מבחנים

נטקאר בפייסבוק
אקטואליה
חזון העצמות היבשות
הפורשה 911 הכי טובה היא אחת ישנה
כביש או מסלול
המכונית המהנה - כביש מול מסלול
מבחן המבחנים
המתכון הסודי ליצירת מכונית מהנה לנהיגה
ספורטיביות/שטח: אודי RS6 + לנד-רובר דיסקאברי
כסף לא קונה אהבה. או סקס
כבישטח/מיקרוואן: פיג'ו 3008 - פולקסווגן טיגואן + אודי Q2 - סקודה ייטי
שלב הגמר במבחן הג'יפונים הגדול
כבישטח/מיקרוואן: מאזדה CX-5 - פורד קוגה
הזוג החדש בקטגוריה בעימות ראש-בראש
כבישטח/מיקרוואן: סקודה קודיאק - קיה סורנטו - סיטרואן פיקאסו (פלוס פורד אקספלורר)
איזה רכב 5+2 הכי מתאים למשפחה
מיקרוואן / קומפקטיות: סיטרואן קקטוס
הדה-שבו חוזרת, הפעם על אמת
קומפקטיות: הונדה סיוויק נגד סיאט לאון
משפחתומטיות עם תדמית ספורטיבית
מסלול: פורשה 962C
מבחן נדיר למנצחת המיתולוגית במירוצי 24 השעות של לה-מאן
קומפקטיות / ספורטיביות: סיוויק טייפ-R - גולף R - פיג'ו 308GTI
שתי R שיוצאות מהמחזור ואחת GTI שנכנסת אליו חזק
משפחתיות: סקודה אוקטביה 1.0
מה עושה הקטנת המנוע למלכת המשפחתיות
קטנות: סיטרואן C3 - סקודה פאביה - הונדה ג'אז - מאזדה 2
ארבע סופר-מיני המובילות במבחן קבוצתי
ג'יפונים: ספורטאז' - טויוטה C-HR - סיאט אטקה - פיג'ו 3008 - אאוטלנדר
5 ג'יפונים, שני רבי-מכר ושלושה חדשים, נלחמים על ירושת המכונית המשפחתית
ספורטיביות / מאזדה MX-5
רודסטר היא מכונית הספורט המוחלטת
מנהלים / ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מה הפכה להיות מי שהיתה 'החיה שבמכונה'
מיקרוואן / היברידית: קיה נירו נגד סיטרואן C4 פיקאסו
מפגש פסגה בצומת שני הטרנדים, מיקרוואן והיברידי
דיזל מול היברידית: פורד פוקוס נגד טויוטה אוריס
שני פתרונות שונים לבעיה הכי בוערת בכיסו של הנהג הישראלי
סטיישן: סובארו לבורג נגד מאזדה 6
שתי גישות יפניות לסטיישן עם סטייל
כבישטח / פרימיום / ירוק: וולוו XC90 נגד אודי Q7
וולוו מאיימת על ההגמוניה הגרמנית בקהילת הפרימיום
מנהלים / ספורטיביות: אלפא ג'וליה
מבחן ראשון לספורט-סדאן המסקרנת
ספורטיביות / קטנות: סיאט איביזה קופרה נגד פיג'ו 208GTi
קטנות חמות ידניות במבחן השוואתי לוהט
קומפקטיות הצ'בק: אופל אסטרה נגד פולקסווגן גולף
'מכונית השנה' 2016 טוענת לכתר של מלכת הקטגוריה
משפחתיות: פיאט טיפו נגד סקודה ראפיד
במחיר של קוריאניות קטנות אפשר להשיג אירופאיות גדולות ומרווחות. דיל או קאץ'?
מנהלים / פרימיום: יגואר XE נגד ב-מ-וו 320
לא סתם מכוניות מנהלים, לא סתם פרימיום אלא ספורט-סדאן אמיתיות
משפחתיות / ירוק: טויוטה פריוס
מלכת ההיברידיות מגלה את הנהג
קומפקטיות / סטיישן: פורד פוקוס במבחן השוואתי כפול
