מבחנים

הוקם על ידי רוני אהרנוביץ' 1951-2021 נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
טויוטה קורולה קרוס
הג'יפון האולטימטיבי?
BYD
הסערה המושלמת
ספורטיביות: משפחת קופרה
פורמנטו-מה?
חשמלית: רימאק נוורה
ההיפר-מכונית החזקה, המהירה – והמטומטמת – בעולם
ספורט סדאן בצבע: ב-מ-וו - אלפא - מרצדס
קלאסיקה מודרנית
משפחתיות: סקודה אוקטביה - מאזדה 3
הג'יפונים השתלטו על המגרש?
ספורטיביות: אלפא ג'וליה GTA
האלפא מהסיקסטיז היא היום מלכת הטרנד
כבישטח: אסטון-מרטין DBX
מנוע גרמני וכסף יהודי חוברים להצלת סמל בריטי
ספורטיביות: אסטון-מרטין DB5
המכונית הכי מפורסמת בעולם
ספורטיביות: פורד פוקוס ST - פורד מוסטנג בוליט
שתי גישות שונות לגמרי למכונית ספורטיבית
טרנד: המראה החלוד
אם האוטו שלך מחליד, סימן שיש לו עתיד
שטח: לנד-רובר דיפנדר - תרצדס G - ג'יפ רנגלר רוביקון
דיפנדר החדש פוגש בכביש ובשטח את שני יריביו
קומפקטיות: פורד פוקוס נגד פורד פוקוס
מי המוצלחת בין גירסאות הפוקוס
ג'יפונים: ניסן ג'וק - סיאט ארונה
הג'יפון הראשון מול מנצח מבחן הג'יפונים הראשון
ג'יפונים: פיג'ו 2008 - סיטרואן C3 איירקרוס - סקודה קאמיק - VW טי-קרוס
צרפת נגד גרמניה בעימות כפול
ספורטיביות: הצ'בק חמות
החמישיה הפותחת + עשיריית הספסל
ספורטיביות: פורשה 911 GT3 RS
הזירה המושלמת עבור המשוגעת שבמכוניות
ספורטיביות: אודי קוואטרו
40 שנה לקוואטרו, המכוניות והאייקון
מיקרוואן: סיטרואן C5 איירקרוס - פיג'ו 3008 - סקודה קארוק (וגם ב-מ-וו X3 וקיה ספורטאז')
מי הכי מומלץ למשפחה עם ילדים
ספורטיביות: שברולט קורבט C8
ממכונית ספורט למכונית-על?
ספורטיביות: מקלארן F1 - סנה - P1
עדיין המכונית הגדולה בהסטוריה?
מנהלים: פיג'ו 508 - אופל אינסיניה - סקודה סופרב
חולמות להיות פרימיום
ב-מ-וו: Top 50
50 הבימרים הגדולים בהסטוריה
קטנות/ג'יפונים: קיה ריו נגד קיה סטוניק
טרנד בכל מחיר?
מבחן המבחנים 2
מה צריכה מכונית כדי להיות נוחה
משפחתיות/קומפקטיות: טויוטה קורולה במבחן השוואתי כפול
הסדאן נגד יונדאי איוניק וסקודה אוקטביה, ההצ'בק נגד סיאט לאון וקיה סיד
ירוק/חשמליות: פולקסווגן ID
עתיד המכונית החשמלית
קומפקטיות: פולקסווגן גולף נגד יונדאי i30
גם קוריאה מסתערת על מלכת אירופה
ספורטיביות: פורד מוסטנג V8
מנוע V8 הוא זן אהוב בסכנת הכחדה
שטח: סוזוקי ג'ימני נגד טויוטה לנד-קרוזר
הגודל לא קובע?
מנהלים/היברידיות: טויוטה קאמרי נגד קיה אופטימה
הטרנד לא עומד במבחן
כבישטח/פאר: בנטלי בנטאיגה
הכבישטח הראשון של בנטלי החוגגת יובל 100
כבישטח/מיקרוואן: יונדאי קונא - סיאט ארונה - סאנגיונג טיבולי - אופל קרוסלנד
אופנת הג'יפומיני
כמוג'יפים: ריינג'-רובר, אודי, יגואר ופורשה VS פיג'ו
הבל הפרימיום?
מיקרוואן: פיג'ו 5008 - סיטרואן C4 גרנד פיקאסו
טוען חדש לכתר מתנפל על מלך הקטגוריה
ספורטיביות: הונדה סיוויק טייפ-R נגד אבארט 124 ספיידר
שתי תפיסות שונות להשגת אותה מטרה: הנאה מנהיגה
נהג במבחן
קורס דריפטים בקייטרהאם
קטנות: סיאט איביזה נגד סיטרואן C3
מלכת הקטגוריה נגד הטוענת החדשה לכתר
חזון העצמות היבשות
הפורשה 911 הכי טובה היא אחת ישנה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: 3008 - טיגואן + ספורטאז' - Q2 - ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
שטח: למבורגיני LM002
נשבר מג'יפונים? קבלו את הדבר האמיתי
ספורטיביות: פרארי דינו
מיס תבל היא גם מלכת הכביש
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
כבישטח/מיקרוואן: 3008 - טיגואן + ספורטאז' - Q2 - ייטי
למפרט המלא במדריך
ספטמבר 2017
מתריסר ג'יפונים יוצא אחד


