מבחנים

הוקם על ידי רוני אהרנוביץ' 1951-2021 נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
טויוטה קורולה קרוס
הג'יפון האולטימטיבי?
BYD
הסערה המושלמת
ספורטיביות: משפחת קופרה
פורמנטו-מה?
חשמלית: רימאק נוורה
ההיפר-מכונית החזקה, המהירה – והמטומטמת – בעולם
ספורט סדאן בצבע: ב-מ-וו - אלפא - מרצדס
קלאסיקה מודרנית
משפחתיות: סקודה אוקטביה - מאזדה 3
הג'יפונים השתלטו על המגרש?
ספורטיביות: אלפא ג'וליה GTA
האלפא מהסיקסטיז היא היום מלכת הטרנד
כבישטח: אסטון-מרטין DBX
מנוע גרמני וכסף יהודי חוברים להצלת סמל בריטי
ספורטיביות: אסטון-מרטין DB5
המכונית הכי מפורסמת בעולם
ספורטיביות: פורד פוקוס ST - פורד מוסטנג בוליט
שתי גישות שונות לגמרי למכונית ספורטיבית
טרנד: המראה החלוד
אם האוטו שלך מחליד, סימן שיש לו עתיד
שטח: לנד-רובר דיפנדר - תרצדס G - ג'יפ רנגלר רוביקון
דיפנדר החדש פוגש בכביש ובשטח את שני יריביו
קומפקטיות: פורד פוקוס נגד פורד פוקוס
מי המוצלחת בין גירסאות הפוקוס
ג'יפונים: ניסן ג'וק - סיאט ארונה
הג'יפון הראשון מול מנצח מבחן הג'יפונים הראשון
ג'יפונים: פיג'ו 2008 - סיטרואן C3 איירקרוס - סקודה קאמיק - VW טי-קרוס
צרפת נגד גרמניה בעימות כפול
ספורטיביות: הצ'בק חמות
החמישיה הפותחת + עשיריית הספסל
ספורטיביות: פורשה 911 GT3 RS
הזירה המושלמת עבור המשוגעת שבמכוניות
ספורטיביות: אודי קוואטרו
40 שנה לקוואטרו, המכוניות והאייקון
מיקרוואן: סיטרואן C5 איירקרוס - פיג'ו 3008 - סקודה קארוק (וגם ב-מ-וו X3 וקיה ספורטאז')
מי הכי מומלץ למשפחה עם ילדים
ספורטיביות: שברולט קורבט C8
ממכונית ספורט למכונית-על?
ספורטיביות: מקלארן F1 - סנה - P1
עדיין המכונית הגדולה בהסטוריה?
מנהלים: פיג'ו 508 - אופל אינסיניה - סקודה סופרב
חולמות להיות פרימיום
ב-מ-וו: Top 50
50 הבימרים הגדולים בהסטוריה
קטנות/ג'יפונים: קיה ריו נגד קיה סטוניק
טרנד בכל מחיר?
מבחן המבחנים 2
מה צריכה מכונית כדי להיות נוחה
משפחתיות/קומפקטיות: טויוטה קורולה במבחן השוואתי כפול
הסדאן נגד יונדאי איוניק וסקודה אוקטביה, ההצ'בק נגד סיאט לאון וקיה סיד
ירוק/חשמליות: פולקסווגן ID
עתיד המכונית החשמלית
קומפקטיות: פולקסווגן גולף נגד יונדאי i30
גם קוריאה מסתערת על מלכת אירופה
ספורטיביות: פורד מוסטנג V8
מנוע V8 הוא זן אהוב בסכנת הכחדה
שטח: סוזוקי ג'ימני נגד טויוטה לנד-קרוזר
הגודל לא קובע?
מנהלים/היברידיות: טויוטה קאמרי נגד קיה אופטימה
הטרנד לא עומד במבחן
כבישטח/פאר: בנטלי בנטאיגה
הכבישטח הראשון של בנטלי החוגגת יובל 100
כבישטח/מיקרוואן: יונדאי קונא - סיאט ארונה - סאנגיונג טיבולי - אופל קרוסלנד
אופנת הג'יפומיני
כמוג'יפים: ריינג'-רובר, אודי, יגואר ופורשה VS פיג'ו
הבל הפרימיום?
מיקרוואן: פיג'ו 5008 - סיטרואן C4 גרנד פיקאסו
טוען חדש לכתר מתנפל על מלך הקטגוריה
ספורטיביות: הונדה סיוויק טייפ-R נגד אבארט 124 ספיידר
שתי תפיסות שונות להשגת אותה מטרה: הנאה מנהיגה
נהג במבחן
קורס דריפטים בקייטרהאם
קטנות: סיאט איביזה נגד סיטרואן C3
מלכת הקטגוריה נגד הטוענת החדשה לכתר
חזון העצמות היבשות
הפורשה 911 הכי טובה היא אחת ישנה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: 3008 - טיגואן + ספורטאז' - Q2 - ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
שטח: למבורגיני LM002
נשבר מג'יפונים? קבלו את הדבר האמיתי
ספורטיביות: פרארי דינו
מיס תבל היא גם מלכת הכביש
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
למפרט המלא במדריך
דצמבר 2014
האריה שחזר מהכפור
אחרי שני דורות בהם הקומפקטית והסטיישן של פיג'ו פיגרו מאחור, מנסה 'מכונית השנה 2014' לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות



