טור העורך

נטקאר בפייסבוק
טור העורך
שמאלנים, נמאסתם (אבל לא על המשטרה)
מלחמתי בשודדי הנתיב המהיר וב'קורס לנהיגה מונעת' חוזרת לכנסת
נכון לתמיד
לה-מאן 24 שעות
היום הארוך ביותר
נו, אז מה קונים?
מי הכי נמכרת, למי יהיה שוק, מי תהיה אמינה ומי בטוחה
רצח באוריינט
המלחמה בתאונות: עם הנהגים, לא נגדם
מכונית המאה
התחרות הרשמית - והבחירה שלי
ראלי - קולין מקריי
PlayStation ושעון החול
מירוץ ירוק - חסכון בדלק
25 ק"מ לליטר? אכן
SAVE F1
התכנית המלאה להצלת פורמולה 1
פאריז-דקאר
ההרפתקה המוטורית האמיתית האחרונה
F1 - איירטון סנה
בן-תמותה
אינדי 500
ראש בקיר
בראנז'ה
מותו של 'אוטו מגזין'
עיתון כותב לקוראיו - פרסומון למפרסמיו
עיתונות או יחצנות
המדריך הבלתי מצונזר לקריאת 'מבחן דרכים' בעברית
ההשקה
בווידאו זה נשמע יותר טוב
לידיעת באי אוטומוטור
'עיתונות הרכב' משת"פית עם האמרגן הנוכל
השקות רכב בחו"ל
גם למכוניות עושים פרמיירה
תחקירים
סקר: עמדת היצרנים בנושא הגה חשמלי
ההסברים והתירוצים: קלות החניה גוברת על חדוות הנהיגה
NCAP - ניסוי הריסוק נכשל במבחן
הארגון מסרב לגלות איזה יצרנים משלמים לו עבור הניסוי
יקחו לך את הרשיון
אוננות והתנצלות בכנסת (אהרנוביץ VS חוטובלי)
נסיון לסכל חקיקת תעבורה דרקונית
אשמתם, בגדתם
מי מתנקש בחיינו, דוחף ידו לכיסנו, מתנכל לחופש שלנו
להעיף את מארבי המהירות מהשוליים
מלכודות הלייזר בשוליים לא חוקיות ומסכנות את חיינו
בג"ץ ועצומה
בעד העלאת המהירות, נגד מצלמות המהירות
מקומון
התנצלות
גם השנה אני לא מפרסם נתוני מכירות
טור אורח. עיר בלי כבישים
עיר לא צריכה כבישים
חישוקים וצמיגים, אלפא וחרטא, כתבתבים ויבואנים
מקבץ סצינות משוק הרכב המקומי
טור אורח. פ"ח וצבע
גם אני נפלתי בטרייד-אין
שודדי הנתיב המהיר
מכת מדינה מעצבנת ומסוכנת. והמשטרה? מתעלמת
אג'נדה
בחדר הלידה של המכונית האוטונומית
עדות ראיה מכנס היסוד לתכנית רצח המכונית, 1986
וישמן ישורון
מדור לדור הולכות המכוניות ומתנפחות
מסמך. הקשר שלי עם מימרן
התרומה של מימרן לא היתה כסף, אבל שווה יותר ממה שקיבל נתניהו
פצאל זה לא ישראל
עוד פעם משתמשים בחובבי המירוצים המורעבים למטרה פוליטית
הולך ופוחת הדור
10 מכוניות מקוריות, שהמחליפות שלהן ניתקו את השושלת
סליחות
הפאקים שמקלקלים לנו את המכונית המודרנית
בטיחות? הצחקתם אותם
דרושים: מכונית המנטרלת סלולארי וחגורות באוטובוס
יוני 2006
בטיחות? הצחקתם אותם 
דרושים: מכונית המנטרלת שימוש בסלולארי וחגורות באוטובוס


לא מזמן ביקר בארץ נשיא וולוו, בנגט אובלינגר. זה מכבר הציגו וולוו מכונית
ראווה הנושאת את השם SCC (תפיסת הבטיחות במכונית). הם שבים
ומפמפמים את המכונית, המזכירה חיצונית את דגם "המלאך" הקלאסי, צעד
לא שגרתי כשמדובר במכוניות ראווה שמועד התפוגה שלהן כבר פג מהזכרון.
על מה ולמה?

הפריט הבולט במכונית הראווה הוא חגורות הבטיחות הכפולות, המזכירות 
יותר התקן ריסון של תינוק (או נהג מירוצים) מאשר את חגורת הבטיחות 
המוכרת. וולוו יודעים שחגורה מעין זו בטוחה יותר. יודעים, מאשרים – אבל
קופאים על השמרים. 

"מדוע שלא תתקינו חגורות כפולות בדגמים הסדרתיים," שאלתי את הנשיא 
השוודי.
"אנחנו לא בטוחים שהקהל מוכן לזה, היתה התשובה."
פעם, כשוולוו דגלו בבטיחות כמוטו ולא כסלוגן, לשיקול קלוקל מעין זה לא
היה מקום.