פיג'ו 3008 ופולקסווגן טיגואן בדו-קרב בשלב הגמר של מבחן הג'יפונים
הגדול, בו השתתפו 10 דגמים ו-12 רכבים:

קיה ספורטאז' (בסיסי ומשוכלל), מיצובישי אאוטלנדר, טויוטה C-HR,
מאזדה CX-5, סיאט אטקה, סקודה ייטי, פורד קוגה, פולקסווגן טיגואן,
פיג'ו 3008 (בנזין ודיזל), אודי Q2


- תצלומים: דור אהרנוביץ -

פסקאדו היא מסעדת דגים באשדוד. פסקאדו היא מסעדת הדגים הטובה בארץ 
– למרות שהיא כשרה (זה לא רק בגלל שאין בה פירות ים; אני שונא את הרעיון 
של לפרנס 20 אלף משגיחי כשרות במדינה שיש בה 17 פקחי בנייה) ולמרות 
שהקהל שלה אינו מייצג את החתך הדמוגרפי של העיר הים-תיכונית. אידיאלי 
להגיע לפסקאדו ממש לפני השקיעה, מה שחייב נסיעה בתנועה צפופה 
וזחלנית, מורטת עצבים, כבר מהכניסה לנתיבי איילון. בדיוק בשביל תנאים 
כאלה נוצרה בקרת שיוט אדפטיבית. החלטתי לתת לה צ'אנס נוסף להוכיח את 
עצמה, אחרי שביום המבחן הראשון הפציר בי הנוסע שלי לנתק אותה אחרי 
דקותיים; היא גרמה לטיגואן להתנהג כאילו נוהג בה מישהו בשיעור הנהיגה 
הראשון שלו, עם האצות נרפות מדי או אגרסיביות מדי ובלימות חדות מדי. 
באיילון, עם הרבה האטות אך ללא שהתנועה הגיעה לעמידה מוחלטת – מה 
שהיה מחייב את הפעלת המערכת מחדש – פעלה בקרת השיוט ללא דופי. 
ממחלף עזריאלי באיילון עד העלייה לכביש 4 לא נדרשתי לגעת בדוושות. יופי. 

כשהתנועה הגבירה קצב, המערכת כשלה פעם אחת בזיהוי פתיחת הנתיב, 
אבל התעשתה אחרי כמה שניות. לא נורא. בין יבנה לאשדוד החליטה גולף 
לבנה לחתוך לנתיב שלי, ממש לפני. המערכת לא הגיבה והמשיכה לשמור על 
מהירות תלת-ספרתית. המרחק מהפולקסווגן השניה הלך ונסגר – והמערכת 
בפולקסווגן שלי פשוט התעלמה ממנה. כשכלל היסוד בשמירת מרחק הופר 
במצערת גסה, הרמתי את הרגל אל מעל דוושת הבלמים. בנהיגה ללא הבקרה 
כבר הייתי בולם מזמן, אבל זה היה כאמור בשלב הצ'אנס הנוסף. כשהרגל כבר 
עמדה לדרוך על הברקס הגיבה לפתע האדפטיבית בבלימת חירום חזקה, 
מלווה בהבהוב נורת אזהרה גדולה. המזגן בטיגואן מצויין, אבל אני הזעתי. זו 
היתה זיעה קרה. המערכת שאמורה להעניק לנהג נינוחות ושקט נפשי הצליחה 
להביא אותי למצב של פאניקה. לא שבתי להפעיל אותה אותה וקיבלתי החלטה 
נוספת: העובדה שבקרת שיוט אדפטיבית לא מופיעה במפרט האבזור לא תהיה 
דיל ברייקר במבחן הענק הזה.