- תצלומים: דור אהרנוביץ -

פרולוג. יש דבר אחד משותף לכל המכוניות שרכשתי בחיי: דבר ראשון, 
החלפתי להן את גלגל ההגה. תמיד זה היה להגה קטן יותר, שמנמן ומצופה 
עור. בראשונה, MG מידג'ט, החלפתי את ההגה הענק במוטו-ליטה בקוטר 
עשרה אינץ', שהם 25 סנטימטר. צלחת חומוס. וזה לא היה הגה כוח. מאז אני 
מכור להגה קטן, אם כי בגולף GTI הוא כבר היה בקוטר נורמלי יותר. עד היום 
תולה אצלי על הקיר הגה קטן שרכשתי אך לא הספקתי להחליף כי המכונית 
נעלמה. אז אני לא צריך לספר לכם, שמאוד אהבתי את ההחלטה של פיג'ו 
להתקין הגה קטן בדגמים החדשים שלה. ב-208 הוא התבזבז על מכונית 
פושרת. מעניין עד כמה הוא תורם ל-308 החדשה.

רגע, 308 היא בכלל מכונית חדשה? זו לא מתיחת פנים לדגם המוכר?
חדשה לגמרי. פלטפורמה חדשה, שילדה חדשה, גוף חדש, מנוע חדש ומודרני  
ומסך פיקוד מרכזי חדיש, שרק בעזרתו ניתן לפקד על מערכות הסאונד 
והאקלים של המכונית (למעט ווליום וסחרור אוויר). רק השם נשאר זהה – וזו 
בשורה טובה: 308 נפטרת סוף סוף מהשילדה העגומה של 307 (אשר שירתה 
גם את 308 דור ראשון), ומגייסת במקומה את EMP2 (שילדה מודולארית 
חדשה, שמשמשת גם את הדור השני של סיטרואן C4 פיקאסו). השימוש 
בשילדה החדשה אמנם לא מתיימר להחזיר את 308 לתור הזהב הדינמי של 
306(...), אבל הוא מאפשר חסכון משקל משמעותי של עד 140 קילו, הקטנת 
המרכב (3 ס"מ באורך ו-4 בגובה), יחד עם הגדלת תא הנוסעים ותא המטען 
(420 במקום 348 ליטר) והנמכת תא המנוע ומרכז הכובד.

