חדשות

נטקאר בפייסבוק
דגמים חדשים, עוד לא כאן - 2018
  ב-מ-וו 3  
        
      

שתפו עם חברים: Share


מכחישי אקלים
ב-מ-וו משיקים את הדור השביעי של ה-3 ולמראה התצלומים (שורה עליונה) איני
יכול שלא להיזכר בהשקת הדור החמישי ב-2005. פגשתי שם את המעצב הנודע
(והמושמץ...), האמריקאי כריס באנגל, ביקשתי ממנו להיכנס איתי למכונית וחקרתי
אותו על מיקומם הנמוך מדי של פתחי המיזוג (למטה משמאל). באנגל הופתע
מהשאלה ולא ממש ירד לסוף דעתי. בדור השישי של ה-3 ב-2011 (למטה מימין),
כבר חזרו פתחי המיזוג למקומם הראוי בפנטהאוז. והנה, בדור החדש חוזרים ב-מ-וו
על אותה טעות (בדיוק כמו ב-X5 החדש) וקוברים את הפתחים מול הברכיים. מוזר.

ואולי לא. פתחים שחורים לא מוכרים, מסכים צבעוניים כן. בתמורה לזיעה הניגרת
יוכל נהג הבימר לבחור בין מסך 8.8 אינץ' - אותו גודל כמו בדור הקודם - או במסך
אופציונלי מוגדל 10.3 אינץ', הפיקוד על שניהם נעשה באחת משתי אפשרויות.

נהגים שאוהבים גם לנהוג והשקל מצוי בכיסם, ידעו עד לא מזמן שלפחות בקטגוריה
אחת הם פטורים מחיפוש והתלבטות: למי שיכול להרשות לעצמו, לב-מ-וו סדרה 3 –
שגרירת הסלוגן מכונת הנהיגה המוחלטת - לא היתה אלטרנטיבה בין מכוניות
המנהלים. ומי לא ניסתה לכבוש את תואר 'מלכת הקבוצה' – קבוצה שכבר מזמן
נקראת על שמה של השלוש? כמעט כולן, בעצם. לרובן, ללא הנעה אחורית, מראש
לא היה כל סיכוי. 

ואולם, מאז הושק הדור הנוכחי, השישי, לפני שבע שנים, הופיעו שני דגמים שטילטלו
את כס המלכות הבווארי, לפחות בכל מה שקשור להנאת נהיגה צרופה. מול השלוש,
שתפחה והשמינה, המשימה של אלפא ג'וליה ויגואר XE היתה קלה יותר. ב-3
החדשה מבטיחים הגרמנים לשוב למקורות הטהורים ולפסגת קבוצת הספורט-סדאן.

כדי לגבות את ההצהרה וגם כדי לפמפם ציפיות פירסמו הגרמנים פרטים ראשונים,
כולל תצלומי אבטיפוס מוסווה בניסוי במסלול נירבורגרינג הנודע (לשם שינוי, הם לא
טוענים שיצאו לשם כדי לשבור את שיא המסלול...). בעוד שהיצע המנועים לא צפוי
לעבור שינוי משמעותי - לפחות עד להוספת היברידית פלאג-אין 260 כ"ס בסוף שנה
הבאה וחשמלית נטו 350 כ"ס בהמשך - וגם הגודל והעיצוב החיצוני לא פרצו מוסכמות,
תקבל 3 שני נכסים חדשים: בולם זעזועים דו-שלבי (לא במיתלה האדפטיבי האופציונלי,
שאינו זקוק לזה) ודיפרנציאל מוגבל החלקה עם פיקוד אלקטרוני (בגירסת M-ספורט).  

ציטוט:
"
נוהג עשיתי לי עוד במאה הקודמת, שכל כתבה על האייקון חייבת לחזור ולעמוד 
על שורשיו בנסיון לפענח אותו. אז אם הקטע שלהלן עושה לכם דגדוג קטן של 
דז'ה-וו זה בסדר, זה לא אתם, זה אני. מה הסוד שלה? מה עשה אותה לסמל? 


