חדשות

נטקאר בפייסבוק
חדש בארץ - 2013
  טויוטה ראב4
        
  

שתפו עם חברים: Share


המהפכן שיצא לגימלאות
יש הרבה מן הדמיון בין הגולף של פולקסווגן לראב4 של טויוטה. שתיהן
אחראיות, אישית לגמרי, להמצאת קטגוריה חדשה לחלוטין. ולא סתם חדשה;
משגשגת. גולף שנוסדה בשנת 1974 הקדימה את RAV4 בעשרים שנה בדיוק.
השנה נולד הדור השביעי שלה, ובימים אלה ממש רואה אור הדור הרביעי של
הכבישטח היפני. שני ימי-הולדת מאוד משמחים מבחינת היצרנים שלהם -
אחרי הכל, מדובר בסיפורי הצלחה גלובאליים - ושני ימי זכרון די עצובים
מבחינתי. כי מאז הדור הראשון, המקורי, מורה הדרך, הלכו שני הרכבים
והשמינו, הסתאבו ואיבדו לא רק את ייחודם אלא גם את קסמם. ממכוניות של
יוצרים עבור נהגים הן הפכו לנוסחאות שיווקיות עבור צרכנים. מן הסתם עבור
קהל, שבשונה ממני דווקא יקבל בברכה את הדור החדש.

כל רכבי הכבישטח משתמשים היום בשילדה אחודה, כמו במכוניות כביש -
וכמו בראב4 הראשון, הכלי ששבר את כללי המשחק. טויוטה, שנסיונם העשיר
עם רכבי שטח נופל רק מזה של ג'יפ ולנדרובר, הכירו היטב הן את יכולתם
המוגבלת על הכביש והן את סוג השימוש המקובל בהם. הם הגיעו למסקנה,
שרכב השטח מבלה הרבה יותר זמן על הכביש, ושינו את סדר העדיפויות
בתכנון הרב-תכליתי החדשני שלהם. ראב4 המקורי היה רכב השטח הראשון
שזנח את מבנה הטנדר המסורתי ונבנה כפי שבנויה כל מכונית מודרנית - עם
שילדה אחודה ולא עם שילדת סולם. מבנה השילדה האחודה, יחד עם הנעה
כפולה קבועה משוכללת ומערכת מיתלים עצמאית לכל גלגל, הקנה לטויוטה
החטוב התנהגות כביש שהזכירה GTI ספורטיבית ולא רכב שטח מסורבל.
עד הופעת ב-מ-וו X5 , מנהגי הכביש של ראב4 היו ברמה ללא תחרות בחבורת
הג'יפים. וכל היצרנים מיהרו כמובן להעתיק את הנוסחה המנצחת.

(היה בו בראב4 המקורי - וזה בלי שאמרתי מילה על עיצוב גירסת 3 הדלתות
הקצרה, מנוחתה עדן - אלמנט תכנוני נוסף הראוי לצל"ש: הגישה למושב
הנהג. לרכב שטח אתם מטפסים. למכונית נוסעים אתם מתכופפים. לראב4
אתם פשוט פוסעים: כרית המושב נמצאת בדיוק במפלס הישבן שלכם. במפלס
אחר, מפלס העונג, נמצא אותו ראב4 ראשוני על המפלס הכי גבוה.)

אם הדור השני עוד ניסה איכשהו לשמר משהו מאופיו של אביו, הרי שהדור
האחרון, כבר היה עוד כבישטח סתמי, אפילו לא מהבולטים או מהמשובחים
שבחבורה. ה"חידוש" היחיד שלו היה כניעה שיווקית לאופנה שהנחיל ניסן
קשקאי: רכב כבישטח עם גירסה ללא הנעה כפולה...

לפחות לפי הנתונים, נראה שהדור החדש משופר לעומת קודמו החיוור, חיצונית
ומהותית. חיצונית, הוא מאמץ את הקו העיצובי שהושק באוריס החדשה.
מהותית, הוא מרווח ודינמי יותר. ראב4 דור 4.0 ארוך ב-21 ס"מ מקודמו, רחב
ממנו ונמוך בשלושה (מירווח הגחון ללא שינוי) ובסיס הגלגלים שלו ארוך יותר
בעשרה סנטימטר תמימים. מערכות ההנעה הכפולה ובקרת הנהיגה שופרו כדי
לשפר את היכולת הדינמית: במצב "ספורט" מועברים לגלגלים האחוריים בין
עשרה לחמישים אחוז מהכוח, בהתאם לתנאים, כשבמקביל מתחדדת תגובת
הדוושה וההגה. נעילת ההנעה הכפולה בחלוקת מומנט שווה אפשרית, אבל רק
עד למהירות של 40 קמ"ש.

מנוע הבנזין 2.0 ליטר מספק עכשיו 151 במקום 158 כ"ס וממשיך להיות
משודך לגיר רציף, הפעם לטובת צריכת דלק משופרת ולא לטובת הדינמיות.
לארץ מיובאת, החל מהיום, רק גירסה אחת: בנזין 2.0 ליטר עם הנעה כפולה,
בשתי רמות גימור. שתיהן כוללות דיבורית בלוטות' וחישוקי אלומיניום,
היקרה יותר כוללת בקרת אקלים, בקרת שיוט, מנופי תפעול גיר מההגה,
מסך מגע גדול, מצלמת רוורס ודלת מטען חשמלית.

למפרט המלא במדריך