אני מתחיל מבחן השוואתי המסכם מבחנים של 10 דגמים ותריסר מכוניות 
דווקא בפריט, שעד לפני מספר חודשים היה נדיר להתייחס אליו כפי שהיה נדיר 
למצוא אותו במכוניות שאינן פרימיום יקרות. ואולם היום אנחנו נמצאים בשיאו 
של טרנד מערכות הבטיחות האקטיביות וישנם מי שעלולים להשתכנע שבקרת 
שיוט אדפטיבית (להלן: בש"א) היא איטונג: לא בש"א – לא קונה. הסבר 
מתחייב: בש"א היא כמו בקרת שיוט רגילה – הנהג קובע את המהירות 
המירבית בה ברצונו לנסוע – אבל היא אמורה לזהות מכוניות איטיות יותר 
לפנים, להאיט בהתאם – ואפילו לבלום – ולשוב להאיץ כשאפשר (ניתן לכייל 
את בש"א לגבי מרחק התגובה). במכוניות שאינן מרצדס S, עמידה של מספר 
שניות מנתקת את המערכת ויש ללחוץ על דוושת הכוח כדי לשוב ולהפעיל 
אותה. הטעות הגדולה היא לראות בבש"א אבזור בטיחות; זה אבזור נוחות,
לא בטיחות
– אפילו שאם תנסו לסמוך עליה ובש"א תיכשל, היא תגרום לתאונה. 
בדיוק כמו מערכות בטיחות אקטיביות אחרות, בש"א עדיין לא הבשילה ופעלה 
בקפריזיות (במבחן קודם סיפרתי על מערכת בלימה עצמונית שבלמה חזק ללא 
שום סיבה ועל כזאת שפשוט לא בלמה כשעצירה היתה חיונית). אלו מערכות 
בוסר. גם לשלב של מכונית חצי-אוטונומית עדיין לא באמת הגענו.

  

3008 וטיגואן המשתתפות במבחן הזה בגירסאות המצויידות והיקרות יותר 
שלהן (Premium בפיג'ו, Comfortline בפולקסווגן), הכוללות גם בש"א 
החסרה בגירסאות הבסיסיות, Active ו-Trendline. רוב קטן בין רוכשי 360 
הטיגואנים במחצית הראשונה של 2017 העדיף את הגירסה היקרה, בין 844 
רוכשי 3008 באותה תקופה בחרו כפליים בגירסה הפחות יקרה. נהגנו גם 
בגירסאות הזולות וזה המקום לציין, שהפרש המחיר בין הגירסאות (20 אלף 
שקל בפיג'ו, 25 אלף שקל בפולקסווגן), אינו משתלם. בפיג'ו ההבדל 
המשמעותי היחיד הוא גג פנורמי, בפולקסווגן זה לוח מחוונים דיגיטלי פושר. כל 
יתר התוספות אינן אלא חרוזים נוצצים. זאת ועוד; בשני המקרים, הגירסה 
היקרה מצויידת בצמיגים יותר נמוכים ופחות נוחים. 

זה המקום לשוב להעלות בעיה מציקה (כן, שוב): מדוע יבואנים סבורים שרמת 
אבזור גבוהה יותר מחייבת גם ג'נטים גדולים יותר, שפירושם צמיגים בחתך 
נמוך יותר? אמנם העדר הדיוט ולא מוכן ללמוד שלהבל היופי יש מחיר – בעיקר 
נוחות נסיעה (כפי שמוסבר בהרחבה בכתבה נפרדת) – אבל מה על אלה שכן 
מבינים? מדוע להעניש את מי שמבקש קצת יותר נוחות (חשמל) בפגיעה קשה 
יותר בנוחות (צמיגים)? ושלא יהיה לכם ספק: המחלה הזאת משותפת לרוב 
רובם של היבואנים, אם לא לכולם.