ב-מ-וו 3 היא אחת מאותן מכוניות נדירות, בהן השלם גדול מסך חלקיו. 
כשנולד הדור השלישי (1991), הוא קבע אמת-מידה חדשה, הדומה לקביעת 
השיא העולמי כמינימום אולימפי. עובדה שעד היום לא הצליחה אף מכונית 
לעמוד בקריטריונים המחמירים שהכתיבה הבימרית. היא לא רק הפכה את 
המכובדות שביריבותיה לפרחי-קיר; היא נתנה גיבוי עובדתי לסיסמת הפרסום 
היצירתית של ב-מ-וו, מכונת הנהיגה המוחלטת.

יצרנים רבים מוכנים להישבע, שהם מתכננים את המכונית שלהם סביב הנהג. 
ואולם, ב-מ-וו הם היחידים שהצליחו להגדיר נכון מה דרוש לו. מכאן ועד 
למציאת הפתרונות המושלמים זו רק שאלה של יכולת טכנולוגית, מצרך שאין 
בו מחסור בבניין הצילינדרים במינכן. אופנות שיווקיות ריקות מתוכן, שיצרנים 
רבים רואים בהן ציווי אלוהי, לא הצליחו - לפחות עד היום - לחלחל למפרט 
הטכני המוקפד של המשוכללת והמענגת במכוניות המשפחתיות. 

כל ילד יודע, שלמכונית בגירסתה הטהורה ביותר, מכונית המירוץ, יש הנעה 
אחורית. פשוט מאוד, יש להפריד בין הגלגלים המכוונים והגלגלים המניעים, כדי 
שלא יווצר מאבק כוחות המשפיע לרעה על הניהוג ועל המשיכה. הנעה קדמית 
היא פתרון של פשרה, והנעה כפולה היא פתרון יקר וכבד שאין בו צורך אמיתי 
במכונית כביש. הנעה אחורית היא הפתרון האידיאלי, הטהור, גם על הכביש - 
בתנאי שאותה מכונית בנויה כך שלא תהפוך למלכודת פתאים לנהג הפחות 
מיומן.

ב-מ-וו דבקו כמובן באדיקות בתצורת ההנעה האחורית, אבל הם לא שכחו 
להעניק טיפול מונע לחסרונות הטבועים בה, באמצעות שני פתרונות טכנולוגיים 
מבריקים: המנוע הוזז לאחור כדי להשיג חלוקת משקל אידיאלית; המיתלה 
האחורי הוא מלאכת מחשבת, מאפשר התנהגות כביש סלחנית במיוחד 
(בהמשך נוספו כמובן שומרי-טף אלקטרוניים, כדרישת השוק). יסודות דינמיים 
מתוחכמים אלה יצרו בסיס בריא. עליו הורכבו מנועים שחלקם פנינה טכנולוגית, 
ועד לדור הקודם גם תיבת הילוכים המתחשבת בצרכי נהיגה מציאותיים ולא 
בנתוני צריכת דלק תיאורטיים (עם הילוך גבוה ישיר ביחס-העברה 1:1), סביבת 
נהג הנלמדת בפקולטות להנדסת אנוש, ועיצוב חיצוני נקי, שחדשנותו מתבטאת 
בפרשנות מקורית של עקרונות אסתטיים קלאסיים ולא ביצירתיות לשמה.
ב-מ-וו 3 לא המציאה את הגלגל, אבל היא ניסחה מחדש את ספר החוקים לפיו 
נשפטה עד היום מכונית הנוסעים בת-זמננו. המגה-מכונית הזאת אמנם יקרה 
משמעותית מרוב המכוניות שיודעות להציג דף נתונים דומה, אבל היא היתה 
שווה כפליים"
(נטקאר, 1998).

מדד הסקרנות