נשמע טוב – ולפחות בתצלומים גם נראה טוב – אבל למה עוד פעם מבחן 
השוואתי עם גולף?

כי היא עדיין אמת המידה בקבוצת הקומפקטיות. ישנן מהנות ממנה לנהיגה 
(פוקוס ומאזדה3), אבל כחבילה כוללת היא עדיין מלכת הקטגוריה. גם פיג'ו 
סימנו את גולף כמתחרה העיקרית של 308 . ואם הזכרת תצלומים, הפיג'ו 
נראית בהם טוב יותר מאשר בחיים. למען האמת היא נראית די בנאלית, אפילו 
מפוספסת מבחינת העיצוב החיצוני. דווקא הסטיישן נראה מעניין יותר, לפחות 
במבט מאחור.

כן, הסטיישן. זו אמנם נעשית קטגוריה חשובה, אבל אתם לא נוהגים
לערוך עימות כפול כזה לשתי התצורות.

במקרה של 308 זה כמעט מתחייב, בגלל השוני המהותי והלא אופייני בין שתי
הגירסאות. ציטוט: 
פיג'ו בהחלט עשו כאן צעד אשר למיטב זכרוני הינו כמעט חסר תקדים (למה 
כמעט? כי הסיטרואן CX פאמיליאל עשתה זאת קודם). תהיה זו טעות לפטור 
את 307SW כאילו מדובר בסתם 307 סטיישן פלוס 2 מושבים. נכון, היו כבר 
פיג'ו סטיישן 7 מושבים, אבל  307 אינה שייכת לנצר 504 . מדוע? כי אין לך 
היום בעולם כולו סטיישן אשר עבר שינוי מין. סליחה?! 
או-קיי, הבה נשוב רגע לבסיס, תרתי-משמע. הנתון הזמין ביותר לבדיקת 
גיל/סוג/מין הדגם הוא אורך בסיס הגלגלים שלו. הוא זה אשר מסגיר את הפריט 
היקר והבסיסי ביותר במכונית – הריצפה... למעט 307SW אין היום סטיישן 
נוסף אשר בסיס הגלגלים שלו, כלומר ריצפתו/בסיסו, שונה מזה של הדגם עליו 
הוא מבוסס. 
איך נוצר סטיישן? במקרה של מכונית הצ'בק, מאריכים את סרח העודף 
שמאחורי הגלגלים האחוריים (כפי שיוצרים גירסת סדאן), ודופקים עד השאסי 
את המקדם הדינמי. כשהבסיס הוא מכונית הצ'בק דוגמת פיג'ו 307 , סטיישן 
הוא מפגע - דינמית ואסתטית (כשהבסיס הוא מכונית סדאן, תצורת סטיישן 
אינה משנה לרוב את האורך הכולל ולעיתים קרובות אפילו משפרת את 
ההופעה).
שלא כמו עם 306 או 406 סטיישן, פיג'ו לא נטלו את המכונית והאריכו אותה 
ב-22 ס"מ תמימים, ככה סתם. לא ולא: הם ליוו את הניתוח בהארכת הריצפה 
ב-10 ס"מ. ניתוח מושקע ומתחשב שאין שני לו במכוניות סטיישן בנות זמננו. 
פיג'ו עשו זאת בדרך ייחודית, שגם אם אינה ממש מהפכנית הרי שלבטח אינה 
מקובלת
(נטקאר, מאי 2002).
בניגוד ל-307 ול-308 דור קודם, 308SW החדש לא מציע אופציה של שבעה 
מושבים, אבל גם הוא לא מוותר על ניתוח דומה; בהשוואה להצ'בק, הגוף 
הוארך ב-33 ס"מ ובסיס הגלגלים ב-11 ס"מ – והשינוי הזה מורגש בנסיעה. 
מאוד מורגש.

 

חכה רגע עם הסטיישן. האם 308 הצ'בק מצליחה להחזיר את פיג'ו לעידן 
הזוהר של 306 ?