שני הקרוסאוברים הגיעו לשלב הגמר במבחן המכריע בתת-הקטגוריה: ג'יפונים 
הנעה קדמית 5 מושבים בגודל בינוני
(קיה ספורטאז' GT הוא היחיד עם הנעה 
כפולה). לטיגואן יש גם גירסת הנעה הנעה כפולה (ראו מסגרת למטה), שנכון 
לעכשיו הופסק שיווקה בארץ, ל-3008 יש גם גירסת דיזל, שנבחנה במבחן 
קודם
. במילים אחרות, מדובר בשני מיקרוואנים ולא כבישטח, למרות ההופעה 
השיווקית. ולמרות ההופעה ובגלל ההנעה, לאף אחד מהם – בדיוק כמו ליתר 
עשרת המשתתפים במבחן (כן, כולל אותו ספורטאז' GT) – אין יכולת שטח. 
טיגואן החדש נראה שמרני/רציני/בוגר – וכמו בן-דודו סיאט אטקה התוצאה 
פשוט משעממת. עם מרכב ארוך ורחב יותר, טיגואן מרווח שבעתיים מהדור 
הקודם, הדחוס, ומציע חלל ישיבה גדול משמעותית מזה שבאטקה, גם במושב 
האחורי, בנוסף לתא מטען נדיב. הישיבה זקופה וגבוהה, מאפשרת תצפית 
טובה החוצה, ואת הנהג משרתת היטב הנדסת אנוש מאורגנת ונוחה לתפעול. 
אין הפתעות - וטוב שכך. חבל מאוד שאפילו בגירסה הבכירה אין מנופי פיקוד 
לגיר מההגה (בפיג'ו יש כאלה גם בגירסה הבסיסית), מושב חשמלי וגג פנורמי.



הפולקסווגן מרווח יותר מהפיג'ו, אבל ההבדל העיקרי הוא בעיצוב הייחודי של 
סביבת הנהג, עליה כבר כתבנו עת פגשנו לראשונה ב-3008: "הקוקפיט 
הצרפתי לא פחות ממדהים. שני מסכים גדולים משמשים את מערכת 
המולטימדיה וכחלופה ללוח המחוונים, עם ידית הילוכים סטייל-ב-מ-וו וכפתורי 
אלומיניום איכותיים. חגיגה לעיניים. סביבת העבודה העוטפת והמלוטשת של 
נהג הפיג'ו, גם בגירסה הבסיסית, היא מסע קדימה בזמן בהשוואה לשאר 
הקטגוריה, אפילו יחסית לג'יפוני פרימיום יקרים בהרבה – וזה נכון הן מבחינת 
הצורה והן מבחינת המגע. הנדסת האנוש אמנם לא מושלמת – יותר מדי 
מטלות דורשות כניסה למסך המרכזי – ושוב נבחר הגה קטן שלא אהבנו 
ב-308 וב-208, אבל כאן הם שיחקו קצת עם הרגישות שלו ולביתו החדש הוא 
מתאים כמו כפפה." 

התחושה ליד ההגה – וגם של הנוסע – היא מה שעושה את ההבדל הגדול בין 
השניים. הפיג'ו מעניק תחושה מיוחדת, חוויה – לא רק השכנים רואים שאתם 
נוסעים ב"ג'יפ" – בעוד שבפולקסווגן זה בדיוק כמו בגולף, רק גבוה יותר. אין 
עוד סעיף בו אחד מהם מכריע את העימות: הביצועים וצריכת הדלק שווים 
(לשניהם מנועי טורבו, בטיגואן הוא משודך לגיר רובוטי חכם), לטיגואן עדיפות 
בנוחות הנסיעה – בניגוד לאטקה הוא לא מוותר על מיתלה אחורי נפרד - 
ותחושת הנהיגה בו טבעית יותר. למי שלא אוהב את המשרד האולטרה-מודרני 
בפיג'ו או מתקשה להתאקלם בו, טיגואן הוא אלטרנטיבה לא פחות טובה 
ומבחינה אובייקטיבית אפילו טובה יותר. 