ההצ'בק נגד גולף וסיוויק (בונוס: וולוו V40 ורנו מגאן RS), הסטיישן נגד פיג'ו 308
כבישטח / מיקרוואן: קיה ספורטאז'
קרב אבוד מראש. כוכב השביט האופנתי בשוק הרכב המקומי משיק דור חדש ומסתער על המשפחתיות
מנהלים: סקודה סופרב - VW פאסאט - פיג'ו 508 - אופל אינסיניה
השמועות על מותן היו מוקדמות. האם כבישטח אופנתיים הם אלטרנטיבה ראויה
פאר: מרצדס S500
תיכף נגיע לעצמוניות; האם יכול להיות דבר כזה, מכונית משוכללת מדי?
קומפקטיות / ספורטיביות: סיאט לאון קופרה
סיאט חלפניו. הספרדיה המהירה ביותר מותחת קווים ומקצרת מרחקים
קטנות / ספורטיביות: פיג'ו 208GTI - אודי S1
ידניות ספורטיביות אאוט? הגיר הידני נמצא בסכנת הכחדה. בצדק?
קטנות: יונדאי i20 - סקודה פאביה - MG3
שלוש דוושות. קטנות ידניות מיובאות ברמת גימור בסיסית. מפריע להן?
קטנות: סקודה פאביה - פולקסווגן פולו וסיאט איביזה
היפוך תפקידים. שלישיית הקטנות של קונצרן VW משנה הירארכיה
מנהלים פרימיום: אינפיניטי Q50
נו, ובהגה אדפטיבי כבר נהגתם?
סאלון ז"ל: סקודה סופרב
שלום, חברה. פרידה ממכונית סאלון יוצאת דופן, שמאבדת עכשיו את ייחודה (והופכת למכונית מנהלים)
מיקרוואן: סיטרואן C4 פיקאסו – אופל מריבה – פורסטר טורבו – פיאט קובו
בפוקוס: פיקאסו בנזין מול דיזל ותגלית מרעישה בפורסטר
קומפקטיות / סטיישן: פיג'ו 308 הצ'בק נגד גולף + סטיישן נגד לאון ואוריס
'מכונית השנה 2014' מנסה לקרוא תגר על הבכירות בשתי הקטגוריות
ספורטיביות: אודי RSQ3 - ב-מ-וו M235
מעבר לקו האדום. כבישטח על קוקאין חומד את תהילת הספורטיביות. האם הוא מגזים?
ספורטיביות: רנו קליאו RS נגד מיני קופר S (ופורד פיאסטה ST)
הולך ופוחת הדור? קטנות לוהטות בדו-קרב על אדרנלין, מהירות ואידיאולוגיה
סטיישן: סקודה אוקטביה נגד רנו מגאן
לא רק בגאז'. שני דגמי סטיישן אירופאיים מותירים את המשפחתיות מאחור
מיקרוואן: סקודה ייטי נגד קיה סול
מרחב מוגן. הכבישטח נותנים ביסים במשפחתיות גדולות, המיקרוואן מזנבים במשפחתיות קומפקטיות
משפחתיות: אודי A3 סדאן - סקודה אוקטביה (וגם RS)
האם למשפחתית פרימיום יש יתרון (ואיך מצליחה סקודה משפחתית ספורטיבית)
קומפקטיות: סיאט לאון 1.8FR נגד מאזדה3 2.0SPIRIT
גולף קלאס. אחרי עימות הגירסאות הבסיסיות – מבחן של שתי הבכירות
קטנות: סיאט איביזה 1.2FR נגד אלפא מיטו TwinAir
באה לפה הרבה? האם צריך מנוע גדול כדי לעשות כיף ולדפוק פוזה
קטנות: יונדאי i10 נגד קיה פיקנטו
העם דורש, העם מקבל. עימות הגירסאות האוטומטיות
קומפקטיות פרימיום: אודי A3 נגד ב.מ.וו 116 (פלוס מרצדס A200 )
מקסימל קומפקט. הגרמניות נלחמות בשיניים בנסיון להצדיק את קיומן
קטנות: רנו קליאו נגד פורד פיאסטה