כבר מזמן אין ציפיות כאלה. סדר העדיפויות השתנה – היצרנים בטוחים שגם 
אצל הלקוחות – וניהוג נדחק לתחתית הסולם. אין היום בעולם מכונית מהנה 
לנהיגה כמו 306, גם לא בקטגוריית הספורטיביות. יחד עם זאת, פיג'ו סבורים 
שהם מצאו קונץ-פטנט שמעניק לנהג סוג של תחושה ספורטיבית: הגה קטן, 
נמוך ומהיר תגובה. כבר פגשנו אותו ב-208 ועכשיו הוא חוזר באחות הגדולה. 
ולמרות שהוא מוצלח מזה שב-208, הוא פחות מתאים למכונית כמו 308.

מדוע?
כמו גולף, 308 פונה לערכים אחרים, לא אופי אתלטי. וברובם היא מצליחה 
היטב, אפילו טוב מהמצופה. בהשוואה ישירה לגולף, 308 אמנם מחמיצה את 
ההזדמנות לדפוק הופעה חיצונית מקורית ומושכת – גם כי העיצוב הממוחזר 
והמרובע של הפולקסווגן יצא כבר מכל החורים - אבל במבט ובתחושה ממושב 
הנהג, קוצרת הצרפתיה חופן נאה של נצחונות: העיצוב אלגנטי ומקורי יותר, 
היישום מודרני יותר, האיכות לא פחות טובה – ממש לא - והאבזור עשיר 
בהרבה אפילו בגירסת ACTIVE הבסיסית (גולף TREND דורשת תוספת של 
6000 שקל עבור מצרכי יסוד כמו מסך גדול יותר, בקרת שיוט, חיבור USB 
ובלוטות' מקורי – חבילת ENJOY המביאה את גירסת 1.2 לרמת אבזור של 
1.4). 

סביבת הנהג בגולף הרבה יותר פשוטה ושמרנית למראה אך מבחינת הנדסת 
אנוש היא עדיין דוגמה ומופת. ב-308 מסך מגע גדול, אבל הממשק שלו מסובך 
לשימוש וחבל מאוד שאין שליטה מכנית בבקרת האקלים, מגבלה שעלולה 
להיות בעלת השלכה בטיחותית. לוח המחוונים מתחכם מדי עם מד טורים 
הפוך ומעצבן, לנהג נמוך עלולה להיות בעיה עם הגה המסתיר את לוח 
המחוונים המוגבה, מה שמאלץ להנמיך עוד יותר את מוט ההגה. במעבר 
למושב האחורי שבה גולף לבסס את שלטונה: ב-308 אין מספיק מרחב רגליים 
למבוגרים ומאוד מורגש חסרונם של פתחי מיזוג. גם מנגנון קיפול המושבים 
בגולף מוצלח מזה שבפיג'ו.

איך הקומבו החדש מנוע/גיר בפיג'ו מול TSI/DSG המוכח של VW ?
מפתיע לטובה. השילוב של מנוע 3 צילינדרים טורבו הזרקה ישירה ב-308 
(המכונה PureTech) וגיר אוטומטי יפני קונוונציונלי בעל 6 מהירויות (שגם לו 
יש כמובן שם, EAT6), נותן ביצועים שאינם נופלים מאלה של גולף, עם גיר 
רובוטי חכם 7 מהירויות, ולעיתים אפילו מעט זריזים יותר. גם אופי הפעולה לא 
פחות מוצלח, הצליל שלו אפילו נחמד יותר ורק תפעול ידני פחות חלק של מוט 
ההילוכים מעיב קצת על היכולת הגבוהה. לשתי המכוניות ביצועים מספקים 
בהחלט, כל עוד אינכם מפתחים ציפיות ספורטיביות לשמע המילה טורבו. 