בשלב הסינון של קרב הג'יפונים הגדול נפסלו ראשונים השניים הפופולריים 
ביותר: קיה ספורטאז' Urban ומיצובישי אאוטלנדר הפרימיטיביים (גירסת
GT מודרנית ויקרה יותר של ספורטאז', עם מנוע טורבו, גיר רובוטי חכם והנעה 
כפולה, נפסלה במבחן נוסף – ראו מסגרת). באותו שלב התאכזבנו גם מסיאט 
אטקה (עיצוב עצוב, נוחות נסיעה) ומטויוטה C-HR (למרות העיצוב הבולט 
בקטגוריה וצריכת הדלק, בגלל השימושיות). סקודה ייטי (ראו מסגרת) הוא
אמנם הג'יפון היחיד החביב עלי אישית, אבל הוא סובל מסביבת נהג מיושנת
ולמעשה כבר הוחלף בדגם חדש, קארוק, ואודי Q2 (ראו מסגרת) מציע לכאורה
רכב פרימיום באותו מחיר, אבל הוא פשוט נמוך מדי ולא ממש פרימיום. פורד
קוגה נפל במקום בו 3008 מצטיין (סביבת הנהג) ולמאזדה CX-5 יש רק נקודת
תורפה אחת, אבל משמעותית (המושבים הקדמיים). ראו מבחן השוואתי ביניהם.

בין שני הפיג'ו, אנחנו מעדיפים את הדיזל; הוא נעים, אין לו נחיתות ביצועים
אמיתית לעומת הבנזין, הוא חסכוני יותר באופן משמעותי – יחד עם הטויוטה
ההיברידי הוא הג'יפון היחיד שלא מעניש על הפוזה עם צריכת דלק גבוהה –
והוא גם זול יותר: עשרת אלפים שקל לעומת הבנזין, עשרים אלף שקל לעומת
טיגואן. מתריסר הג'יפונים יוצא אחד: פיג'ו 3008 דיזל.


_____________________________

קיה ספורטאז' GT נגד פיג'ו 3008 בנזין
החוליה החלשה


זה הבטיח להיות אחד העימותים היותר מסקרנים ברב-מבחן הזה. 3008 
הוכיח את יכולתו הגבוהה בגירסת הדיזל ומול גירסת הבנזין התייצב הג'יפון 
הכי נמכר בארץ, אבל בגירסה מעניינת יותר: מנוע טורבו בנזין, גיר רובוטי כפול 
מצמד והנעה כפולה
. הוא יקר ב-47 אלף שקל מספורטאז' הזול וב-12 אלף 
מהפיג'ו. מתוך 7380 רוכשי הקיה במחצית הראשונה של 2017, עשרה אחוז 
בחרו ב-GT (מול שמונים אחוז שהתפשרו על הגירסה הבסיסית). על הנייר הוא 
זריז יותר מהפיג'ו ומבטיח גם יכולת שטח מסויימת.

  

לפני המבחן שמענו תלונה על הגיר המתוחכם בספורטאז'; בפקקים ממושכים 
הוא מתחמם ומאלץ לדומם מנוע למספר דקות. פנינו ליבואן בנושא והוא הרגיע 
אותנו, שהגיר עבר שדרוג וזה קיים גם ברכב המבחן. קצת התאכזבנו מביצועי 
ה-GT על הכביש וצריכת הדלק שלו היתה גבוהה משמעותית מזו של 3008, 
אבל לא נתקלנו בפקק רציני ולא בהתנהגות הסוררת של הגיר. 

כשפנינו לאתר הצילומים הראשון, אליו מוביל שביל עפר בו נסענו בעבר עם 
מכונית משפחתית, הפיג'ו הוביל; האדמה היתה רטובה והיה עדיף שרכב עם 
הנעה כפולה ייסע במאסף, למקרה ש-3008 יפשל. הפיג'ו, עם הנעה קדמית – 
וללא אופציית 'גריפ קונטרול' - טיפס בשביל ללא קושי, כשהכוח מחולק ביעילות 
בין שני הגלגלים. לאחר כמה עשרות מטר, נדלקה נורת אזהרה בספורטאז': 
"הגיר סובל מחום גבוה. תעצור." הטמפרטורה החיצונית, אגב, היתה 7 מעלות. 
עצרנו ואז התחלף הכיתוב: "הגיר מתקרר. תישאר לעמוד במשך 5 דקות." 