הנוער לשלטון. קליאו מביאה סקס-אפיל וסטייל לזירה המקומית, אבל האם יש גיבוי לצבעים הבוהקים?
קומפקטיות: סיאט לאון 1.2STYLE נגד מאזדה3 1.5ACTIVE
גולף על הכוונת. בדור 3.0 הן משנות כיוון – ומסתערות על המלכה
מנהלים: לקסוס IS300h נגד ב-מ-וו 320
ספורטיבית היברידית או קלאסית. כבישטח? קרוסאובר? לא, תודה. תנו לנו ספורט-סדאן אמיתית, בבקשה
ספורטיביות: פולקסווגן גולף GTI נגד פורד פוקוס ST
GTI החדשה מבטיחה לפצות את חובבי ההגה על דורותיה האחרונים
מיקרוואן מול מיניוואן
הנוסע השישי. האם גם מיקרוואן יכול להסיע 6-7 מבוגרים – או שחייבים לעבור למיניוואן?
משפחתיות: סקודה אוקטוביה נגד טויוטה קורולה
אחרי שהפתיעה לטובה בעימות מול פוקוס, מתייצבת קורולה לדו-קרב נגד אוקטביה
סטיישן: יונדאי i30 - קיה סיד - רנו מגאן
האם ייתכן, שהסטיישן הפחות מוצלח מנצח במבחן הקבוצתי?
משפחתיות: סקודה ראפיד נגד פיג'ו 301 נגד MG350
מעמד הביניים. ברווח בין המשפחתיות הקוריאניות הקטנות לקומפקטיות
קומפקטיות: גולף דור 7 מול דור 6
השלמה מתבקשת למפגש הקודם של גירסאות 1.4 משני הדורות, לידיעת אוקטביה
כבישטח / מנהלים: סובארו פורסטר - לקסוס RX - קיה סורנטו - VW CC
כבישטח במקום מכונית מנהלים?
קומפקטיות: פולקסווגן גולף 7 נגד טויוטה אוריס (וגולף 6)
עימות הקומפקטיות של היצרנים הגדולים בעולם (פלוס גולף החדשה נגד הקודמת)
קטנות: סיאט מי נגד פיאט פנדה
שתי מיני מודרניות ולא בהכרח עירוניות
סטיישנים
אנשים כבר לא מתרחקים מסטיישן כמו מהרפס, אבל האם זו מהפכה?
מיקרוואן: אופל זאפירה נגד פולקסווגן טוראן נגד פיג'ו 5008
סידור לשביעיה. סיפור לידת 'קרוסאובר' 7 מושבים
קומפקטיות: אלפא ג'ולייטה נגד סיאט לאון
ים תיכון חדש. גם אלפא מאמצת את הנוסחה הטכנולוגית השולטטטת
סאלון: ב-מ-וו 535 נגד אודי A6
שתי דרכים שונות להשגת מטרה זהה
כבישטח / מיקרוואן: 10 הזולות
סטילטו - איפה יושבים הכי גבוה עבור הכי פחות כסף
מיקרוואן / קומפקטיות: פיג'ו 3008
פיג'ו שיודעת לשוב ולהעניק חוויית נהיגה
קלאסיקה
ספורטיביות: קייטרהאם 7
לוטוס 7 בת 60. איך היא עומדת במבחן הזמן
ספורטיביות: פרארי F40
הפרארי הקלאסית מאפילה על מכוניות-על מודרניות
ספורטיביות: מרצדס C63AMG
מאז חציית ים סוף לא נראה ולא נשמע כאן אירוע גיאולוגי בסדר גודל כזה
ספורטיביות / קטנות
הנאה מנהיגה היא הסוטול שמכוניתך הראשונה אמורה להכיר לך - ולגרום לך להתמכר לו
ספורטיביות: מאזדה MX-5
כמו כל מכונית ספורט אמיתית, הרודסטר הקלאסית איננה סובלת טיפשים
ספורטיביות: סובארו WRX STI נגד מיצובישי לאנסר EVO7
אלופות הראלי יורדות לכביש
מבחן המבחנים
אוקטובר 2017
סודות המכונית המהנה (א)