הגיר הרובוטי בגולף מעניק לה בכל זאת יתרון מסויים בסעיף צריכת הדלק. 
בעיר הוא עומד על 8 אחוז, בנסיעה בינעירונית מהירה יורד ההפרש לשני אחוז 
זניחים ורק בנסיעה תובענית הוא צומח ל-20 אחוז – במקביל לפעולה יותר 
רהוטה של הגיר.

ומה עם נוחות הנסיעה הצרפתית הנודעת?
עומדת במשימה בכבוד. לגולף יצאו מוניטין בתחום הזה, שאפילו הוויתור על 
מיתלה אחורי נפרד בגירסאות הבסיס לא הצליח להרוס. ברוב התנאים מצליחה 
308 להיות לא פחות נוחה – כולל על באמפרים – ורק בכביש עירוני מצולק 
נהנית גולף מיתרון קל, שאינו מפר את שוויון הכוחות בתחום.

טוב, אז חוזרים להגה הקטן...
אין מנוס מהגדרתו כגימיק. בעוד שבעיר הוא די נחמד לתפעול בתגובתו 
הזריזה, בכבישי נהיגה אמיתיים פעולתו אינה אחידה, לא משרה בטחון ודורשת 
נהיגה עם כפפות של משי. מאחר שהוא לוקה בסעיף התקשורת, קשה להבין 
במה הוא תורם לניהוג ולהנאה. הגולף כמו גולף, משעממת עם התנהגות 
אחידה וצפויה, שמתאימה יותר לאופייה המשפחתי. בשתיהן, אגב, בקרת 
היציבות לא ניתנת לניתוק.

אז כס המלכות נותר על מכונו?
בהחלט, אם כי הורגשה מכה קלה ברגליו. 308 החדשה מצליחה לעשות מה 
שלא עשו שני הדורות הקודמים והיא משתלבת היטב בצמרת הגבוהה של 
הקטגוריה. עבור חלק לא מבוטל מקהל היעד, היא יכולה בהחלט להיות 
אלטרנטיבה רעננה ומעניינת לגולף. פיג'ו 308 מצליחה להפתיע לטובה 
ולהתקרב מאוד למלכת הקטגוריה, אבל היא עדיין לא מדיחה את גולף מכסאה.

אם לגולף היתה גירסת סטיישן בארץ, התוצאה היתה דומה?
לא בטוח. הארכת בסיס הגלגלים תורמת ל-308SW שלושה נכסים: מרחב 
רגליים הרבה יותר טוב מאחור, נוחות נסיעה משופרת בעיר והתנהגות פחות 
עצבנית. נשארה רק הבעיה של הנדסת אנוש נחותה, שהומחשה בהשוואה עם 
אחותה של הגולף, סיאט לאון. מצד שני, כסטיישן נהנה 308 מנפח מטען גדול 
יותר.

רגע, מלך הסטיישנים הוא לא סקודה אוקטביה?
יתרון הגודל של אוקטביה הוא כה מוחץ, עד שאם הקריטריון הקובע הוא נפח 
המטען (והמרחב הפנימי), אין סטיישן משפחתי שיכול להתחרות בו. מצד שני, 
לאחדים אורכו הכולל של הסקודה עלול להיות לו לרועץ, בדיוק כמו במקרה של 
מונדיאו. כסטיישנים, העימות כאן הוא על המקום השני.

נפח המטען המירבי מופיע בטבלת המפרט הטכני, אבל מה עם המינימלי?
ללא קיפול המושב האחורי, לאון מוביל עם 587 ליטר, לפני פיג'ו עם 556 
ואוריס עם 530 ליטר. לא הפרשים מכריעים. באוקטביה, אגב, הנפח הוא 
610 ליטר.