  

עמדנו. כשחזרנו לנסוע, החליק הקוריאני ופירפר על מדרגה קטנה, עליה גבר 
הצרפתי בזלזול מופגן. הוא הצליח לעלות רק בנסיון שני, בעזרת תנופה. 
שעתיים מאוחר יותר, בטיפוס בכביש תלול בתוך כפר דרוזי, הציג ספורטאז' 
דרישה נוספת: למנוע הידרדרות לאחור על-ידי לחיצה על דוושת הבלמים, מן 
הסתם כדי לא לאמץ את הגיר. בעיה. מאחר שהבעיה בגיר ידועה ליצרן והוא 
לא הצליח לפתור אותה, ספורטאז' GT לא יכול להיות רכישה מומלצת או אפילו 
נסבלת והוא מדורג אחרון במבחן תריסר הג'יפונים. 


_____________________________

אודי Q2
אופציית הפרימיום


- דור אהרנוביץ -

הרכב הזה אמנם שייך לתת-הקבוצה של הג'יפונים הקטנים ולא הבינוניים, אבל 
הוא הגיע קטן כדי לשאול שאלה: האם מחיר הסמל מפצה על הגודל (והגובה!). 
המיני-ג׳יפון הפרימיומי מבית אודי מרשה לעצמו לעגל פינות; בניגוד לעיצוב 
החיצוני השרירי, הוא נמוך למדי וכנראה שאפילו בצבע אדום בוהק לא תצליחו 
להביט מעבר להר מכוניות הליסינג האפורות בפקק. קיו-שתיים נראה יותר כמו 
סטיישן קומפקטי מאשר ג'יפון.

לא לעיתים קרובות אנחנו מתלוננים על מחסור בגאדג׳טים אך האגו הגרמני 
שלל גם במקרה הזה התקנת חיבור USB, כך שהסטריאו האיכותי יחסית 
נשמר בעיקר לרדיו (לא אודי, בעולם האמיתי אנשים לא משתמש בכרטיס 
זיכרון מיקרו על מנת לאחסן את המוזיקה שלהם). שקע מצת? יש רק אחד, 
שקע שתמצאו שפע ממנו בכל אוטו קוריאני, אז כנראה שתיאלצו לחבר מפצל 
מסורבל באמצע הקונסולה כדי לספק את תיאבון האנרגיה של הסמארטפונים. 

  

לשמחת הנוסעים, אודי לא דרכו הפעם על המוקש האופנתי - עיצוב כל אוטו 
בהשראת מכונית קופה - כך שמאחור תמצאו ספסל די מרווח, הן לברכיים והן 
לבלורית, מה שמאפשר לשני מבוגרים לשבת בו בנוחות יחסית לגודלו, אבל 
רצוי שלא בחום יולי-אוגוסט מכיוון שגם פתחי מיזוג אחוריים אין בו. תא המטען 
גדול אך תפוס בחלקו על ידי גלגל רזרבי וערכת החלפתו הממוקמת בצורה די 
בזבזנית. 

סביבת הנהג לא חדשנית ומזכירה מדי את האחיות העניות של סיאט/סקודה 
והיא חסרה את הייחוד המצופה מג׳יפון. האיכות כמובן ללא דופי והנדסת 
האנוש מעולה, למעט כפתור הווליום שממוקם רחוק מדי מהנהג. ואולם, על 
המולטימדיה ניתן לשלוט מגלגל ההגה, מה שלא ניתן לומר על תפעול הגיר. 
המחסור בפליפרים מאחורי ההגה מעצבן למדי ומגביל את ההנאה 
המתאפשרת ממנוע 1.4 ליטר טורבו 150 כ"ס. מבחינה דינמית, Q2 לא מאויים 
על-ידי שום ג'יפון, ההיגוי בעל משקל טוב והמיתלים הנפרדים לא נכנעים לשום 
קפל בכביש או עיקול מתהדק. אם ניהוג מוצלח לא מספיק כדי לגרום לכם 
להסכים לפשרות מסויימות, אולי נוחות נסיעה פנטסטית תעשה זאת, במיוחד 
אם לא תתפתו לחבילות האבזור שמבטיחות המון, מקיימות מעט ופוגמות 
בנוחות ושקט הנסיעה עם חישוקים מוגדלים. 