וולוו טועים גם מבחינה שיווקית. השקת חגורת הבטיחת האולטימטיבית 
היתה משתלמת להם גם תדמיתית. הקאמבק המתוקשר של השבת 
עטרת הבטיחות היה יכול לעשות רק טוב ליצרן שאיבד את עצמאותו, ויש 
חשש שגם את דרכו. אבל היום, תחת חרב הקיצוצים המתהפכת של פורד, 
צעדים חריגים ואמיצים מתורגמים לצעדי התאבדות במחנה השוודי.



רעיון לשכלול בטיחותי מהזן האקטיבי לא נהגה בוולוו אלא במוחי החולני. 
ואולם, יש רק יצרן אחד בעולם שהיה יכול ליישם אותו: וולוו. בעצם, אולי 
וולוו של פעם. במה מדובר? ניטרול טלפון סלולארי במכונית.

כל המחקרים קובעים: נהיגה וסלקום הם שידוך הרבה יותר מסוכן 
מנהיגה וגולדסטאר. 
מכון מחקר בריטי הישווה לאחרונה זמן תגובה
של נהגים במהירות של 110 קמ"ש: 
נהג שאינו מדבר ואינו שותה מגיב תוך 31 מטר. 
לנהג שתוי זה לקח 4 מטר נוספים. 
נהג שליהג בטלפון - עם דיבורית! – נזקק ל-39 מטר. 
נהג שגם דיבר וגם החזיק בנייד הגיב רק לאחר 45 מטר. 
פעם נוספת הוכח, שהבעיה היא בחלוקת הקשב ולא במכניזם
של אחיזה בטלפון. 
מהירות הורגת? הצחקתם את הסלולארי!

תופעת הנהיגה-תחת-שיחה הפכה לאפידמיה, שהתגברות היצע
ציוד תקשורת/בידור במכונית רק מחמירה אותה. המחוקק הפופוליסטי
אינו מוכן להילחם בתופעה, מאותה סיבה שאינו מחייב חגורות בטיחות 
באוטובוס. 

הצעתי לנשיא וולוו להרים את הכפפה. כפי שאין היום בעיה טכנולוגית 
לבודד אולמות קונצרטים או מוקעטות משיחות סלולאריות, הסברתי לו,
כך לא צריכה להיות לכם בעיה לבודד מכונית. זה בערך כמו הרעיון לא 
לאפשר התנעת רכב, שנהגו מסריח מאלכוהול.

להפתעתי, האיש נראה מופתע. מה, לא חשבתם על זה? הם לא. וכפי 
שהנשיא ופמלייתו נשמעו, לא וולוו הם שיקחו על עצמם את תפקיד עמוד 
האש בעניין הזה. זו משימה של המחוקק, הם מתחמקים.

חבל רק שנשיא וולוו כבר לא יכהן בתפקידו בעוד עשר שנים. מעניין יהיה 
לפגוש אותו שוב בהשקה של NPC - No Phone Car – ההמצאה
הבטיחותית החשובה ביותר מאז חגורת הבטיחות. 

ישנם דברים שאני נורא משתדל להימנע מהם. לנסוע באוטובוס, למשל.
או להחזיק טלפון ברכב. לא במקרה אני מזכיר את שני המעשים האלה
בנשימה אחת. הם קשורים אחד לשני בקשר כפול: שניהם מעשים
מסוכנים - ועם שניהם לא מוכנה המדינה לבוא חשבון. מדובר באינטרסים, 
בכסף, בפוליטיקה. לא מדובר בדם שלך ושלי. כשהוא נשפך על הכביש,
לא סופרים את הדם.


הסטטיסטיקה אומרת, שנסיעה באוטובוס בטוחה יחסית. בכל זאת, כשאני
מסכים שהבנים היקרים שלי יסעו לבית-הספר או לטיול באוטובוס, אני מרגיש
כמו אב מחורבן. כי באוטובוס נשללת מהם האפשרות לבצע את הפעולה
הראשונה שהם חונכו לעשות כשהם נכנסים לאוטו : לחגור חגורת בטיחות.

רק בישראל מחוייבים נהגים להתקין מזגן במכונית, ורק בישראל לא ניתן
רישוי למונית שאינה מצויידת במערכת ABS . אבל לקונצרנים כמו אגד ודן
יש פטור מהפריט הבטיחותי ביותר: חגורות בטיחות. ההגיון הבטיחותי
האלמנטרי מפנה את מקומו מול הכוח הפוליטי.

אגד ודן אינם היחידים שעוצמתם הכלכלית פוטרת אותם מעול החוק. נהיגה
הולכת עם דיבור בפלאפון לא יותר טוב מאשר עם שישה צ'ייסרים. אבל אין
צורך להתחיל לפרק את האנטנה: הדיבור בנייד ייאסר ביום בו יחוייבו
האוטובוסים בחגורות בטיחות. ויופיע המשיח.


אפילוג
שנים אחדות אחרי אותה שיחה עם נשיא וולוו, השיקה החברה השוודית
חידוש מעניין באותו כיוון: הטלפון הנייד מתנתק אוטומטית ברגע שהמכונית
נכנסת למצב של כמעט או טרם תאונה (בלימת חירום או כניסה מבוהלת 
לפעולה של בקרת היציבות).