ואוריס לא לוקח בזכות נפח מירבי עדיף?
לא ממש, כי הוא הכי פחות שימושי: פתח תא המטען קטן יותר – ובניגוד 
לשניים האחרים, הריצפה אינה שטוחה לגמרי. זאת ועוד; באוריס בא נפח 
המטען על חשבון המרחב מאחור, שהוא הצפוף בשלישייה. המושב האחורי 
ב-308SW מרווח מזה שבלאון והישיבה גבוהה יותר, אבל נשאר אותו חסר 
בפתחי מיזוג. בכולם פועל מנגנון קיפול המושב האחורי ללא דופי וללא קושי.

האם הנסיעה בסטיישנים שונה מהותית לעומת גירסאות ההצ'בק שלהם?
בכל מה שקשור לביצועים נטו, ההבדל זניח – וגם די לא רלוונטי בקטגוריה 
(סיאט, למשל, מייבאים את לאון ST רק עם מנוע 1.2TSI ולא בגירסאות 
חזקות יותר). גם הבדל הביצועים בין שלושת הנבחנים כאן לא היה בגדר שובר 
שוויון. מהבחינה הזאת, שלושתם עושים את העבודה.

ואולם, מבחינות דינמיות אחרות, ההבדל הצליח להפתיע אותנו. 308 כאמור 
יותר נוחה ופחות עצבנית בגירסת הסטיישן, לאון פחות נוחה (הרבה פחות 
נוחה – היא המכונית הפחות נוחה בחבורה, בעיקר בנסיעה עירונית ובמעבר 
באמפרים) וקצת פחות מתנהגת, אוריס לא איבדה מאומה בסעיף הנוחות אך 
איכזבה מאוד בסעיף הניהוג לעומת אחותה הקצרה והיא ממש לא עושה חשק 
לקחת אותה לכביש מאתגר.

עוד הערות?
סביבת הנהג בפיג'ו אינה שונה מזו שבהצ'בק, וכך גם בלאון הנהנית – כמו 
גולף – מהנדסת אנוש עדיפה. יחסית לשתיהן, אוריס סובלת מעיצוב פנימי מעט 
גס. בטויוטה גג פנורמי גדול (וחלונות אחוריים כהים) הוא אופציה של 2000 
שקל אך אינו נפתח, בלאון הוא כן נפתח וכלול במחיר במסגרת "חבילת השקה" 
(בעוד שבלאון הצ'בק הוא מאוד הרעיש, בסטיישן הוא שקט אך סוכך השמש 
שלו אינו יעיל). בפיג'ו גג פנורמי הוא חלק מחבילת פרימיום יקרה, יקרה מדי 
(ובהזמנה מיוחדת). 

וכשמגיעים לתחנת הדלק, אוריס ההיברידית שוב צוחקת על כולן?
כמובן. בעיר היא חסכונית ב-20 אחוז מלאון וב-27 אחוז מהפיג'ו, מחוץ לעיר 
היתרון נשמר אך הפער מצטמצם: 3 אחוז לעומת לאון ו-9 אחוז לעומת 308. 
רק בנהיגה תובענית נסגר הפער בין טויוטה לסיאט, כשפיג'ו נדחקת לאחור עם 
צריכה גבוהה יותרב-18 אחוז.

אז מי הסגן של אוקטביה קומבי?
תלוי את מי שואלים. לאשתי הווירטואלית הייתי ממליץ על אוריס ההיברידית; 
היא יותר יפה, יותר חסכונית, נוחה וקלה מאוד לנהיגה. חסרונותיה פחות 
יפריעו לה. הבן שלי בחר בלאון הגולפית, בזכות הביצועים, הגיר, הנדסת 
האנוש – ובגלל שהוא לא אוהב את התחכמות סביבת הנהג של 308. 
הבחירה האישית שלי שונה משלו והפעם אני מעדיף את זו של מי שהיה 
המורה לנהיגה שלו (ראו מסגרת). אין ספק, בנסיון השלישי מאז 306 – 
שלעולם לא אפסיק להתגעגע אליה – הצליח להם לפיג'ו. גם בגירסת הסטיישן, 
308 חוזרת לצמרת הגבוהה.