בהסתכלות אנליטית, שוקלת ומודדת, אין לאודי הרבה יתרונות אם בכלל על 
מתחריו העממיים והזולים בהרבה, אך בראיה רומנטית הלוקחת בחשבון 
תשוקה ואנרגיה, האודי הוא הג'יפון היחידי שעושה חשק לעוד סיבוב.

  

_____________________________

סקודה ייטי 
שלום חבר 2


אחרי שנפרדנו בעצב רב מהדור הקודם והמיוחד של סקודה סופרב, מגיע הזמן 
להספיד עוד דגם מוצלח ואהוב של היצרן הצ'כי שהגיע לסוף דרכו בדמי ימיו. 
בניגוד לטויוטה ראב4 דור ראשון (1994), ייטי לא המציא מחדש את הגלגל 
ואפילו לא את הכבישטח, אבל למרות גילו המופלג יחסית הוא עדיין שומר על 
ייחודיות ועליונות בקטגוריה השוצפת ביותר בעולם הרכב. "איש השלג" הושק 
בשנת 2009 ואין לו היום מתחרה ותיק יותר, מה שלא מונע ממנו להיות עדיף 
מרוב הבחינות על כל עשרת מתחריו הצעירים והאופנתיים. 

הסוד פשוט: התכנון המקורי והחכם נמנע מרוב המכשלות הטבועות בג'יפונים 
הקומפקטיים, שאפילו הם גמלוניים. הוא קצר מכולם וקל מרובם, למרות שלא 
זכה להשתמש בפלטפורמה מודולרית מודרנית וקלה. הוא גם נוח מהם – אין בו 
ויתור קמצני על מיתלה אחורי נפרד – ומהנה יותר לנהיגה, עד כמה שהדבר 
אפשרי בקטגוריה האומללה הזאת. תוסיפו לזה עיצוב כובש של המהדורה 
המקורית, אותו הצליחו סקודה לקלקל אך לא להרוס במתיחת הפנים של 
2013, תכנון פנימי יעיל, את הנדסת אנוש רהוטה, מכלולי הנעה מודרניים, 
מיגוון גירסאות ומחיר ללא תחרות – ותקבלו חבילה פצצה.

בניגוד לקו האגרסיבי, המוחצן, הנקוט בכלים מסוגו, ייטי בחר דווקא בקו רך, 
ידידותי, עם מוטיבים חינניים ומחממי לב כמו גג מצחיה, שמשה עוטפת ופנסים 
עגולים. פנסים עגולים? כמו במקרה של פיאט מולטיפלה המקורית, סקודה 
החליטו משום מה שהעיצוב אינו "קל לעיכול" אצל קהל שמרן ונפטרו מהם 
במסגרת מתיחת הפנים. מוזר שסקודה לא למדו מהנסיון המר של פיאט עם 
מתיחת הפנים - תיקון: חיסול הפנים - למולטיפלה וחזרו על אותה טעות עם 
ייטי. הדרת הפנסים העגולים מהחזית מעקרת אלמנט מפתח מהעיצוב המקורי. 
חבל. 



ייטי משלם מחיר קל על ממדיו הקומפקטיים; תא המטען פחות גדול מאשר אצל 
חלק ממתחריו, אבל המושבים האחוריים, נפרדים ומרווחים, נעים על מסילה 
וניתנים לשליפה. היושבים בהם נהנים הן מפתחי מיזוג אחוריים והן מהגודל 
הנדיב של חלונות הצד הפנורמיים, שהופכים לאחרונה לחרכי ירי מחניקים 
לטובת עיצובים חיצוניים מנופחים. אותות הזמן ניכרים במערכת המולטימדיה, 
אבל היא עדיין עדיפה על מערכות סיניות זולות בהתקנה מקומית. נקודת 
תורפה נוספת היא יכולת השטח של גירסת ההנעה הכפולה כשהיא משודכת 
לגיר DSG דור קודם. אותו גיר רובוטי חכם מפצה על זה על הכביש, ובשילוב 
עם מנוע טורבו אנרגטי מצליח הטנק הקטן והעמיד להפתיע בזריזותו ולהוסיף 
עליה גם צריכת דלק חסכונית. 