מה המרכיבים הקובעים עד כמה מכונית מהנה לנהיגה?

- אנדרו פרנקל -
תחשבו על מכונית מהנה לנהיגה. אחרי זה תבקשו ממישהו אחר שייעשה את אותו 
הדבר. בסוף תשוו את התוצאות; אם שניכם בחרתם במכונית שהיא אפילו מאותו יצרן, 
אני בולע את הלפטופ שלי. עבורי זוהי פרארי, מפני שכשהייתי ילד, פרארי היו הביטוי 
המוחלט של ריגוש מוטורי. עבור אחרים זה יכול להיות משהו שונה לגמרי, כמו 
קייטרהאם או קומפקטית חמה מז'אנר GTI או פורשה. האמת היא, שבכלל בלי 
לחשוב על זה, אנחנו מיישמים מספר פרמטרים כשאנחנו שוקלים מה חשוב במכונית 
מהנה. אבל האם קיים גם מבחן אובייקטיבי? בואו נראה.

הראשון עשוי להפתיע אותכם, מאחר שאין לו שום קשר עם כוח, אחיזה, ניהוג או 
בלימה. זה מחיר. אני יכול לספר לכם שהמכונית המהנה ביותר בה נהגתי היא פרארי 
לה-פרארי
, אבל אם אין לכם כמה מיליונים מיותרים במזרן תהיו נאלצים לקבל את 
המילה שלי בעניין. ככל שמכונית יקרה יותר, מעטים יותר האנשים שיכולים ליהנות 
ממנה. ועוד משהו: אתם באמת מתכוונים לנהוג בלה-פרארי שלכם הכי מהר שאפשר
אחדים עשויים; הרוב לא. הם אפילו לא ירצו לצבור קילומטראז' על הספידומטר, שלא 
לדבר על היגוי-יתר בשיא הפנייה ("אייפקס" בלשון המתחזים דוברי עברית).

הדבר הבא? שוב טעות. זה גודל. אם לחזור לדוגמה הקודמת שלי, לה-פרארי פשוט 
מהפנטת על המסלול, אבל כשנהגתי בה על הכביש, הייתי מתוסכל לגמרי: במכונית 
ברוחב שני מטר, במקום לתקוף פניות צריך להשתחל דרכן, הלב בתחתונים, בחרדה 
שאוטובוס יגיח ממול. כדי ליהנות ממכונית על הכביש, היא חייבת להיות קטנה יחסית.



הנושא הבא הוא משקל. למכונית במשקל טון עם מנוע 300 כ"ס יש את אותו יחס 
משקל/הספק של מכונית עם 600 כ"ס השוקלת שני טון, אז במידה שיתר הדברים 
שווים, שתיהן יאיצו באותו קצב. אבל במי משתיהן תעדיפו לנהוג? פגשתי אנשי שיווק 
רבים עם אובססיה לכוח, אבל לא מהנדסים. ולא פגשתי מהנדס בעל שם שאינו מוטרד 
מנושא המשקל, יותר נכון הפחתתו. הנוסחה פשוטה: יותר כוח מאפשר לכם להאיץ 
יותר מהר; פחות משקל עושה את המכונית לא רק למהירה יותר בכל מקום, הוא 
כנראה הגורם היחיד המכריע ביותר בתחושה שמעניקה המכונית.

מה עם אחיזה? מוזר עד כמה יצרנים משתוקקים להעניק למכוניות שלהם אחיזה מה 
שיותר גבוהה, מרחיקים בכך מהנהג את האפשרות להגיע לאותה הרגשה נהדרת של 
מכונית המתקרבת לגבול אחיזתה. מצד שני, מכונית עם אחיזה אפסית, שאינה 
מסוגלת להגיע למהירות משמעותית, מתסכלת לא פחות. נדרשת כאן פשרה. 

איזון הוא מרכיב חיוני בכור ההיתוך הזה וגם כאן נדרש משהו בין שני הקצוות. מכונית 
עם יותר מדי תת-היגוי תמיד תהיה משעממת; אחת עם עודף היגוי-יתר תמיד תהיה 
מסוכנת. מה שאנחנו רוצים, אפילו אבירי הדריפט שבינינו, זו מכונית שפשוט פונה 
אלא אם הנהג ציווה עליה אחרת.