למבחני גירסאות ההצ'בק של גולף, אוריס ולאון

1658 מול 1613 ליטר
- אייזיק דוידוביץ' -
הטבלה לא משקרת: עובדתית, ישנן מכוניות מהירות יותר, שמאיצות מהר יותר 
ואף חסכוניות יותר. כך גם יצא במבחן שערכנו לארוכות הגג -  המספרים דיברו 
בעד עצמם: 308SW התגלתה כפחות חסכונית במהלך המבחן, והיא גם פחות 
זריזה מלאון.
אבל אותי, באופן אישי, לא ממש מעניינים המספרים. התחושות שמועברות אלי 
בזמן נהיגת המבחן ומשודרות למוח, הן אלה שעושות את ההבדל. 308 
החדשה היא מכונית שמשדרת איכות. איכות המתבטאת בבידוד טוב מרעש 
ורעידות, בצליל מנוע נעים לאוזן, באופן החלפת ההילוכים ואפילו בניהוג.  
אמנם ניהוג במכונית סטיישן אינו בראש סדר העדיפויות (אלא אם כן מדובר 
באודי RS4), בהשוואה לפונקציונליות או מרחב פנים, אבל אנחנו עדיין עוסקים 
במכוניות ולא במקררים.
טויוטה אוריס ההיברידית אמנם נוחה מעט יותר וגם חסכונית יותר מהאחרות, 
אבל בשונה מגירסת ההאצ'בק שלה, הצליחה גירסת הסטיישן להוציא ממני את 
החשק לנהוג בה בכבישים שדרשו קצת מעבר לשיוט נינוח ומשעמם. הגה 
גרוע, דוושת בלימה בעלת תגבור לא אחיד ותיבה רציפה מעצבנת, כל אלה 
אינם המתכון המנצח להעלאת חיוך על פניו של הנהג שבאמת רוצה לנהוג. ואני 
רוצה! 
לעומת זאת, סיאט לאון ST מהנה וחדה יותר בכבישים המפותלים, מרגישה 
חזקה ונמרצת אך משלמת מס יקר בצורת איכות נסיעה נחותה לעומת השתיים 
האחרות. 
לכל אחת מהמכוניות המוזכרות, גם תיבת הילוכים אוטומטית שונה – רובוטית, 
רציפה ופלנטארית, זו האחרונה והמסורתית  שפיג'ו מציעה, היא הנעימה 
והמעודנת יותר, גם אם לא הכי יעילה ומהירה. 
וכשאני מביא בחשבון  גם את הערך המוסף בדמות העיצוב האלגנטי של 
הצרפתייה ובמיוחד עיצוב הפנים הנקי (אישית, הסתדרתי עם ריכוז כל 
הפונקציות על מסך המגע וההגה הנמוך והקטן), 308 המנצחת שלי, היא 
הבחירה הטבעית. 

 

אפילוג. יומיים לפני המבחן ההשוואתי הראשון בארץ לפיג'ו 308 המסקרנת, 
קיבלתי טלפון מ'האוזן השלישית': המארז שהזמנתי – שישיית דיסקים של 
אולמן בראדרז – הגיע לארץ ומחכה לי בחנות. טיימינג מושלם; המוזיקה של 
האולמנים, יוצרי מנגינת הפתיחה של טופ גיר, נהדרת לנסיעות ארוכות. 
אלא אם אתה נוהג ב-308 ואינך טכנאי הקלטות חובב, שטרח והעביר את 
אוסף הדיסקים העשיר שלו למשהו שמסוגל להתחבר למערכת השמע של 
המכונית. כי לא רק מתגי מזגן אין בפיג'ו הזאת, גם מנגן דיסקים אין בה. 
מה בכל זאת יש בה? הרבה שארם.