שלל תכונותיו עושה את ייטי ליחיד ומיוחד בין מתחריו בדבר אחד נוסף, לא 
פחות חשוב; הוא היחיד בקטגוריה שאפשר אפילו לחבב אותו. וזה בולט 
שבעתיים מול בן-דודו סיאט אטקה. מדוע דווקא אטקה? כי היורש של ייטי, 
קארוק, אינו אלא אטקה עם סמל סקודה. אחרי שהפכו את סופרב המקורית 
לעוד פאסאט, ההחלטה להרוג את ייטי הנפלא שוב מטילה ספק בחוכמתו 
הנודעת של המותג הצ'כי. אפשר להתנחם בכך שקארוק ייצא לשוק רק בסוף 
השנה וייטי עדיין זמין באולמות התצוגה – אם כי אנחנו היינו הולכים על הדור 
שלפני מתיחת הפנים, בגירסת אאוטדור לבן-עם-גג-שחור כמובן.


_____________________________

פולקסווגן טיגואן 4X4
הפתעה כפולה



- אייזיק דוידוביץ' -
בגירסת הנעה כפולה עם מנוע טורבו בנזין 2 ליטר 180 כ"ס, תיבה רובוטית 
כפולת מצמד 7 הילוכים עדכנית (מצמד רטוב), טיגואן הוא רכב כביש מרשים. 
התאוצה, האצות הביניים ונינוחות בשיוט במהירויות גבוהות, נעשים בצורה 
חלקה ומלוטשת. כן, גם בזינוק מהמקום, תפקוד תיבת ההילוכים טוב יותר. 
טיגואן איננה מכונית נוקשה, כיול המיתלים רך אך איננו רופס. נוחות הנסיעה 
מצויינת הן בכביש משובש והן בשטח, לא גובה את מחירה בהתנהגות הכביש 
או ביכולת השטח. בידוד טוב מרעשים משלים את פרק איכות הנסיעה ומציבו 
בליגה הבכירה ביותר בקטגוריה. 


 
גם הכבישטח הזה לא יגרום לכם לצאת איתו לנהיגת בוקר מוקדמת בכבישים 
מפותלים. ההגה מנותק מדי, המרכב מגושם ומרכז הכובד הגבוה בו חשקתם  
גובה את מחירו. ועדיין, בטיגואן תרגישו בטוחים ונינוחים גם במהירויות 
גבוהות. ריסון הגוף, הבלמים הטובים והאיזון הכולל מאפשרים נהיגה זורמת 
ומהירה, ארוכה ורצופה. בקרת שיוט אדפטיבית היא חלק אינטגרלי מאבזור 
הנוחות הנדיב. ביום אחד גמאנו על סיפונו קילומטראז' של ארבע ספרות – ולא 
נודע כי עבר מתחתינו.

  

הציפייה ליכולות שטח טובות ברכבי כבישטח כפולי הנעה עלולה לאכזב. 
בטיגואן הציפיות היו אפילו נמוכות יותר, בעטיים של הגיר וצמיגים נמוכים. 
הפתעה גדולה לטובה. בורר מצבי השטח משנה את פעולת תיבת ההילוכים 
ומעבר הכוח לגלגלים, מבצע בקרת ירידה אוטומטית במדרון אך לא הופך את 
המשפחתית המוגבהת לחיית עבירות. למרות זאת, טיגואן מצטיין בנהיגת 
שבילים תודות למיתלים הנפרדים וריסון המרכב הטוב. ההנעה הכפולה 
מפתיעה ומתפקדת היטב בשטח טכני, מחפה על איבודי אחיזה והצלבות ללא 
הרבה מאמץ. צמיגי פירלי סקורפיון שוב הוכיחו את עמידותם בשטח זרוע 
אבנים חדות ואכזריות. טיגואן 4X4 לא רק מציג שיפור עצום לעומת הדגם אותו 
החליף, הוא גם נותן תמורה טובה בהרבה ממתחרי פרימיום יקרים משמעותית. 

  

_____________________________

The Dirty Dozen


קיה ספורטאז' GT


מיצובשי אאוטלנדר


פיג'ו 3008 בנזין Premium (תצלום: אייזיק דוידוביץ')


טויוטה C-HR היברידי


אודי Q2


פורד קוגה


מאזדה CX-5


סיאט אטקה



סקודה ייטי


קיה ספורטאז' Urban


פולקסווגן טיגואן


פיג'ו 3008 דיזל Active