שימושיות היא אולי מרכיב מפתיע אך חיוני. אפילו אם הדבר הכי משעשע על גלגלים 
הוא בלתי נסבל לנסיעות ארוכות, זה מפריע להנאה – שלא לדבר על מקרה שמגיע 
לכך שהחצי השני שלכם לא מוכן לנסוע בו. גם זה לא כיף.  

האם נוחות נסיעה משפיעה על הנאתכם ממכונית? כמובן, ולא רק בגלל שחוסר נוחות 
תמיד מקשה על החיים. אם המכונית כה נוקשה עד שמהמורות מסיטות אותה 
ממסלולה ומשפיעות על יציבותה, זה יכול להיות אחד ממחרבי ההנאה הקשים ביותר.

עכשיו מגיע תור הפרטים: איזה סוג  הנעה, היכן עדיף למקם את המנוע והאם אתם 
מעדיפים גיר ידני או אוטומטי עם מנופי שליטה מההגה? האם הגה כוח חשמלי כבר 
משתווה להגה הידראולי מבחינת תחושה טהורה? ומה בדבר שדה ראיה? ואיזה סוג 
של צליל עליה להשמיע? וכן, אני מניח שעלי לאפשר לכוח הישן והטוב לומר את דברו, 
למרות שלהנאה על הכביש מומנט הוא מצרך בעל ערך רב יותר.

כשהזנתי את כל המידע הזה למחשב הקפריזי שבין אוזני, לא לקח זמן רב עד 
שהופיעה תשובה. למרות שהיא לא השיגה את הציון הגבוה ביותר בכל תחום, 
פורשה קאיימן היא המצטיינת ברוב התחומים והיא זו שנבחרה להמחיש את המתכון 
האידיאלי למכונית מהנה. 



10 סיבות מדוע מכוניות נעשו פחות מהנות
ניסויי ריסוק
בטיחות פאסיבית שוקלת הרבה. תוספת המשקל אמנם מקשה על המכונית לחמוק 
מתאונה (בטיחות אקטיבית), אבל זה פחות מעניין את הצרכנים.

אבזור
אם תאפשרו לאנשים לבחור בין מכונית קלה שמגיבה היטב ומצויידת בקמצנות לבין 
מכונית כבדה, עצלה ונוטפת גאדג'טים, הרוב יעדיף את עמוסת האופציות. 

גודל
אנשים מעדיפים להיראות במכוניות גדולות מפני שזה הולם את התדמית שהם 
מבקשים להקרין. אנשים היום גם גדולים יותר פיזית לעומת הדור הקודם וזקוקים 
ליותר מרחב. ויותר מרחב פירושו יותר משקל, יותר רוחב – ופחות כיף.



זיהום
ציוד שמפחית זיהום מוסיף משקל וגורע מאופי המנוע.
טורבו
כמעט לכל המכוניות הספורטיביות יש היום מנועי טורבו, שלמרות השיפור שנעשה 
עדיין סובלים מתגובת דוושה חלשה ומייצרים צליל פחות נעים מאשר אילו היו נשארים 
מנועים אטמוספריים.

הגה כוח חשמלי
מאפשר להצטייד בסייעני בטיחות ונוחות אקטיביים אך לא מאפשר לנהג להרגיש את 
הכביש.

היברידי
מנועים חשמליים וסוללות מוספים משקל, מוצצים מרחב וכמעט תמיד גורמים למכונית 
ההיברידית להיות איטית יותר.

צמיגים
הצמיגים המודרניים פנטסטיים, אבל די לנהוג ב-MGB משנות השבעים על צמיגים 
איומים כדי להיווכח כמה כיף יכול להיות אפילו במהירות חוקית ושלא כל הקידמה 
נעשתה בכיוון הנכון.

בקרת יציבות
ברור שכל מכונית צריכה כזאת, מה שלא ברור זה מדוע לא כולן מאפשרות לנתק 
אותן.

פליפרים
אי אפשר ליהנות מנהיגה בלי להיות מעורב במלאכת הנהיגה. כל מה שמרחיק את 
הנהג מהמלאכה הזאת מפחית את ההנאה מהנהיגה.



