל המחיר הזניח בזריזות (0.4 שניות למאה) נגוז
בתחנת הדלק: לפי טויוטה, השטקרית חסכונית יותר ב-85 אחוז מפריוס
הרגילה. במהירות שאינה גבוהה מ-85 קמ"ש היא גם מסוגלת לנסוע 25 ק"מ
על חשמל נטו. טווח הנסיעה המירבי הנטען - תרתי משמע - הוא 1200 ק"מ.
השאלה היא, עד כמה מתקזז החסכון הזה, שעושה את פריוס פלאג-אין
למכונית הבנזין בעלת הציון הירוק הטוב בארץ, מול הפרש המחיר; הנטענת
יקרה מהרגילה ב-20 אחוז והתשובה תלויה בנסועה השנתית של הלקוח.
טעינה מלאה מזרם החשמל הביתי, 10 אמפר, אורכת שעה-וחצי בלבד, ואולם
התקן הישראלי אוסר על הטענה שלא באמצעות מתקן תקני. וכזה יש בשלב זה
רק לבטר-פלייס... בכוונת יבואני טויוטה לשתף פעולה עם רשתות טעינה
חשמליות אשר יאושרו על-ידי המדינה, ללא בלעדיות עם ספק טעינה אחד,
וזאת על מנת להעניק לצרכן את חופש הבחירה המירבי.
|