האוייב מס' 1
שיפור יכולתה של מכונית הוא תהליך הנדסי ממושך ומייגע, אבל למעשה קיים גם 
מטה קסמים: פעולה אחת ויחידה מעניקה מייד תאוצה משופרת, מהירות פנייה גבוהה 
יותר, ניהוג טוב בהרבה, קיצור מרחקי עצירה וצריכת דלק נמוכה יותר. בתור בונוס 
היא חוסכת בניצול משאבי טבע. קולין צ'פמן, אבי לוטוס, הגדיר אותה במשפט קצר 
וקולע: עשו אותה קלה יותר.

זה היה הכלל שעמד מאחורי אליפויות העולם בהן זכו מכוניות המירוץ של לוטוס 
והניהוג ללא תחרות שאיפיין את מכוניותיהם הסדרתיות. "הוספת כוח עושה את 
המכונית מהירה יותר בקו ישר,"
הסביר צ'פמן. "הפחתת משקל עושה אותה מהירה 
יותר בכל מקום."
זו בדיוק הסיבה שתמיד אעדיף לנהוג במכונית ספורט של לוטוס 
מאשר במכונית סאלון גרמנית חזקה עם אותו יחס משקל/הספק.


   כשאנשי השיווק מדברים, המהנדסים משתתקים

למרות כלל הזהב הזה, תעשיית הרכב פנתה בכיוון ההפוך. דגמים חדשים שוקלים פי 
אחת-וחצי מאבותיהם בני העשרים. מדוע? כשאנשי השיווק מדברים, המהנדסים 
משתתקים. ראשית, אנשים התרגלו לדרוש יותר תוכן במכוניות שלהם; יותר נוחות, 
יותר פאר, יותר אבזור. המאזניים אינם מפלים ביניהם: כולם מוסיפים משקל. שנית, 
אנשים אולפו לדרוש ציון גבוה בניסויי ריסוק, שדורשים תוספת משקל; אף אחד לא 
סיפר להם, שמשקל מנופח מגדיל את הסיכון שלהם לעשות תאונה. ברפואה, מניעה 
קודמת לתרופה; בשיווק היא לא קיימת. 

הבעיה היא, שמכוניות כבדות הן מכוניות איטיות – וגם את זה הצרכנים לא אוהבים. 
אז מה עושה תעשיית הרכב כדי לפצות על תוספת המשקל שמצריכות נוחות ובטיחות 
פאסיבית? מפחיתה משקל? כמובן שלא, כי הרבה יותר קל וזול להוסיף כוח. אבל גם 
יותר כוח דורש תוספת משקל: מנוע גדול יותר, מכלולי שילדה – מיתלים, בלמים, 
חישוקים, צמיגים – מתוגברים. מעגל קסמים מרושע. 

הפחתת משקל דורשת השקעה גדולה, בטכנולוגיה (פלטפורמה מודולרית, למשל) 
ובחומרים אקזוטיים יקרים. לאחרונה נאלצים יותר ויותר יצרנים לפנות לדרך הזאת, 
כדי להפחית זיהום – ומיסוי. לאנשי השיווק קשה יותר למכור הפחתה של מאה ק"ג 
מאשר תוספת של מאה כ"ס, אבל אם תקני מדידת צריכת הדלק וזיהום האוויר יהפכו 
לריאליים, לא תהיה ברירה אלא לייצר מכוניות קלות יותר. ובימות המשיח האלה יגור 
זאב עם כבש – וחובבי הגה עם שוחרי איכות הסביבה. 



חדי עין שביניכם יוכלו להבחין, שלא בחרנו בקאיימן עכשווית אלא בגירסת GT4 שכבר 
אינה מיוצרת. יכול להיות שאפילו קאיימן 718 S, עם מנוע טורבו ארבעה צילינדרים 
שנוי במחלוקת, היתה מצליחה מספיק בתחומים אחרים כדי שעדיין תיחשב למכונת 
נהיגה אופטימלית, אבל מאחר שנרמז לנו בכל דרך אפשרית שגם GT4 הבאה תקבל 
מנוע 6 צילינדרים אטמוספרי, הבחירה היתה מתבקשת. ואולם, מותר לכם לראות 
במכונית הזאת את מייצגת משפחת קאיימן כולה, על שלל גירסאותיה, כולל דוגמאות 
בסיסיות, משומשות וזולות.

כבר כשנוהגים לראשונה בקאיימן לא קשה להיווכח שיש בה את רוב התכונות 
שחיפשנו: שדה ראיה מעולה, מימדים קומפקטיים, תנוחת נהיגה מושלמת, נסיעה 
נוחה והעובדה שלמרות המנוע המרכזי ותאי המטען המפוצלים, המכונית מתאימה 
בהחלט לנסיעות ארוכות. והיא גם קלה, GT4 שוקלת 1400 קילו. זה לא רע בשביל 
מכונית הסוחבת מנוע 6 צילינדרים 3.8 ליטר 385 כוחות-סוס. יגואר F-טייפ עם הספק 
דומה שוקלת מאתיים קילו יותר. מכל זה עולה, שהאסטרטגיה של פורשה היא לארגן 
היטב את היסודות לפני כל דבר אחר. מכונית כבדה מדי אפשר לתקן עם תוספת כוח, 
אבל לעולם לא להשיג את התחושה. 


      מכונית כבדה מדי אפשר לתקן עם תוספת
       כוח, אבל לעולם לא להשיג את התחושה
 

על היסודות המוצקים האלה נוצרה קאיימן, מכונית ספורט שלא מסתערת עליך עם 
תותחים כבדים, כמו מהירות בישורת או בעיקולים, אלא פורסת בפניך את הניואנסים. 
מוט ההילוכים מציע את הפעולה הטובה ביותר של איזשהו גיר ידני והסאונד של מנוע 
הבוקסר הוא מוזיקה משכרת. אפילו פרטים כמו גודל גלגל ההגה (מספיק גדול), יחס 
ההעברה שלו (מרענן באיטיותו) והחומר בו הוא מצופה (מוצק למגע כדי לא לשכך 
תחושה), מסגירים קבוצת מהנדסים שפשוט השקיעו יותר מחשבה בדברים החשובים 
באמת במכוניות כאלו.



וישנה כמובן השילדה. בתאוריה, מכונית עם מנוע קדמי ותיבת הילוכים בין הגלגלים 
האחוריים מעניקה חלוקת משקל עם הטבה קלה לאחור ואיזון אידיאלי, אבל זה רק 
מושג על חשבון זריזות (מפני שהמאסה העיקרית אינה מרוכזת באמצע המכונית), 
משיכה יחסית למכונית עם מנוע מרכזי או אחורי ותגובה ותחושה של ההגה. 
במציאות, לא תמצאו מכונית שנותנת תחושה מאוזנת יותר מקאיימן. מכוניות עם מנוע 
מרכזי חמקמקות מטבען, אבל הקאיימן כה טובה בלאותת מתי היא עומדת להחליק 
ואז מחליקה באופן כה ליניארי, עד שהיא מעניקה את כל היתרונות של מכונית מנוע 
מרכזי בעודה קלה יותר לנהיגה מרוב מכוניות מנוע קדמי מהירות.

יכולה להיות רק סיבה אחת בעטיה GT4 או כל קאיימן אחרת עלולה לרדת שלב 
בסולם: חוסר מושב אחורי. אבל עבור מי שאינו זקוק ליותר מדו-מושבית, קאיימן 
פוגעת בנקודת הג'י של הנאה מנהיגה מדוייק יותר מכל מכונית אחרת שאני יכול 
לחשוב עליה.

  

  


רשימת מכולת של מכונית לנהג אידיאלית:
- מנוע קדמי והנעה אחורית;
- רוחב מירבי 1.75 מטר;
- משקל מירבי 1300 קילו;
- מנוע אטמוספרי 6 צילינדרים (בטור או שטוח) או V8;
- גיר ידני;
- מרחב לשני נוסעים ומטען לשבועיים, וארבעה נוסעים במקרה חירום;
- יחס משקל/הספק של לפחות 200 כ"ס/טון;
- הגה כוח הידראולי; 
- מספיק נוחות, אבזור ועידון כדי לשמש כמכונית יחידה.




בפרק הבא: און יעקבסון בוחן קאיימן GT4 מול גירסת המסלול שלה